Provinces+Of+The+Netherlands.gif

EEN FORUM VOOR U, heeft u een mening of een maatschappelijk onderwerp voor velen van belang, laat het ons eens weten? Dank! 

Kijkt u ook even of het onderwerp er mogelijk al ergens bij staat of in een andere rubriek?

TOP 12 ONDERWERPEN: d.d. november 2013

1. Osama Bin Laden dood                       5140 views

2. ING Bank, meer klachten over             2366

3. Incassobureaus onrechtmatig                 2179

4. Huren 120 euro omhoog                       1943

5. Pinnen bij parkeerautomaten                  1921                                              

6. NASA houdt speciale persconferentie    1873

7. Dode Alien gevonden in Rusland?           1844

8. Goede feestdagen voor 2011                  1767

9. Even berichtje voor de leden                   1758

10. Limonade voor soep                              1756

11. hallo Djekay en Tip Undercover in N     1739                                                  

12. Dure benzines – brandstoffen prijzen        513

59753 keer bekeken

Deurwaarders en o.a. INCASSOBUREAUS ONRECHTMATIG?

• zondag 02 juni 2019 @ 01:08
    reactie op (#129) Gotspe

Goedemorgen, UITGELICHT EN DANK PAUL weer voor de uitgebreide TOELICHTING, INFO! Zeer velen zullen hier iets aan hebben, daarom laten we het hier maar even staan vandaag. Wie weet hier nog meer van of over, ervaringen zelf? Ook bezoekers, lezers hier u kunt gratis (gewoon) lid worden op clubsCSM en hier reageren, stemmen op de polls bijvoorbeeld! zie rechtsboven: 24029 keer bekeken dd 2 juni 2019.

OOK STAAT DEZE club vandaag weer bij UITGELICHT op het clubhuis, dank voor dat!

Voor allen die hier lezen, geeft u deze http://maatschappelijke-belangen-beheerdersinfo.clubs.nl/ link aan ieder door die u kent?  Leden, de vele bezoekers op deze club(s), en ook en VOORAL incassobureua's, deurwaarderskantoren, financiele instellingen, gemeenten, schuldhulpverleners enzovoorts!   

Een goede mar zeer warme zondag vandaag voor allen!   

Gewijzigd op 2019-06-02 06:00:23
    handtekeningafbeelding
  • zaterdag 01 juni 2019 @ 15:58
    reactie op (#128) Margriet2000

Goede middag bij u weer. Dan is het duidelijker, geen leningsovereenkomst dan feitelijk geen echt bewijs en zeker geen juridische mogelijkheid tot terugvordering. Maar als partijen er in goed overleg niet uitkomen en dat is meestal zo, dan zou een rechter, maar op welke juridische grond ?? - wellicht beide partijen onder bewindvoering stellen om ze uit elkaar te houden. Wel bij grote onenigheid, volgens mij is in Nederland nog steeds de rijdende rechter op de tv, zie die, een contactverbod voor meestal de eiser en soms ook de schuldenaar kunnen uitspreken met een dwangsom, elke keer dat er toch contact wordt gezocht vaak door eiser die zijn of haar geld, niet meer...is het enige. Maar een uitspraak tegen een bedrag aflossing (bemiddeling) kan niet zonder bewijs van eerdere afspraken. En dan ook, aangenomen wordt dan dat u zonder voorwaarden VOORAF een 'schenking' heeft gedaan. 

Bij een auto b.v., garage is er in ieder geval iets op papier? Ik weet niet, lees ik of dat ook is gebeurd bij uw kleinzoon? Maar dat staat los van de lening tussen uw kleinzoon en zijn vriend, overigens. Mondelinge afspraken zijn doorgaans niet rechtsgeldig, meestal. Wie heeft er gelijk, ene woord tegen het andere, bewijs? Een rechter zal dat dus ook niet kunnen bepalen. Ik lees ook dat de vriend stappen gaat ondernemen? Zeker hij zal mogelijk een advocaat vinden die zegt ik zal dat wel eens bekijken en mogelijk zelfs enige hoop geeft op succes? Tegen tarief? En het incassobureau rekende nog de volledige som met incassokosten verhoogd? Zonder enig bewijs van afspraken? Dan is het incassobureau ook nog schuldig denk ik aan 'afpersing'?  

Was nog een vraag per privépost aan mij, hoe zijn de termijnen van schuldinvordeing meestal? Dat verschilt wel per bedrijf mogelijk, maar algemeen een 3 maanden daadwerkelijke achterstand. Maar ook dat verschilt soms als b.v. een telecombedrijf al na 2 maanden een herinneringsbrief stuurt, ligt aan voorwaarden bedrijf. Soms dus handig om de kleine lettertjes te lezen? In zijn algemeenheid bij b.v.  huurachterstand is dat nu wel centraal geregeld, ik wist het ook niet, onlangs gewijzigd. Was 3 maanden effectieve, daadwerkelijke achterstand.

Maar nu 2 maanden daadwerkelijke achterstand, voorbeeld: De huur is maand december niet betaald, dan per 1 januari 1 maand daadwerkelijke achterstand, ook januari niet, dan al per 1, 2 februari een daadwerkelijke achterstand van 2 maanden en kan incassobureau of zelfs deurwaarder u een brief, aanmaning, dagvaarding mogelijk zenden. Eerder zou dat dus pas per 1 maart zijn geweest, u kunt namelijk, al is de huur niet voldaan de 1e van de maand feitelijk, die maand zeker nog zelf kunnen betalen en dan vervalt de rechtsgrond al weer, was ook niet in directe zin (nog NIET) daadwerkelijk aanwezig. Een voortijdige aanmaning of anderszins is dus ook niet goed, onrechtmatig kan het zelfs zijn, immers een incassobureau 'DWINGT' u tot betaling en dat zou volgens strafrechtelijke bepalingen zelfs in strijd kunnen zijn. Incassobureau's en zéker deurwaarders zullen dit dus nooit doen, dit zouden ze moeten weten. Die regeling van verkorting tot 2 maanden is dat men de rechter wil ontlasten? Hoewel ik dat weer zeer betwijfel. Zorg in ieder geval dan dat u niet meer dan 1 of 1/2 maand achterstand heeft, in ieder geval geen 2 daadwerkelijke en vraag iemand om hulp indien, maar zie dan weer...LENINGSOVEREENKOMST !. Zie voorbeeld.

Zodra de huurpenningen bij een vonnis weer worden voldaan dan ook vervalt de rechtsgrond voor een ontruiming ook weer maar doe dat op tijd en ook dat komt nog al eens voor dat iemand u op het laatste moment wel helpt. Dan mag een deurwaarder dit niet doorzetten zelfs op de laatste minuut, ik heb dat in mijn hulpfunctie destijds meerdere malen meegemaakt. Immers het is wel een 'ambtsdwang' rechtelijk 'bevel' tot dwingen van betaling tot uitvoering van een vonnis tot betaling huurpenningen met ambtelijke, rechtelijke dreiging van een ontruiming, dus dan geen strafrechtelijk feit,.bij (straf)wet geregeld. U heeft immers voor die tijd nog de dreiging kunnen voorkomen. Ook op het laatste moment toch stel een leningsovereenkomst op desnoods dan een dag later nog heeft een rechtskracht!

Ik heb nog even tijd dit weekend hiervoor dus, maar wens u een goede zaterdag en vooral zondag nog toe. Zal zeker af en toe kijken hier, meestal 'savonds later bij mij.  

Gewijzigd op 2019-09-21 22:17:40
  • zaterdag 01 juni 2019 @ 09:47
    reactie op (#127) Gotspe

Goede morgen meneer, nee er is geen belenings overeenkomst voorzover ik weet! Dank u zeer voor uw uitgebreidde antwoord! We hebben daar zeker iets aan. Heb het nagevraagd en mijn kleinzoon ook laten lezen en zo een leningsovereenkomst als u aangeeft is nooit en te nimmer opgesteld. Er is 3x geld via bankafschriften overgemaakt naar mijn kleinzoon zelfs en in totaal was dat bijna 10.000 euro, de rest via contante voorschotten om een auto te financieren, stond bij garage. De vriend van hem heeft dus niet echt recht van spreken maar mijn kleinzoon zal ook het incassobureau er op aan spreken, zij vorderen 12.330 terug ivm incassokosten die er bij komen, of zoals u zegt terugsturen als ze weer een aanmaning sturen! Hij heeft zijn vriend ook al op de hoogte gebracht en die zegt stappen te gaan ondernemen? Overigens heeft hij van hele bedrag van 12.115 euro al eens 100 euro aan hem contant teruggeven, ook is dit gewoon tussen beiden gegaan. Zonder bewijs ook?   

Ik wens u nog een goed weekend hoor! 

• vrijdag 31 mei 2019 @ 17:26
    reactie op (#126) Margriet2000

Goede middag bij u in Nederland. Van hieruit, ik heb vele jaren geleden op de ING bank in Blogberichten hier gereageerd en zodoende. Ik werkte destijds bij o.a. incasso annex deurwaarderskantoor. Mijn baas toen vondt het niet zo leuk reacties hier. Nu overzee in andere overheidsfunctie en ook hier voorzichtig maar kan nu u wel antwoorden denk ik. Ook wat opgezocht, heb toch een lang weekend nu, googelt u zelf b.v. Geld.nl eens en ik zal hier ook wat plaatsen daaruit voor uw inzicht.

Goede vraag overigens mevr. Margriet want ik lees niet hier duidelijk, vraag: IS ER VOORAF DE GELDLENINING tussen partijen, uw kleinzoon en zijn voetbalvriend een OVEREENKOMST AFGESLOTEN? WANT DAAR DRAAIT ALLES OM! 

Vaak wordt dit niet gedaan en dan is er juridisch een groot probleem. De rechtsgrond voor alle vervolgacties om terugvordering vervallen dan want zo niet, dan wordt voorshands aangenomen de gever, schuldeiser hierna, wordt dan geacht dit vrijwillig te hebben gegeven, gedoneerd. Ook het terugkrijgen van de lening kan dan grote problemen opleveren, want als het uit de hand loopt, bedreigingen of proberen via slinkse wijze, aangaan van overeenkomsten (Incassobureau ! of andere instelling) later, ter zake b.v. dit terug te krijgen is dan snel al overtreding van Strafrecht, strafbare HANDELINGEN, denk aan oplichting (door het Incassobureau) en zelfs afpersing, onderling geweld.

Voordat je een lening en dit geval dus 12.000 ?! euro aangaat met zelfs een familielid of vriend, bekende, instelling, SLUIT ALTIJD EEN LEENOVEREENKOMST AF, ZOALS HIERONDER vanuit die website:

Lenen van een particulier is nooit zonder risico. Daarom is het slim om eenleenovereenkomst op te stellen dat door beide partijen ondertekend wordt. Dit kan problemen op de lange termijn voorkomen. Neem de volgende zaken op in je leenovereenkomst:

·                       Leenbedrag

·                       Looptijd van de lening

·                       Hoogte en type lening rente

·                       Hoogte aflossing

·                       Consequenties als er niet aan aflossing voldaan kan worden

·                       Voorwaarden van lening vervroegd aflossen

En nu uw vraag over het Incassobureau dat aanmaningen stuurt, OVEREENKOMST ONDERLING BESTAANDE, JA/NEEN?

Indien NEEN dan is het Incassobureau gewoon heel erg fout (strafbaar zelfs?) bezig, immers er is geen rechtsgrond?! BEWIJS van de lening met andere woorden en ook dat deze vrijwillig is aangegaan tussen lener en ontvanger vice versa. TIP: DUS HOE KLEIN OOK, maar sluit een overeenkomst af vóór het aangaan van de lening of ondertekenen van andere financiele documenten. Kan op een A-4tje zelfs, voor ook familieleden, want het kan later altijd uit de hand lopen. Indien dus GEEN oveeenkomst dan is Incassobureau fout en zelfs een deurwaarder kan niet invorderen, zonder zelf zich mogelijk of vrijwel zeker ook aan b.v. afpersing schuldig te maken. Ook een rechter dus zelfs niet. Maar iedere zaak is anders, maar toch een OVEREENKOMST JA/NEEN bepaalt alles hoe verder. Niet zo, dus in feite zonder, ik denk dat die vriend van uw kleinzoon dat ook beseft, hij heeft geen enkele juriidsche grond voor acties of op andere slinkse wijze zijn geld terug te krijgen via dat incassobureau dus of bewijs van een schuld aan' aan te voeren. Eigenlijk heeft hij dus niets in handen en moet gewoon afwachten wanneer en/of uw kleinzoon in staat is de lening terug te betalen en op welke wijze en de bedragen, hoeveel geld per keer etc. zelf kan en mag bepalen. Vaak komt er echter van de schuldeiser een 'dwang' erbij, proberen eisen te stellen bv. dan, maar dat is uitermate strafbaar. 

Dus ook het aandragen van bankoverschrijvingen is alleen maar bewijs dát er geld is overgemaakt, maar ook daarin, degene die overboekt, heeft dat  - zonder overeenkomst - geacht wordend vrijwillig gedaan en wat dan met terugvordering, datum. tijdsafspraak, zie boven? In principe dus en vrijwel altijd zo. Ook met belastingdienst of andere bewijzen van geldhandelingen? B..v. of andere financiele instellingen die aangevoerd worden. Daarbij kunnen we in principe dus en vrijwel zeker uitgaan van strafbare handelingen, oplichting om een schuld in te vorderen op slinkse wijze b.v. via belastingdienst of andere (bank)instellingen, opgave. Ik weet daar momenteeel meer van als u begrijpt wat ik bedoel... lees aanhef?     

Nu anders wordt het te veel hier, GROTE VRAAG DUS JA/NEEN OVEREENKOMST VOORAF aangegegaan? ACHTERAF dus na een jaar of langer al begrijp ik, kan ook niet meer, 'dwang gezien strafrecht weer, om zo op die manier alsnog geld terug te krijgen, afpersing in feite van de schuldenaar ligt dan snel in het verschiet. Een belastingadviseur of andere officiele instelling, notaris zullen dan ook geen documenten opstellen of b.v. schuldovereenkomsten aangaan daartoe ZONDER BEWIJS AANGAAN OVEREENKOMST want dan zijn zij mogelijk, vrijwel zeker 'medeplichtig' aan afpersing zelfs? Tenzij uw kleinzoon dat nu nog vrijwillig zou willen maar meestal is de zaak al zo geescaleerd dat dit vrijwel nooit gebeurd.

En ook voor de schuldenaar oppassen hierin met ondertekenen van 'iets', een document', aangaan van een schuld of teniet doen van een inschuld in wettelijke termen is zeer dubieus tenminste. Altijd voordat iemand geld leent, overboekt of contant geeft, een LENINGOVEREENKOMST en dat is enige bewijs van, juridisch aantoonbaar of invorderbaar.

Bovendien ook nog, ik hoop dat het geld niet is geleend vanuit de sportkas van de sportclub van uw kleinzoons vriend, maar neem niet aan, anders was dit al uitgekomen, of wat ook nog wel gebeurd uit bestaande officiele fondsen, financiele instellingen? Want zo gedaan, dan helemaal is er sprake van fraude vrijwel zeker, de beheerder van de kas sportclub of een fonds is dan hoofdelijk aansprakelijk, maar ook de 'dader van fraude, verduistering' wellicht? Tenzij er dus weer een LENINGOVEREENKOMST IS of was...vooraf opgesteld, achteraf dus niet meer. Maar dan nog, ook dan daaruit geld wegnemen blijft zonder toestemming van - ? - zeer, zeer dubieus!   

Ik hoop dat u hier wat aan heeft en vooral dus, IS ER EEN LEENOVEREENKOMST?! Neem een advocaat in de arm indien, maar zelfs deze heeft en zal hierin zeer voorzichtig zijn, ook voor deze functionaris, ZONDER BEWIJS, LENINGOVEREENKOMST.. etc. etc... zal hij geen 'zaak aanspannen', de rechter immers heeft ook bewijs van vrijwillige lening aangegaan nodig. 'Onderhands' zonder overeenkomst is geen bewijs immers. Ook een onderhandse akte via de Belastingdienst zal altijd een LENINGOVEREENKOMST ALS BOVEN eerst moeten zijn opgesteld, anders kan deze immers niet geregistreerd worden daar. Van 'oplichting' door degene die geleend heeft en niet direct kan terugbetalen of nooit meer is dan zonder overeenkomst ook geen sprake, althans vrijwel niet bewijsbaar! En als de schuldenaar al wat geld heeft teruggeven, dan al helemaal niet (meer) hij immers toont aan niet onwillig te zijn tot terugbetaling! Zou zelfs weer een onrechtmatige daad voor de aangever kunnen zijn, 'valse aangifte'?     

Ik hoor het wel van u, en nog een tip: indien geen overeenkomst, STUUR VERVOLGBRIEVEN VAN INCASSOBUREAU of zelfs deurwaarder ONGEOPEND RETOUR en dien klacht in bij ACM of AFM, toezichthouders. Het lijkt dan en is waarschijnlijk ook vrijwel zeker ONRECHTMATIGE VORDERING, zelfs slinkse 'áfpersingspoging' OF ZELFS AL GEPLEEGD, er is kennelijk een DOCUMENT DOOR INCASSOBUREAU OPGMAAKT EN VERZONDEN AAN SCHULDENAAR...? .   

Een goede avond nog voor u en allen daar nog.  

Hier nog wat gekopieerde info voor u van Geld.nl  

Geld lenen van privé persoon, hoe werkt dat precies?

Als je kiest voor particulier geld lenen, dan leen je geld van iemand zonder tussenkomst van een financiële instelling. Vaak wordt een particuliere lening afgesloten met een bekende, zoals een familielid of een kennis. Maar het is ook mogelijk om online particulier geld te lenen van een onbekende.

Wanneer geld lenen particulier?

Bij particulier geld lenen wordt er niet gekeken naar je BKR-registratie. Deze vorm van lenen kan dus van pas komen wanneer je niet bij een bank of andere financiële instelling terecht kunt. Dit is gelijk ook een gevaar van particulier lenen. Er vindt namelijk geen kredietwaardigheid toetsing plaats, waardoor de kans groter is dat je méér leent dan verstandig is.

Particulier lenen - De mogelijkheden

Er zijn verschillende mogelijkheden om particulier geld te lenen. Vaak wordt er een lening afgesloten met een bekend persoon zoals een familielid. Op het internet, bijvoorbeeld op Marktplaats, zijn ook verschillende advertenties te vinden van mensen waar je particulier geld kunt lenen. Besluit je om een particuliere lening af te sluiten of wil je zelf een kredietverstrekker zijn? Zet dan alles goed op papier in de vorm van een overeenkomst. Zo kom je minder snel in de problemen.

Geld lenen particulier - Leenovereenkomst

Lenen van een particulier is nooit zonder risico. Daarom is het slim om eenleenovereenkomst op te stellen dat door beide partijen ondertekend wordt. Dit kan problemen op de lange termijn voorkomen. Neem de volgende zaken op in je leenovereenkomst:

·                       Leenbedrag

·                       Looptijd van de lening

·                       Hoogte en type lening rente

·                       Hoogte aflossing

·                       Consequenties als er niet aan aflossing voldaan kan worden

·                       Voorwaarden van lening vervroegd aflossen

Geld lenen particulier - Voor- en nadelen

Aan geld lenen particulier zitten zowel voor de kredietverstrekker als de ontvanger een aantal voordelen en nadelen. Zo kan een particuliere lening worden gebruikt om een bedrijf op te zitten. De kredietverstrekker kan, wanneer dit is opgenomen in de leenovereenkomst, meedelen in de winst. Daarnaast kan het uitlenen van geld aantrekkelijker zijn dan het geld op een spaarrekening te zetten. De ontvangen leenrente kan tenslotte hoger zijn.

Een groot nadeel van een particuliere lening aanvragen is dat dit kan zorgen voor onenigheid wanneer de lening nemer niet meer aan de verplichtingen kan voldoen. Daarom is het heel belangrijk om vooraf alles goed op papier te zetten.

Geld lenen van privé persoon - Onderhandse lening

Een particuliere lening wordt soms ook onderhandse lening genoemd. Bij onderhandse leningen gaat het vaak om grote bedragen. Je kunt een onderhandse akte laten registreren bij de Belastingdienst. Meer informatie over onderhandse leningen en de Belastingdienst lees je in het artikel over deonderhandse lening.

Geld lenen bij een bank of kredietverstrekker?Vergelijk snel en eenvoudig voor de laagste rente en beste voorwaarden. Betaal niet te veel en kies een lening die bij je past.Goedkoop geld lenen >>

Gewijzigd op 2019-05-31 18:33:15
  • vrijdag 31 mei 2019 @ 08:47
    reactie op (#125) herman_dad

Goede vrijdagmorgen. Ik lees hier al enkele malen maar kom er niet uit. Ik heb een vraag, een familielid van mij heeft bij een andere vriend van zijn voetbalclub meer dan een jaar geleden, eind 2017 een geldbedrag geleend en kon dit nog niet teruggeven. Het is een aanzienlijk bedrag van meer dan 12.000 euro. Hij heeft daar nu onmin over en die vriend heeft via incassobureau een vordering op hem ingesteld. Mijn kleinzoon ontving al enkele brieven van dit bureau met dreiging van een gerechtsprocedure en invordering via de rechter?

Mijn kleinzoon kan nu nog niet betalen en wil dit ook niet op die manier zo een oplossing met zijn inmiddels vroegere vriend. Ook de voetbalclub is hij daardoor kwijtgeraakt. Is dit wel rechtmatig vragen wij ons af van dat incassobureau? De laatste brief zaten afschriften bij van 2 bankoverboekingen in die tijd als bewijs maar is dat ook bewijs van de schuld?    

Is er iemand hier die daar een antwoord op weet? 

• zaterdag 18 mei 2019 @ 01:08
    reactie op (#124) herman_dad

Goedemorgen, DEURWAARDERS WAARSCHUWEN VOOR NEP-AANMANINGEN van OPLICHTERS die zich voordoen als deurwaarder. Controleer deze ontvangen poststukken op echtheid of stuur ze retour afzender?  

Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron) 

Deurwaarders waarschuwen voor nep-aanmaningen van oplichters

VANDAAG, 12:38

BINNENLANDECONOMIE

ANP

Gerechtsdeurwaarders waarschuwen voor nagemaakte aanmaningen en dagvaardingen van oplichters die zich voordoen als deurwaarder. Per e-mail, sms of WhatsApp worden mensen onder druk gezet om geld over te maken, zegt de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG).

De organisatie heeft een checklist online gezet, waarmee ontvangers van berichten kunnen controleren of er sprake is van oplichting.

Aanleiding voor de waarschuwing zijn signalen dat oplichters de afgelopen jaren op deze manier proberen geld te verdienen, zegt KBvG-bestuurslid Paul Otter. "We hebben geen cijfers over de omvang. Soms hoor je er een tijd niets over en daarna duikt het ineens weer op bij mij of een collega. We zijn ook echt afhankelijk van burgers die hierover aan de bel trekken."

Volgens de Fraudehelpdesk zijn er in 2019 zeker honderden meldingen binnengekomen van valse e-mails die afkomstig lijken te zijn van deurwaarders.

Voor iemand die niet juridisch onderlegd is, ziet dit er bedrieglijk echt uit.

Paul Otter van de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders

De oplichters dreigen in de nepberichten onder meer om bezittingen in beslag te nemen, beslag te leggen op bankrekeningen of mailadressen te blokkeren. De afzender lijkt een bestaand deurwaarderskantoor te zijn, maar het bankrekeningnummer waarop betaald moet worden is dus van de fraudeur.

"We zien de laatste jaren dat de berichten er steeds professioneler uitzien", zegt Otter. "Logo's van kantoren worden uit echte brieven geknipt en in de berichten geplakt. Voor iemand die niet juridisch onderlegd is, ziet dit er bedrieglijk echt uit."

Volgens Otter denken oplichters extra makkelijk geld te verdienen door zich als gerechtsdeurwaarder voor te doen. "De gedachte is dat ontvangers zo schrikken van een bericht van de deurwaarder dat een aantal gelijk zal betalen."

De belangrijkste tips tegen oplichters:

- Controleer of je inderdaad een rekening niet hebt betaald en of je wel klant bent bij dat bedrijf.

- Check of het bericht van het genoemde deurwaarderskantoor afkomstig is. Let bijvoorbeeld op het e-mailadres, het taalgebruik, de opmaak en of het rekeningnummer begint met 'NL'.

- Meld oplichting bij het kantoor dat als afzender wordt genoemd en doe aangifte bij de politie.

Bron: Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG). De hele checklist staat hier.

BEKIJK OOK

Schade banken door phishing neemt explosief toe

WhatsApp-fraudeurs zeer actief: 'Feestdagen zijn cashdagen'

Phishing weer groeiend probleem, oplichters steeds creatiever

Deel dit artikel: 

handtekeningafbeelding
  • donderdag 02 mei 2019 @ 00:58
    reactie op (#123) herman_dad

Goedemorgen, DEURWAARDERS MAKEN VERBODEN PRIJSAFSPRAKEN MET SCHULDEISERS. De afspraken komen dan in feite weer financieel ten laste van 'schuldenaren'? Het betreft hier 2 gerechtsdeurwaarders (kantoren) volgens Bureau Financieel Toezicht. Doch ook hier weer de vraag of meer deurwaarderskantoren dit hanteren? Een oneigenlijk, dus onrechtmatig handelen dus weer.     

Minder werk voor deurwaarders door economische bloei en efficiency

14:13 IN ECONOMIE

Het aantal beslagleggingen en rechtszaken daalde aanzienlijk. Als de overheid vaart maakt met de schuldenwetgeving, zullen deurwaarders nog minder werk hebben.

Zie en lees verder art. van NU.nl Twitter (bron)

Woensdag 01 mei 2019 |

Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Toezicht: Deurwaarders maken verboden prijsafspraken met schuldeisers

Toezicht: Deurwaarders maken verboden prijsafspraken met schuldeisers

01 mei 2019 14:53 Laatste update: 6 uur geleden

56  

Het Bureau Financieel Toezicht heeft bij de tuchtrechter een klacht ingediend over twee gerechtsdeurwaarders die van een controversieel verdienmodel gebruikmaken, schrijft de NOS woensdag.

De deurwaarders werken met een zogeheten retourprovisie, stelt de toezichthouder in gesprek met de NOS. Bij dit verdienmodel spreken deurwaarders met opdrachtgevers een vergoeding af voor ambtelijke handelingen, zoals het leggen van beslagen.

Het Bureau Financieel Toezicht spreekt bij dit verdienmodel van een perverse prikkel, omdat het voor schuldeisers aantrekkelijker wordt om een deurwaarderskantoor in te schakelen, vanwege de vergoedingen die dan doorgesluisd worden.

Tegelijkertijd wordt het dan voor deurwaarders aantrekkelijker om hun gebruikte verdienmodel aan te passen naar de retourprovisie, omdat schuldeisers sneller zullen kiezen voor deurwaarderskantoren die met deze afspraken werken.

Volgens de toezichthouder zouden de deurwaarders mogelijk te snel overgaan op beslaglegging, om schuldeisers aan zich te binden en zelf te verdienen aan een schuld.

De Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG) laat in een reactie in het NOS Radio 1 Journaal weten dat het verdienmodel volgens de huidige regels is toegestaan. "Het is opmerkelijk dat de toezichthouder nu deze zaak begint, omdat de afspraken nog gewoon zijn toegestaan", zei KBvG-voorzitter Wilbert van de Donk.

Door: NU.nl  Beeld: ANP

56  reacties     

Lees meer over:

Economie 

Gewijzigd op 2019-05-04 01:03:44
    handtekeningafbeelding
  • maandag 29 april 2019 @ 00:44
    reactie op (#122) herman_dad

Goedemorgen, OOK WEER VERVOLG: MALAFIDE INCASSOBUREAUS INNEN NIET BESTAANDE BOETE'S. Zie enkele namen in dit artikel.

Maar ook, TIP: LET OP MALAFIDE BUREAU'S en deurwaarderskantoren zelfs, houden zich niet altijd aan de regels. Bijvoorbeeld moeten zij zich aan de wettelijke betaaltermijn houden, die is in veel gevallen - kan wel eens verschillen - maar meestal zeker 2 maanden. PAS DAN, als deze termijn is verstreken, daarna mogen incassobureau's en/of deurwaarders in actie komen, vóór die tijd al, dan kán er sprake zijn zelfs van 'afpersing' letterlijk zelfs volgens het Wetboek van Strafrecht. Meestal eerst schriftelijk in actie komen met een 'betaalverzoek en redelijke termijn' en ook niet in directe zin 'telefonisch', wat soms zeer bedreigend kan overkomen en vaak ook is.   

Zie ook in dit artikel DE GOEDE TIPS VAN DE ACM HIERBIJ!

Zondag 28 april 2019 

Incassobureau aan de lijn? 'Malafide bureaus innen niet-bestaande schulden'

Incassobureau aan de lijn? 'Malafide bureaus innen niet-bestaande schulden'

28 april 2019 22:03

0  

Een schuld niet betalen maakt het alleen maar erger. Dus wat doe je als een incassobureau je woedend belt en je opdraagt een achterstallige rekening onmiddellijk te betalen? Gauw betalen. Zo werken malafide incassobureaus. Die rekening heeft echter nooit bestaan en zo strijken deze bureaus miljoenen op.

Er wordt veel geld buitgemaakt, zegt de Autoriteit Consument & Markt (ACM). In veel gevallen gaat het om honderden euro's per consument.

Het vermoeden is dat deze malafide incassobureaus voor zo'n 6 miljoen euro hebben geprobeerd te innen.

De ACM publiceerde onlangs waarschuwingen vanwege overtreding van de Wet handhaving consumentenbescherming.

Zes incassobureaus staan op de zwarte lijst, maar er zijn veel meer. Bovendien schieten ze weer als paddenstoelen uit de grond als er eentje verdwijnt, vertelt Saskia Bierling van de ACM.

Iedereen kan een incassobureau beginnen

Activa Finance/Activa Collectum, AMK Company, Be Clean, Co Jansen, Debt Pay en Unic Parts zijn de namen van de malafide bureaus waarvoor wordt gewaarschuwd. Maar een naamswijziging is zo doorgevoerd.

Iedereen kan een incassobureau beginnen. Inschrijven bij de Kamer van Koophandel, wat klanten werven en het incasseren kan beginnen. Bedrijven als energieleveranciers of zorgverzekeraars kunnen ervoor kiezen het innen van niet-betaalde rekeningen uit te besteden aan een incassobureau.

“Het verdienmodel van deze mensen is een onterechte schuld incasseren.”

Saskia Bierling, ACM

Die bureaus zijn dus commerciële partijen, maar moeten zich wel aan de regels houden. Zo moeten er herinneringsbrieven worden gestuurd. De hoogte van de incassokosten is bovendien gereguleerd.

Deze bureaus hebben niets te maken met de echte incassosector, die een normaal onderdeel zijn van het economisch verkeer, zegt Bierling. "Ze zijn compleet malafide. Onterechte schulden incasseren is het verdienmodel."

Zo gaan de oplichters te werk

Het werkt als volgt: je wordt gebeld door een bedrijf dat je vraagt ergens lid van te worden. Het bedrijf prijst bijvoorbeeld een abonnement of een gedeeld vakantiehuis aan, het kan van alles zijn. Het gesprek wordt opgenomen. Het doet er niet toe of je instemt of niet, legt Bierling uit, want zo'n overeenkomst is niet rechtsgeldig.

Een tijd later word je opnieuw gebeld, ditmaal door een incassobureau. Je hebt een openstaande rekening, omdat je destijds hebt ingestemd. En die rekening moet onmiddellijk betaald worden.

"Je herinnert je waarschijnlijk niets van dat eerste gesprek, maar deze mensen weten precies hoe ze je onder druk moeten zetten. Je denkt nu waarschijnlijk: daar trap ik niet in. Maar zo zit het niet."

“Mensen schrikken van het woord incasso en betalen snel.”

Saskia Bierling, ACM

"De meeste mensen schrikken van het woord incasso en betalen snel voordat het uit de hand loopt. Er wordt gedreigd met beslaglegging op je salaris en je goederen. Je denkt: misschien heb ik inderdaad iets doms gedaan", legt Bierling uit.

"Bovendien wordt het bandje gebruikt, waarop jullie gesprek is opgenomen. Het woordje 'ja' zal ongetwijfeld een keer vallen in dat gesprek en de oplichters gebruiken dat als drukmiddel."

Kabinet neemt maatregelen

De zwarte lijst met incassobureaus die de ACM heeft gepubliceerd, inspireerde het kabinet tot maatregelen. Er komt een verplicht incassoregister voor incassobureaus.

"Dit om te voorkomen dat kwetsbare schuldenaren geconfronteerd worden met onjuiste incassopraktijken en om de kwaliteit en de dienstverlening van de gereguleerde incassosector te verhogen", laat de rijksoverheid weten.

De komende maanden wordt het meldpunt voor misstanden in de incassomarkt ingericht. Er komen afspraken met schuldeisers over het inzetten van betrouwbare incassobureaus.

De Autoriteit Consument & Markt komt binnenkort weer met een nieuwe lijst met namen van incassobureaus, laat Bierling weten.

"Wie die mensen zijn, weten we niet. We weten dat ze vanuit het buitenland opereren, enorm goed zijn in manipuleren en gewoon door blijven gaan. Onze taak is nu het net te sluiten en mensen weerbaarder te maken en ze te wijzen op de rechten van de incassosector."

Adviezen van de ACM

• Betaal de rekening niet. Ook niet als het incassobureau dreigt met hoge kosten, deurwaarders of andere maatregelen.
    • Gebruik de informatie op ConsuWijzer.nl om na te gaan of documenten en geluidsopnames rechtsgeldig zijn. Een overeenkomst is pas rechtsgeldig als je met het aanbod hebt ingestemd.
    • Beëindig het telefoongesprek als het incassobureau je blijft lastigvallen. Negeer brieven of e-mails. Vaak houden de bureaus na verloop van tijd vanzelf op.
    • Twijfel je aan de juistheid van de rekening en moet je geld overmaken naar een buitenlands rekeningnummer, let dan extra goed op.
    • Doe aangifte bij de politie wanneer het incassobureau je bedreigt.

Door: NU.nl/Elise Vermeeren  Beeld: ANP

0  reacties     

Lees meer over:

Geld  incassobureaus 

Gewijzigd op 2019-04-29 00:46:39
    handtekeningafbeelding
  • zondag 07 april 2019 @ 00:42
    reactie op (#121) herman_dad

Goedemorgen, OOK DEZE PROBLEMATIEK GAAT MAAR DOOR... deurwaarders en INCASSOBUREAUS. Het OM doet te weinig aan frauderende deurwaarders of incassobureaus stelt zelfs de BEROEPSORGANISATIE. Indien u onregelmatigheden vermoedt, stel dan altijd de ACM hiervan op de hoogte en neem een advocaat in de arm of doe aangifte?! Maar dan zou het OM dus te weinig doen daartegen. Kunnen we 'nagaan', wel op de fouten van andere wijzen, zelfs AMBTELIJK HANDELEN en ZELF ALS DEURWAARDER...sad??? heeft u zelf voorbeelden?   

Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron) 

Kritiek op aanpak frauderende deurwaarders

VANDAAG, 13:17

BINNENLAND

Het Openbaar Ministerie doet te weinig om deurwaarders die fraude plegen aan te pakken, vindt de voorzitter van de beroepsorganisatie van deurwaarders. Hij vertelt morgen bij Reporter Radio dat veel zaken op de plank blijven liggen en dat er geen beslag wordt gelegd op onroerend goed van de malafide deurwaarders.

De afgelopen jaren hebben kwaadwillende gerechtsdeurwaarders voor miljoenen euro's weggesluisd van rekeningen waarop geld stond dat namens anderen was gevorderd, meldt het radioprogramma van KRO-NCRV.

Als er niet meer genoeg geld op zo'n rekening staat, kloppen schuldeisers aan bij het ministerie van Justitie en Veiligheid. Dat is volgens het programma hoofdelijk verantwoordelijk voor ontstane tekorten. In totaal zou het tekort bij vier deurwaarderskantoren opgelopen zijn tot meer dan 4,7 miljoen euro.

Het ministerie zegt dat het geld pas wordt teruggevorderd bij de deurwaarders als alle claims van schuldeisers zijn afgehandeld.

Lagere straf

Voorzitter Wilbert van de Donk van de beroepsorganisatie zegt dat het te lang duurt voordat frauderende deurwaarders voor de rechter komen. "Dat heeft een negatieve invloed op de straf, terwijl dit toch financiële malversaties van een fikse orde zijn."

Het programma haalt een zaak van vorig jaar aan, waarbij een deurwaarder in Assen ruim 300.000 euro had weggesluisd dat geparkeerd stond voor schuldeisers. Hij kreeg in november een taakstraf van 120 uur opgelegd. De rechter nam in overweging dat het om "tamelijk oude feiten" ging.

Extra kosten

Het programma spreekt met een waarnemend gerechtsdeurwaarder die lopende zaken bij frauderende deurwaarders moet afhandelen, waaronder het bureau BSR, waarbij de Staat volgens hem voor miljoenen het schip in gaat.

De fraude bij de grote gerechtsdeurwaarder kwam twee jaar geleden aan het licht. BSR werkte ook als incassobureau en lichtte jarenlang duizenden schuldenaren op. Zo liet BSR mensen met schulden extra kosten betalen, bijvoorbeeld voor beslagleggingen.

Ook incasseerde het bedrijf achterstallige premies voor zorgverzekeraars en openstaande rekeningen voor thuiswinkelbedrijven.

BEKIJK OOK

Schuldenaren opgelicht door deurwaardersbedrijf BSR

Ruzie onder deurwaarders voor de tuchtrechter

Deel dit artikel: 

handtekeningafbeelding
  • maandag 01 april 2019 @ 00:53
    reactie op (#120) herman_dad

Goedemorgen, EEN DEURWAARDER ZELF AAN HET WOORD. Maar in dit media artikel komt hij over als een 'begrijpende en goedwillende man', maar 'ze moeten wel van me schrikken'? Een beetje tegenstrijdign zullen we maar euforistisch zeggen.

Overigens het hele monetaire systeem dat deze wereld heeft geschapen is één van de drie grootste discriminaties ter wereld, 'Politiek', 'Geloof' in meest breedste zin en 'monetair'... zie en lees weer het boek daarover, Van Homo sapiens naar homo galacticus.... Als iemand dit boek gelezen heeft kiest hij hij/zij zeker niet voor een functie in het leven als b.v. 'deurwaarder'? Zeer beschamend....en kies dan een beroep dat...etc. 'Doordenkertje... 'discriminatie' ook al is dat wettelijk geregeld, maar weer door een andere grote 'poot' hiervan, DE POLITIEK... En dat geeft dan weer niet automatisch het recht aan 'één Homo sapiens om de andere Homo sapiens te bedreigen of' ze moeten wel van me schrikken'?  

Zondag 31 maart 2019 |

NU.nl

NUweekend

Op pad met de deurwaarder: 'Ze moeten wel van me schrikken'

Op pad met de deurwaarder: 'Ze moeten wel van me schrikken'

29 maart 2019 17:20 Laatste update: 3 uur geleden

139  

Loop een dagje mee, stelde gerechtsdeurwaarder Paul Otter voor aan NU.nl, en kijk zelf wie die mensen met schulden zijn. In Utrecht gaan we van flat naar flat, tikken we op het raam, gluren we in de brievenbus, inspecteren we vervallen tuintjes en staan we als ongewenste gasten mensen in de deuropening te woord: nu betalen, anders wordt het alleen maar erger.

Otter walst geen woningen binnen, snuffelend op zoek naar de laatste waardevolle spullen. Die tijd is voorbij. "Vroeger moedigden de buren me aan klaplopers er onmiddellijk uit te flikkeren, tegenwoordig is er meer empathie ten opzichte van schulden. Maar er moet natuurlijk wel betaald worden."

"Ik heb het uit de hand laten lopen, maar ik vind niet dat ik dit moet betalen." In een onesie en met een dekentje om neemt de vrouw haar dagvaarding in ontvangst. Of er nog meer schulden zijn, vraagt deurwaarder Otter. "Ja, maar ik weet wel hoe ik eruit kom. Ik ga zo even naar de rechtswinkel voor juridische ondersteuning."

Die schuld is wel terecht, en die rechtswinkel zal niets kunnen doen, vertelt Otter als we in de auto zitten. Deze dame liet zich overhalen door een nieuwe gasleverancier, zonder dat de oude werd opgezegd.

Otter is deurwaarder bij Syncasso, een van de grootste gerechtsdeurwaarderskantoren van Nederland. Ga een dag mee de straat op, zei hij, want de deurwaarder is al lang niet meer de man die arme sloebers opzijduwt en weg stampt met een tv onder z'n arm. En wie weet dat?

Ontruimingen komen zelden voor

Twintig adressen gaan we langs. De stapel papieren onder de arm van de deurwaarder zijn dagvaardingen, vonnissen en interventieverzoeken. Ontruimingen staan vandaag niet op het programma. Dat gebeurt nog maar zelden, zegt Otter.

Een deurwaarder moet juridische kennis hebben, maar vooral communicatief zijn; vragen of er meer schulden zijn, of iemand de weg naar hulpverlening kent, inschatten of iemand snapt wat er aan de hand is.

Otter: "Wij komen het geld halen als het er is. Dat is in het belang van de maatschappij. Maar als het geld er niet is en iemand is verslaafd of verstandelijk beperkt, dan blijven we niet doorgaan."

Een deurwaarder werkt voor de Staat en legt verantwoording af aan het ministerie. Opdrachtgevers als zorgverzekeraars en woningcorporaties geven na een aantal mislukte vorderingen de schuld uit handen. Wordt de rekening zes, zeven keer genegeerd, dan wordt er een bezoekje gebracht.

“Verslaafd of verstandelijk beperkt? Dan blijven we niet doorgaan.”

Paul Otter, gerechtsdeurwaarder

'Verstekvonnis snapt niet iedereen'

We staan bij een portiekflat in Overvecht. Aan dit soort flats brengt hij veruit zijn meeste bezoeken, zegt Otter. Tegen het raam tikken, de brievenbus in gluren, een paar keer hard bellen. Nét iets meer moeite. Er wordt niet opengedaan.

Zeker een derde van de mensen doet op zo'n dag niet open, weet de deurwaarder."Waarom zou je, als het altijd slecht nieuws is?" De dagvaarding met plaatjes, kleuren en pijlen gaat in de bus. De informatie is zo toegankelijk mogelijk. "Het kan nog wel makkelijker. 'Verstekvonnis' kent ook niet iedereen."

Begin deze maand kwam nationale ombudsman Reinier van Zutphen met een brandbrief aan de overheid; er zijn 1,4 miljoen Nederlandse huishoudens met schulden en zij komen er zonder hulp niet uit. Sterker nog: de overheid maakt het alleen maar erger door alle verhogingen in het schuldenproces.

“Het woord verstekvonnis snapt niet iedereen.”

Verward, laaggeletterd en in de schulden

Het afschrikkende effect van een deurwaarder werkt alleen als iemand snapt wat je komt doen, zegt Otter. "We zien veel laaggeletterden, verstandelijk beperkten, verwarde mensen. Dat is de groep die blijft aanmodderen en weer uitglijden." Een wijzende vinger naar de overheid is op zijn plek, zegt Otter.

De hulpverlening is vaak niet effectief en zorgverzekeraars en woningstichtingen zouden beter moeten bekijken naar wie zij steeds rekeningen sturen, vindt hij. Iemand die het niet snapt, snapt het ook niet na tien brieven.

“Iemand die het niet snapt, snapt het na tien brieven ook niet.”

Een kleine betalingsachterstand wordt na een paar keer negeren snel hoger. De volgende wanbetaler heeft een premie van de zorgverzekeraar niet betaald: 59,62 euro. Griffiekosten voor de dagvaarding, incassokosten, proceskosten en deurwaarderskosten hebben van de oorspronkelijke rekening 814,25 euro gemaakt.

"Nee hoor", zegt de vrouw die opendoet, het haar uitgevallen, overduidelijk ziek, rokend en in pyjama. "Het klopt niet, ik heb ze net aan de telefoon gehad."

"Uw schuld ligt nu bij ons, de verzekeraar heeft met deze premie niets meer te maken. Heeft u ze gesproken over een andere achterstand?" Ze haalt haar schouders op, pakt de brief aan. "Nee hoor, het klopt niet. Toch bedankt."

“Nee hoor, die schuld klopt niet. Toch bedankt.”

Anoniem

'Als de deur dicht is, gaan ze het snel regelen'

Vaak wordt er aan de deur een verhaaltje verteld, zegt Otter. Mensen willen zich excuseren, hun gezicht redden, en als de deur dicht is, gaan ze het snel regelen. "Het is niet leuk, een deurwaarder op je stoep. Die geef je geen koffie en een koekje."

Wel wekt hij nieuwsgierigheid op. Bij alweer een portiekflat doen de buren eerst open. "Ze woont hiernaast, wat komt u doen?" We wachten tot de deur gesloten is, en het gesprek met de volgende cliënt wordt fluisterend gevoerd. Ze wordt gedagvaard. Mijn man zal er wel naar kijken, zegt ze.

In het Utrechtse Ondiep doet een verbaasde man open. De vrouw die er staat ingeschreven, woont er niet. Waarschijnlijk een slinkse webaankoop, schat Otter. "Ze is misschien verhuisd, heeft online iets op rekening gekocht en dat laten bezorgen bij een servicepunt."

Gevoelig voor statusverhogende spullen

De meeste mensen die Otter en zijn collega's bezoeken, zijn mensen die het uit de hand hebben laten lopen. Een ingrijpende gebeurtenis, zoals de dood van een familielid, kan genoeg zijn om een flinke schuld te ontwikkelen.

"We weten dat cognitieve vaardigheden tijdelijk minder worden bij een life event. Een langetermijnvisie ontbreekt op zo'n moment en een rekening op de mat kan iemand er dan niet bij hebben." 

Op internet zijn dure aankopen snel gedaan, en mensen in een lagere economische klasse zijn over het algemeen gevoeliger voor zogenaamd statusverhogende spullen, zegt Otter.

"Honderd jaar geleden droeg een arbeider een pet, bezat hij geen huis of auto en zou elke bank hem uitlachen als hij om een hypotheek vroeg. Nu is alles binnen handbereik."

Door: NU.nl/Elise Vermeeren  Beeld: Elise Vermeeren

139  reacties     

Lees meer over:

schulden  Geld  koopkracht NUweekend 

handtekeningafbeelding