Zelf doe ik al jaren mee aan meerdere social media, zoals inderdaad clubs, Twitter, Faceboek, Hyves, Msn, Forums enz.
Ik vind het ook geweldig dat het er is, en een medium als Twitter is vaak nog sneller dan het nieuws.
Maar wat hier is gebeurd dat is gewoon verschrikkelijk, en dit zie ik als een soort hooligan effect, vooraf plannen en uitvoeren. Hier word door kwaad willenden ver vooruit gepland hoe en waar bijeen te komen om vervolgens de boel te verbouwen en dit zijn echt geen mensen die komen voor vreedzame feestjes.
Ik ben ook van mening dat de media al ver voordat dit heeft plaats gevonden er al teveel boven op zat waardoor eigenlijk het tegengestelde is bereikt, nieuws is hiermee een soort doorgeefluik geworden, en wakkerde de boel alleen maar aan.
Ik heb zelf opgroeiende kinderen die dagelijks met het Internet en social media in de weer zijn zowel voor school als prive want dat is niet meer weg te denken in deze maatschappij, het is zelfs helemaal geintegreerd in ons dagelijkse leven.
Maar als ouder geef ik ze altijd strikt de regel mee hoe ze hiermee om moeten gaan. Dat ze nooit hun persoonlijke identiteit bloot moeten stellen aan welk social media ook, of op het Internet algemeen.
Geef geen telefoonnummers, en geen adressen door, strooi niet met foto's, laat niets los waar je woont, ga ook geen intieme gesprekken aan met mensen die je niet kent maar houd zoveel mogelijk afstand op het Internet hou je prive leven gescheiden.
Meer kun je als ouder niet doen, je hoopt dat ze zich hieraan houden maar garantie krijg je zeker niet, want het blijven kinderen/tieners die hun eigen identiteit nog ontdekken.
Het is ook zeker niet de schuld van de Social media of Internet algemeen, maar hier ligt ook een taak bij de ouders en scholen om goede voorlichting te geven aan kinderen.
Ik ben voor een keihard beleid, jongeren die zich hier schuldig aan maken, en vooral de aanstichters moeten enorm worden gestraft. Beelden moeten vrijgegeven worden zodat de kans op herkenning het grootst is en de pakkans verhoogd.
Hier moeten taakstraffen voor worden opgelegd die het maatschappelijk belang dienen, en keihard worden uitgevoerd, lik op stuk beleid !
Vervolgens moeten jongeren met een baan de schade dragen, en jongeren die een uitkering hebben moeten sterk gekort worden of als dit kan geheel intrekken.Verder waar mogelijk een doorverwijzing naar bureau Halt. Dus niet in een cel zetten, want dit kost ons allen alleen maar geld. En als ik mijn kinderen op tv zag of ik kwam er achter dat ze betrokken waren geweest bij dit soort afschuwelijke beestachtige daden, dan bracht ik ze naar het eerst volgende Politie bureau en gaf ik ze persoonlijk aan.
Over de schuldvraag hoeft wat mij betreft geen discussie gevoerd te worden, dit is gewoon volstrekt ongehoord gedrag die geregiseerd word door bepaalde groepen jongeren.