Goedemorgen, vervolg TREINENUITVAL 01-11: OOK HIERIN GEEN VERBETERING MAAR VERSLECHTERING, ook hele dag al in het nieuws, nóg meer treinenuitval voornamelijk door personeelsgebrek. Dit had niet helemaal voorzien kunnen worden en ook 'de politiek' die hier een grote vinger in de pap had en heeft kon dat niet direct voorzien? O.a. door de lockdowns maar ook eerder al en niet alleen in het OV, op veel meer plekken in de maatschappij personeelstekorten en andere sectoren varen daar ook weer wel bij.
Maar door alle NS problemen kiezen ook velen voor de auto hoewel dat 'in ons bloed zit', ook de fiets is daar waar mogelijk populair.
OUD: OOK NÁ 1 OKTOBER DUS, personeelstekorten... Maar groter wordend maatschappelijk probleem ook dit weer, de laatste week al regelmatig op 'een traject' uitgevallen. EN WE KUNNEN NOG MEER KEREN VERWACHTEN. Stelt Prorail....
Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron)
ANP NOS Nieuws•Vandaag, 09:53•Aangepast vandaag, 15:37
NS snijdt vanwege personeelstekort weer fors in dienstregeling
De NS snijdt opnieuw fors in de dienstregeling in verband met de aanhoudende personeelstekorten. Vanaf 7 november rijden er op een aantal trajecten minder treinen. Het bedrijf adviseert reizigers om kort voor vertrek de reis te plannen.
"Het laatste wat wij willen, is minder treinen rijden", schrijft NS op zijn website. "Toch is het nodig: reizigers krijgen nu te vaak te maken met uitvallende treinen. Vanaf 7 november zetten wij de volgende stap op weg naar de nieuwe dienstregeling die 11 december start. Zo zorgen we er voor dat treinen minder vaak op het laatste moment uitvallen. En krijgen onze collega's meer ademruimte."
Het spoorbedrijf schrijft dat gepoogd wordt om de informatie over de dienstregeling actueel te houden, "maar er kunnen altijd last-minute wijzigingen zijn. Plan daarom altijd je reis kort voor vertrek in de Reisplanner". De NS waarschuwt verder dat de treinen drukker zijn dan normaal de afgelopen tijd en dat reizigers mogelijk vaker moeten overstappen, vooral in de weekenden en avonden.
Staatssecretaris Heijnen baalt enorm
Verantwoordelijk staatssecretaris Heijnen noemt het "ontzettend vervelend, in de eerste plaats voor de reizigers" dat NS minder treinen laat rijden. "We willen juist meer mensen in het openbaar vervoer en dan baal ik natuurlijk enorm als er afgeschaald wordt."
Ze roept NS en de nieuwe topman Wouter Koolmees, die morgen begint, op om met "creatieve oplossingen" te komen. Waar ze dan aan denkt, licht ze niet toe: "Ik ga niet over de bedrijfsvoering van NS."
Heijnen gaat wel over de concessie die NS heeft voor het treinvervoer in Nederland. Die concessie wordt aan het eind van het jaar geëvalueerd. "Dat wordt best een pittig gesprek", verwacht ze. Morgen debatteert de Tweede Kamer met Heijnen over de verlenging van de concessie aan NS.
De aanpassingen aan de dienstregeling treffen een groot deel van het land. Zo zijn er in de daluren en op vrijdagen minder intercity's op de traject Den Haag Centraal-Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal-Utrecht Centraal en op de routes Schagen-Alkmaar en Alkmaar-Haarlem.
Ook het aantal sprinters wordt teruggebracht. Dat gebeurt onder meer op de trajecten Dordrecht-Rotterdam Centraal, Utrecht Centraal-Leiden Centraal, Oss-'s-Hertogenbosch en Den Haag Centraal-Gouda Goverwelle. Ook tussen Veenendaal Centrum en Driebergen-Zeist en Harderwijk en Amersfoort Centraal rijden minder sprinters.
'De rek is eruit'
"Het personeelstekort is groot en daar hebben we rekening mee te houden. We willen niet iedere keer ad hoc allerlei treinen moeten schrappen, dat mensen op het perron staan en de trein dan niet komt", zegt NS-woordvoerder Arno Leblanc. "We doen van alles aan werving, maar het duurt even voordat we mensen hebben aangenomen en hebben opgeleid."
NS-directeur Groenewegen waarschuwde begin deze maand al in een interne videoboodschap dat de dienstregeling mogelijk verder moet worden ingeperkt vanwege het personeelstekort. "De rek is eruit", stelde hij toen. De NS zoekt voor ongeveer 2200 functies mensen, op een totaal van 20.000 banen. Dat gat valt volgens Groenewegen niet op te vullen door het huidige personeel harder te laten werken.
Rover: ondanks herfstvakantie fors meer klachten
Hoewel het deze maand herfstvakantie was, heeft reizigersorganisatie Rover fors meer klachten ontvangen van reizigers dan in september. In totaal ontving Rover 2650 klachten in oktober, waar dat er in september - normaal gesproken de drukste maand op het spoor - 1749 waren. Dat waren er volgens Rover al "extreem veel", maar oktober gaat daar dus nog eens flink overheen.
"Wij zagen in september 60 procent meer klachten ten opzichte van de maand september in 2019", aldus directeur Freek Bos van Rover tegen persbureau ANP. Hij merkt op dat 10 procent van de klachten in het weekend binnenkwam. Dat noemt hij opvallend, omdat de NS vaak wijst naar de piekmomenten als grootste oorzaak van klachten.
Rover zag overigens ook veel klachten over werkzaamheden aan het spoor. Die waren volgens de reizigersorganisatie niet goed gecommuniceerd met reizigers.
- NS-directeur waarschuwt voor verdere afschaling dienstregeling
- Ergernis over volle treinen groeit: 'Heel veel mensen moeten staan'
- Meer treinen met minder personeel: waarom het NS-personeel staakt in cijfers