Binnenkort valt de nieuwe WOZ aanslag weer op de deurmat. We weten al dat we er niet vrolijker van worden, maar het grootste probleem is de rechtsongelijkheid die de huidige WOZ met zich meebrengt. Ik durf te stellen dat de WOZ willekeurig bepaald wordt, zoals de gemeente dat wil.
Er is een gemeente met naam en toenaam verteld van een onrechtvaardigheid in een aantal WOZ aanslagen, Toch wordt de WOZ waarde van een directeur (gelieerd aan de gemeentelijke PPS) bijna 0,5 miljoen lager gesteld dan van omliggende woningen. Een andere persoon maakt bezwaar, hij wordt opgebeld en er wordt hem gevraagd hoeveel de WOZ lager zou moeten zijn. Hij noemt 150.000 euro en tot zijn grote verbazing wordt dat zonder commentaar geaccepteerd. Dit is niet eerlijk tov de buren die geen bezwaar hadden gemaakt.
Toch kan de WOZ eenvoudig geautomatiseerd worden, zodat er niet meer gemanipuleerd kan worden en ook bepaalde mensen niet anders behandeld worden. Door de automatisering kan ook nog eens de organisatie van de gemeenten en Waarderingskamer geminimaliseerd worden. Rechtsprocedures worden vrijwel zinloos en integraal is in Nederland een besparing van 100 miljoen mogelijk, zonder dat de burgers weer de portemonee hoeven te trekken. Maar wie pakt dit aan? Voor de automatisering moet wel in het Kadaster een kleine aanpassing plaatsvinden, om parameters bij objecten te kunnen plaatsen.
Zolang er niets gebeurt raad ik iedereen aan een "no cure no pay" WOZ buro in de arm te nemen dat spaart zeer veel. Van een buro heb ik de cijfers gezien. Op de 30 bezwaren waren er 29 goedgekeurd met een reductie van de WOZ waarde van 20.000 euro tot 400.000 euro. Tel uit je winst en denk niet aan je buurman die het niet doet en zo teveel betaalt.