Provinces+Of+The+Netherlands.gif

EEN FORUM VOOR U, heeft u een mening of een maatschappelijk onderwerp voor velen van belang, laat het ons eens weten? Dank! 

Kijkt u ook even of het onderwerp er mogelijk al ergens bij staat of in een andere rubriek?

TOP 12 ONDERWERPEN: d.d. november 2013

1. Osama Bin Laden dood                       5140 views

2. ING Bank, meer klachten over             2366

3. Incassobureaus onrechtmatig                 2179

4. Huren 120 euro omhoog                       1943

5. Pinnen bij parkeerautomaten                  1921                                              

6. NASA houdt speciale persconferentie    1873

7. Dode Alien gevonden in Rusland?           1844

8. Goede feestdagen voor 2011                  1767

9. Even berichtje voor de leden                   1758

10. Limonade voor soep                              1756

11. hallo Djekay en Tip Undercover in N     1739                                                  

12. Dure benzines – brandstoffen prijzen        513

7311 keer bekeken

BELASTINGEN en Belastingdienst

• zaterdag 18 juli 2020 @ 01:45
    reactie op (#117) herman_dad

Goedemorgen, BELASTINGDIENST: WE ZEGGEN ER MAAR NIETS MEER OVER, alle woorden zouden ook NIET MEER IN DIPLOMATIEKE STIJL geformuleerd kunnen worden, HIEROVER... ZIE Van Huffelen over discriminatie Belastingdienst: 'Zeer ernstig, oprechte excuses' EN Toezichthouder: werkwijze Belastingdienst discriminerend en onrechtmatig    

RTL NIEUWS:

Nazmiye onterecht bestempeld als fraudeur door Belastingdienst  Toeslagenaffaire 

Nazmiye onterecht bestempeld als fraudeur door Belastingdienst

Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron)

NOS

NOS NIEUWS • BINNENLAND •ECONOMIE • GISTEREN, 19:21

'Ik heb altijd het gevoel gehad dat de Belastingdienst mij niet serieus nam'

De conclusies van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) over de de Belastingdienst liegen er niet om. De afdeling Toeslagen blijkt jarenlang de dubbele nationaliteit van aanvragers van kinderopvangtoeslag te hebben geregistreerd. Die gegevens werden onder meer gebruikt om de aanvragen te beoordelen. En dat is discriminerend en onrechtmatig, oordeelt de AP.

Batya Brown had al wel een vermoeden dat haar dubbele nationaliteit een rol speelde in de manier waarop de Belastingdienst haar behandelde. Ze is een van de gedupeerden in de kinderopvangtoeslagaffaire. De opvang waar haar kinderen naartoe gingen, bleek 15.000 euro te veel toeslag te hebben ontvangen van de Belastingdienst. Vaak krijgen ouders die toeslag op hun eigen rekening gestort, maar dat kan ook via de rekening van de opvang. De crèche van Batya's kinderen stortte de 15.000 euro niet volledig terug en ging later failliet. Batya moest de resterende 10.000 euro terugbetalen aan de fiscus.

"Ik had altijd het gevoel dat de Belastingdienst mij niet serieus nam", zegt de Nederlands-Ethiopische, die al zeven jaar in de clinch ligt met de fiscus. "Dat nu boven water is gekomen dat ze hebben geoordeeld op basis van onze huidskleur, onze achtergrond, onze dubbele nationaliteit - dat is pijnlijk."

Tegelijkertijd komt dat nieuws voor Batya niet helemaal als een verrassing:

0:48 Zie video in oorspronkelijke artikel

Werkwijze Belastingdienst discriminerend: 'Eindelijk is de waarheid boven water gekomen'

Ook bij bijeenkomsten met andere gedupeerden viel het Batya al op dat daar mensen met allemaal verschillende achtergronden waren. "Toen dacht ik: jeetje. Maar uit schaamte sprak je er niet over."

Daarbij speelde ook mee dat moeilijk te bewijzen was dat Batya's dubbele nationaliteit daadwerkelijk een rol speelde bij de Belastingdienst. "Het bleef bij een vermoeden. Dat dat nu is bevestigd, vind ik ergens ook wel een opluchting. We hebben eindelijk een stem, we worden serieus genomen."

Afgesnauwd

Ook Nazmiye Karaduman koestert weer een beetje hoop dat er nu iets gaat veranderen, waar ze eerder zei geen enkel vertrouwen meer in de zaak te hebben. Nazmiye staat voor zo'n 30.000 euro in het krijt bij de Belastingdienst: ze werd de dupe van toeslagfraude door de opvang van haar kinderen.

De conclusies van de Autoriteit Persoonsgegevens noemt ze "heel vervelend, pijnlijk en ongelooflijk". Ze vindt het onvoorstelbaar dat zoiets bij de Nederlandse overheid heeft kunnen gebeuren. "Dit kan toch niet zomaar aan de kant worden geschoven? Daarop vestig ik nu mijn hoop."

Net als Batya zag Nazmiye het nieuws overigens wel aankomen. "De Belastingdienst heeft me als hond behandeld. Ze hebben me nooit antwoord gegeven, me afgesnauwd, het was alsof het hele team ons kapot wilde maken. Dat was dus ook de bedoeling."

Excuses

Staatssecretaris Van Huffelen, die verantwoordelijk is voor het toeslagendossier van de Belastingdienst, heeft vandaag haar excuses aangeboden voor de discriminerende registratie bij de fiscus. Ze noemt die registratie "zeer ernstig" en wil met de betrokken ouders in gesprek over de gevolgen ervan.

"Ze biedt iedere keer excuses aan", zegt Nazmiye, "maar zulke woorden heb ik al genoeg gehoord. Ik wil daden zien. Ik wil dat de Belastingdienst gewoon eens goed wordt aangepakt. We zijn kapot, we zijn op, het heeft te lang geduurd voor ons."

Nazmiye blijft in ieder geval voor haar eigen zaak vechten, zegt ze. "Want in mijn dossier is mijn tweede nationaliteit gebruikt, terwijl ik die hier in Nederland nooit gebruik. Dat wordt voor mij sowieso een rechtszaak. Maar ik eis gewoon dat de Belastingdienst wordt gestraft. Ze hebben levens kapotgemaakt, heel veel levens. Dat moet nu worden rechtgezet."

BEKIJK OOK

Deel dit artikel:

handtekeningafbeelding
  • zaterdag 11 juli 2020 @ 01:51
    reactie op (#116) herman_dad

Goedemorgen, 'FRAUDE JACHTSYSTEEM' BELASTINGDIENST STOPGEZET DOOR STAATSSECRETARISSEN.. Dat had al veel eerder moeten gebeuren, zowel bij de 'kindertoeslagenaffaire' als ook, we meldden het gisteren al, nu ook bij de: 'Ook harde jacht op fraudeurs bij aangifte inkomstenbelasting'

En wat kunnen we nog weer verwachten bij de BANKEN, die gezamelijk gaan werken aan de opsporing van CRIMINEEL GELD...? Wie worden daar nog meer de dupe van als burger? Ook daarbij liggen dezelfde problemen al op de loer als nu bij de Belastingdienst spelen. Zie ook club Maatschappelijke Belangen Info daarover, de Banken o.a...

NOS NIEUWS • BINNENLAND •POLITIEK • GISTEREN, 22:29

Fraudesystemen Belastingdienst stopgezet na kritisch rapport

Staatssecretarissen van Financiën Van Huffelen en Vijlbrief ANP

Bij de Belastingdienst zijn vier computersystemen waarmee frauderisico's in kaart werden gebracht tijdelijk uitgezet. Ze voldoen niet aan de privacywetgeving, schrijven staatssecretarissen van Financiën Vijlbrief en Van Huffelen aan de Tweede Kamer.

Ook is het werk van het CAF-team stilgelegd. Dat team werd in 2013 opgetuigd om vermoedens van fraude te onderzoeken. De CAF-zaken werden bekend door de kinderopvangtoeslagenaffaire, waarbij de fraudeaanpak ontspoorde en tienduizenden ouders ten onrechte hard werden aangepakt.

Aanleiding voor de maatregelen bij de fiscus is een kritisch rapport van onderzoeksbureau KPMG. Dat onderzocht het FSV-systeem, de Fraude Signalerings Voorziening, beter bekend als de 'zwarte lijst'. De Belastingdienst werkte meer dan twintig jaar met die lijst, waar 244.000 namen op stonden van mensen die daar niet van op de hoogte waren. Eind februari werd het systeem uit de lucht gehaald.

Strafbare feiten en medische gegevens

De conclusies in het rapport zijn ernstig, schrijven de staatssecretarissen. In het fraudesysteem werd het vakje 'fraude' soms al aangevinkt voordat het hele onderzoek naar fraude was afgerond.

Bovendien stonden er soms gevoelige gegevens bij, zoals verdenkingen van strafbare feiten, maar ook medische gegevens en nationaliteit. Die gevoelige informatie bleef veel te lang beschikbaar en was toegankelijk voor grote groepen medewerkers, schrijven de KPMG-onderzoekers.

Er loopt ook een onderzoek van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) naar hoe de Belastingdienst omging met persoonlijke gegevens, waaronder nationaliteit. De fiscus bevestigde in mei al dat mensen met een tweede nationaliteit extra streng werden gecontroleerd.

De Autoriteit Persoonsgegevens zegt nu "ernstig bezorgd te zijn over het gebrek aan naleving van de AVG (de nieuwe privacywet) binnen de Belastingdienst". Het lijkt niet een op zichzelf staand incident, schrijft de AP. "Er is een structurele oplossing nodig."

Externe toezichthouder

De staatssecretarissen van Financiën stellen ook een externe toezichthouder aan om de slepende problemen bij de fiscus aan te pakken.

Welke bevoegdheden die toezichthouder krijgt en hoe de controle er precies uit moet zien, wordt uitgewerkt met drie experts van buitenaf. In het najaar wordt daarover meer duidelijk.

Met zo'n toezichthouder zijn niet meteen alle problemen uit de wereld, waarschuwen de staatssecretarissen, maar het draagt wel bij aan "een continue cyclus van leren en verbeteren".

BEKIJK OOK

Deel dit artikel:

handtekeningafbeelding
  • dinsdag 19 mei 2020 @ 02:14
    reactie op (#115) herman_dad

Goedemorgen, BELASTINGDIENST... WÉÉR, KUNNEN WE HET NIET LEUKER MAKEN... en onderzoekers: "De onderzoekers concluderen dat het hoog tijd is dat het belastingstelsel op de schop gaat."... Daar hadden wij eigenlijk al langer een idee van... 

Weer toeslagenblunder: onterecht huursubsidie teruggevorderd Economie

Weer toeslagenblunder: onterecht huursubsidie teruggevorderd RTL-NIEUWS

ANP

NOS NIEUWS • POLITIEK • VANDAAG, 16:41 • AANGEPAST VANDAAG, 17:15

Onderzoek: belastingmaatregelen meestal niet effectief

Van de 104 belastingmaatregelen die de afgelopen jaren zijn doorgevoerd, zijn er slechts acht effectief en doelmatig. Van de overige 96 belastingmaatregelen kan niet worden aangetoond dat ze ook echt het beoogde doel halen. De regelingen leiden wel tot extra werk voor belastingplichtigen en voor de Belastingdienst zelf. Toch worden de regelingen zelden aangepast.

Dat is de conclusie van het ministerie van Financiën, dat samen met andere ministeries onderzocht hoe het belastingstelsel beter kan.

Het gaat daarbij om grote regelingen, zoals de hypotheekrente-aftrek en de zelfstandigenaftrek. Maar ook talloze kleinere regelingen, zoals de extra aftrek die startende ondernemers kunnen krijgen, bereiken niet het effect waarvoor ze zijn bedacht.

Ambities niet waarmaken

De onderzoekers concluderen dat het hoog tijd is dat het belastingstelsel op de schop gaat. Het stelsel raakt uitgewerkt en veel ambities worden daardoor niet waargemaakt.

Zo profiteren lage inkomens bijvoorbeeld niet meer volledig van een verdere verhoging van de algemene heffingskorting (een korting op inkomstenbelasting). Dat komt doordat de groep per saldo al nauwelijks inkomstenbelasting betaalt. Zo'n 20 procent van de huishoudens met een inkomen rond de 20.000 euro kan die korting niet volledig verzilveren.

Lasten arbeid gestegen

Het ministerie concludeert verder dat de lasten op arbeid zo sterk zijn gestegen in Nederland, dat het voor middeninkomens de afgelopen vijftien jaar juist minder aantrekkelijk is geworden om meer te gaan werken. Daardoor blijft de economische groei achter.

Daar staat tegenover dat de belasting op vermogen juist flink is gedaald de afgelopen jaren. Dan gaat het bijvoorbeeld over belasting over de eigen woning en over het vermogen van 'aanmerkelijkbelanghouders'.

Dat zijn ondernemers-grootaandeelhouders die vermogen opbouwen in hun eigen bedrijf. Dat totale vermogen blijkt veel hoger te zijn dan tot nu gedacht: 400 miljard euro in plaats van 200 miljard euro. Maar in box 2 betalen deze ondernemers, die vaak behoren tot de rijkste 1 procent van bevolking, weinig belasting over het vermogen dat ze hebben ondergebracht in hun bedrijf.

Volgende kabinetsformatie

Dit rapport zal vooral bij een volgende kabinetsformatie een belangrijke rol gaan spelen. In het rapport worden tientallen concrete aanbevelingen gedaan voor een beter belastingstelsel.

Het volgende kabinet zou er goed aan doen de inkomstenbelasting te verlagen en de belastingen op consumptie en vermogen te verhogen, concluderen de ambtenaren.

BEKIJK OOK

Deel dit artikel:

handtekeningafbeelding
  • vrijdag 13 maart 2020 @ 00:36
    reactie op (#114) herman_dad

Goedemorgen, NOG MÉÉR MENSEN DAN GEDACHT DOOR BELASTINGDIENST BENADEELD. Ook zij dienen gecompenseerd te worden, vindt de onderzoekscommissie o.l.v. Donner. Tsja, mooi gecompenseerd (financieel) te worden, maar de emotionele schade blijft, voor altijd...

ANP

NOS NIEUWS • POLITIEK • VANDAAG, 11:02

Donner: meer slachtoffers kinderopvangaffaire moeten worden gecompenseerd

Ongeveer 1800 ouders zijn op een "waarschijnlijk of mogelijk vergelijkbare manier" getroffen door de kinderopvangtoeslagaffaire als 300 ouders van wie eerder werd vastgesteld dat ze benadeeld waren. Die conclusie trekt een commissie onder leiding van oud-minister Donner in haar eindrapport.

Donner adviseert de Belastingdienst de betrokken zaken stuk voor stuk verder te onderzoeken en vast te stellen of de betrokken ouders daadwerkelijk vooringenomen zijn behandeld. Als dat zo is, komen ze wat Donner betreft in principe in aanmerking voor compensatie.

Deze gevallen hebben zich afgespeeld tussen 2014 en 2016. Ook andere ouders die aannemelijk kunnen maken dat ze onderdeel zijn geweest van "groepsgewijze aanpak", moeten bij dat onderzoek worden betrokken.

Ondoenlijk vijftien jaar normale werking van de wet terug te draaien

Donner benadrukt dat er ook ouders zijn die in financiële moeilijkheden zijn gekomen door de "normale werking van de wet". Volgens de commissie betreft dat het merendeel van de gevallen waarvoor in Kamerdebatten aandacht is gevraagd. Ze zijn niet de dupe geworden van verwijtbaar handelen van de Belastingdienst, vindt de commissie, maar van hoe dingen nu eenmaal in de wet zijn geregeld.

Volgens Donner is het ondoenlijk om voor deze groep "vijftien jaar toepassing van kinderopvangregelgeving terug te draaien en over te doen".

1:23 Zie video in oorspronkelijke artikel

Donner: verschillende oplossingen voor gedupeerden kindertoeslagaffaire

10.000 euro per jaar

Maar hij erkent dat de toepassing van de regels voor sommigen zo hard uitpakte dat ze door een geringe tekortkoming de hele toeslag moesten terugbetalen. In zulke gevallen zouden ouders kunnen vragen "disproportionele beslissingen" te herzien als daar meer dan 10.000 euro per jaar mee was gemoeid, maar er zou ook een 'hardheidsclausule' moeten gelden.

Mensen zouden zich daarvoor moeten kunnen melden bij "herstelloketten", verspreid over het hele land. "Met de voorgestelde regeling kun je iedereen bereiken die het echt nodig heeft. Niet met een groots gebaar, maar met een gerichte, snelle inzet", zegt Donner.

Een eventuele verdergaande hardheidsregeling voor andere, oudere, gevallen kan volgens de commissie alleen als de wet wordt veranderd.

Caf11-dossier

De toeslagaffaire draait erom dat veel mensen geen toeslag kregen voor kinderopvang of die moesten terugbetalen, terwijl daar soms geen reden voor was. Een groot aantal van de betrokkenen is daardoor in financiële problemen gekomen.

Eerder concludeerde Donner dat de Belastingdienst fout zat bij zo'n 300 ouders en dat de dienst bij die groep te snel tot het oordeel fraude was gekomen. Dat ging over het zogenoemde CAF 11-dossier van het fraudeteam van de Belastingdienst. De commissie adviseerde toen deze mensen hun toeslag alsnog te betalen en bovendien schadevergoeding te bieden.

Het kabinet nam die aanbevelingen over. Korte tijd daarna trad staatssecretaris Snel in de nasleep van de toeslagaffaire af. Een groot deel van de Kamer had geen vertrouwen meer in zijn aanpak. Hij is inmiddels opgevolgd door twee nieuwe staatssecretarissen: zijn D66-partijgenoten Vijlbrief en Van Huffelen. Van Huffelen heeft de toeslagen in haar portefeuille.

BEKIJK OOK

Deel dit artikel:

handtekeningafbeelding
  • donderdag 05 maart 2020 @ 00:34
    reactie op (#113) herman_dad

Goedemorgen, NIEUWE STAATSSECRETARIS BELASTINGDIENST ERGERT ZICH MATELOOS aan de Dienst en de wijze waarop deze werkt. Ach voor velen is dit maatschappelijk al vele jaren zo??  Deze week werd ook nog bekend dat:

Belastingdienst betaalde 31 miljoen aan onterechte aanmaningskosten niet terug

Staatssecretaris Vijlbrief van Financiën (D66) ANP

NOS NIEUWS • POLITIEK • VANDAAG, 13:34

Vijlbrief over reeks onthullingen Belastingdienst: 'Ik erger me mateloos'

Dat er elke week nieuwe onthullingen over fouten en misstanden zijn bij de Belastingdienst moet ophouden. Dat zei staatssecretaris Vijlbrief van Financiën in een debat tegen een zeer kritische Tweede Kamer. "Ik vind dat dit niet kan", zei hij, terwijl hij met zijn hand op tafel sloeg. "Ik erger me mateloos."

Vijlbrief is sinds eind januari als staatssecretaris verantwoordelijk voor de Belastingdienst. "U vroeg mij: hoe voel je je dan? Ik zal het woord niet gebruiken dat ik thuis zou zeggen, maar ik voel me soms naar", zei hij.

Zaterdag onthulden RTL Nieuws en Trouw dat de Belastingdienst twintig jaar lang met een geheime zwarte lijst heeft gewerkt waarop mogelijke fraudeurs stonden. Het systeem is in strijd met de wet, maar werd pas vorige week uit de lucht gehaald. De Autoriteit Persoonsgegevens gaat onderzoek doen.

SP-Kamerlid Leijten wil weten hoe het kan dat de staatssecretarissen over zoiets belangrijks als een onwettige zwarte lijst niet door hun ambtenaren zijn geïnformeerd. Vijlbrief weet het zelf ook niet. Hij beloofde het te gaan uitzoeken.

Op het verkeerde been

Kamerleden zijn heel kritisch over deze gang van zaken, omdat volgens hen alles erop wijst dat ook de kersverse staatssecretarissen Vijlbrief en Van Huffelen, net als hun voorganger Menno Snel, door ambtenaren op het verkeerde been worden gezet of niet worden ingelicht. Denk-Kamerlid Azarkan: "Uw voorganger verzekerde ons: er bestaan geen zwarte lijsten. Hoe kan dit?"

CDA-Kamerlid Omtzigt vroeg wat de staatssecretarissen vinden van wat zij bij de Belastingdienst hebben aangetroffen. Vijlbrief: "Ik ben pas vier weken bezig en ik ben nu al gefrustreerd." Toch wil hij samen met zijn collega van de Belastingdienst een "goed werkende organisatie" maken. Hij hoopt dat de Kamer hem daarvoor de tijd geeft.

Ongeduldig

Maar de meeste Kamerleden zijn erg ongeduldig. Omtzigt stelde een termijn van een paar weken voor om de "oude lijken" uit de kast te halen. PVV-Kamerlid Mulder zei dat er in de afgelopen tijd alweer zoveel fouten naar boven zijn gekomen, dat de Kamer niet eens de tijd heeft om alles te controleren.

Andere recente fouten van de Belastingdienst zijn een verkeerde berekening van het fictieve rendement op spaargeld en het onterecht niet teruggeven aan burgers en bedrijven van aanmaningskosten.

Duidelijk is dat de Tweede Kamerleden weinig coulant zullen zijn voor nieuwe fouten. Maar voorlopig nemen zij genoegen met de vele toezeggingen van Vijlbrief en geven zij hem de tijd voor de grootscheepse reorganisatie die de problemen moet oplossen.

BEKIJK OOK

Deel dit artikel:

handtekeningafbeelding
  • zaterdag 15 februari 2020 @ 00:50
    reactie op (#112) herman_dad

Goedemorgen, BELASTINGDIENST WÉÉR IN OPSPRAAK: met voorlopige teruggave...yesEN OOK: HOGERE WATERSCHAPSBELASTINGEN, Recordhoge waterschapsbelasting door natte winters en droge zomers , maar dat is weer verschillend, afhankelijk waar u woont, in welke regio...kiss Hoezo is het monetaire systeem EN DE POLITIEK, niet een 'model uit het junglerecht en levert alleen maar één grote discriminatie op tussen de Homo sapiens (zie en lees boek, zie clubhome weer...)   

Woede en geldproblemen door fout Belastingdienst: 'Smeerlappen'

Nederland Woede en geldproblemen door fout Belastingdienst: 'Smeerlappen' RTL-NIEUWS 

NOS NIEUWS • POLITIEK • VANDAAG, 09:42 • AANGEPAST VANDAAG, 11:07

Staatssecretaris over brief belastingteruggave: 'Had anders gemoeten'

Staatssecretaris Vijlbrief op het Binnenhof ANP

Staatssecretaris Vijlbrief wil dat mensen voortaan eerder te horen krijgen dat ze geen voorlopige belastingteruggave meer krijgen. Hij zei dat naar aanleiding van een bericht van RTL Nieuws dat de Belastingdienst begin dit jaar de voorlopige belastingteruggave van 124.000 mensen heeft stopgezet en dat de betrokkenen daarover pas rond de jaarwisseling of half januari zijn ingelicht.

De stopzetting kan mensen soms honderden euro's per maand schelen.

Mensen kunnen een voorlopige teruggave aanvragen als ze vermoedelijk bij hun definitieve aangifte geld terugkrijgen. In de meeste gevallen gaat de voorlopige teruggave van jaar op jaar op door. Maar omdat de regels elk jaar een beetje veranderen, kijkt de Belastingdienst aan het begin van het jaar of mensen nog aanspraak maken op een teruggave.

Het had anders gemoeten

De manier waarop dat gebeurt, is dit jaar aangepast en dat heeft er dus toe geleid dat 124.000 mensen geen voorlopige teruggave meer kregen. In de drie jaar hiervoor lag dat aantal tussen de 79.000 en 82.000.

Vijlbrief benadrukte vanochtend dat de betrokkenen nog steeds om een voorlopige teruggave kunnen vragen en dat mensen zich geen zorgen hoeven te maken. Maar hij vindt dat ze nu te laat op de hoogte zijn gesteld. "Dit had anders gemoeten. Volgend jaar gaan we het beter doen."

Achteraf terugbetalen

De Belastingdienst zei eerder vandaag met de stopzetting te willen voorkomen dat mensen achteraf veel moeten terugbetalen. De definitieve aanslag wordt altijd pas het jaar erop vastgesteld.

Kamerleden willen opheldering over de gang van zaken. SP-Kamerlid Leijten noemde het in het NOS Radio 1 Journaal prima dat je mensen selecteert die een risico vormen. "Maar het probleem is dat de teruggave automatisch wordt stopgezet als je een aantal kenmerken hebt. Dan moeten mensen eerst weer bezwaar aantekenen om het recht te breien. Het zou veel beter zijn, als mensen vantevoren een seintje krijgen."

Deel dit artikel:

NOS NIEUWS • BINNENLAND • VANDAAG, 17:51

Hogere belastingen, want 'waterbeheer is niet sexy, maar het moet wel'

Medewerkers van waterschap Amstel, Gooi en Vecht aan het werk in Abcoude ANP

"Nou ja, in het waterschapswereldje was dit al bekend." Onderzoeker Corine Hoeben valt niet bepaald van haar stoel van het bericht dat de waterschapsheffingen opnieuw stijgen. De verhogingen van de afgelopen jaren vielen volgens haar nog wel mee. "Er kan nog wel meer bijkomen de komende jaren."

De Nederlandse waterschappen vragen ruim 4,5 procent meer aan de burgers dan afgelopen jaar. Dat geld is nodig om maatregelen te nemen tegen hoogwater en wateroverlast. In Limburg en Friesland stijgt de belasting het hardst.

Medicijnen

"De komende jaren moet er geïnvesteerd worden omdat het klimaat verandert. Maar ook de kosten voor waterzuiveringsinstallaties stijgen. Zo wordt het steeds duidelijker hoe schadelijk medicijnstoffen in het water zijn, die moeten gefilterd worden", legt Hoeben uit. Zij onderzoekt belastingen van lagere overheden aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Alle huiseigenaren betalen een keer per jaar waterschapsbelastingen. Die bestaan uit zuiveringsheffing (voor het zuiveren van afvalwater) en watersysteemheffing (voor onderhoud aan sloten en beken). De hoogte van de bedragen hangt af van het waterschap en de WOZ-waarde. Een gezin met een koopwoning met een WOZ-waarde van 248.000 euro is dit jaar gemiddeld zo'n 350 euro kwijt aan waterschapsbelasting.

"Een aantal waterschappen noemt die extra investeringen als reden voor de belastingstijging, maar kennelijk hebben ze daar nog niet allemaal in geïnvesteerd. Dan kun je verwachten dat de belastingen nog verder stijgen, al blijft dat koffiedik kijken."

Gaat de waterschapsbelasting ook wel eens omlaag? "Bij individuele waterschappen gebeurt dat wel eens. Maar hoe laag de belasting ook is, je hebt altijd inflatie en als daarvoor gecorrigeerd wordt, gaat het bedrag dus omhoog."

Sexy

De hogere belastingen moeten we volgens Hoeben wel in perspectief zien. "Het lijkt alsof we allemaal weer kaalgeplukt worden, maar het is nog steeds zo dat we veel meer belasting aan de rijksoverheid betalen."

Wie alleen van de waterschappen hoort als er belasting betaald moet worden, zal er weinig sympathie voor op kunnen brengen. Maar dat is geen reden om het hele systeem op de schop te gooien, vindt ze. "Waterbeheer is gewoon niet sexy, maar moet wel gebeuren", zegt Hoeben.

"En als we dat het rijk laten doen, moet zij afwegen of het geld naar de zorg, het onderwijs of de dijken gaat. Zoals het nu gaat, komt er tenminste genoeg geld binnen dus er is heel veel voor te zeggen om het te houden zoals het is."

BEKIJK OOK

Deel dit artikel:

handtekeningafbeelding
  • donderdag 13 februari 2020 @ 01:04
    reactie op (#111) herman_dad

Goedemorgen, KOMT ER EEN PARLEMENTAIRE ENQUETTE OVER DE BELASTINGDIENST, UWV EN HET CBR? Overigens is niet altijd zo'n parlementair onderzoek DE OPLOSSING voor vele maatschappelijke zaken EN BELANGEN, problemen. Altijd ACHTERAF, als politieke mosterd ná de intermenselijke maaltijd die mensen eerst volledig slachtoffer en benadeelden in welke vorm ook hebben gemaakt.

De Kamer zal drie tot vijf uitvoeringsorganisaties onder de loep nemen en de Belastingdienst, het UWV en het CBR zijn daar in elk geval bij.

'Strafrechtelijk onderzoek naar ambtsmisdrijven Belastingdienst' Doofpot toeslagenaffaire voorkomen

'Strafrechtelijk onderzoek naar ambtsmisdrijven Belastingdienst' RTL-NIEUWS

ANP

NOS NIEUWS • POLITIEK • VANDAAG, 11:48

Nog dit jaar Kameronderzoek naar problemen Belastingdienst en CBR

Nog voor de verkiezingen van volgend jaar moet een parlementair onderzoek klaar zijn naar het functioneren van uitvoeringsorganisaties als de Belastingdienst, het UWV en het CBR. Een speciale commissie uit de Tweede Kamer gaat de problemen in kaart brengen. Aanleiding zijn de zorgen in de Kamer over de vele missers bij de uitvoering van wetten.

De Belastingdienst heeft diverse problemen op het gebied van ict en de dienst maakte grote fouten bij het stopzetten van toeslagen voor de kinderopvang; het UWV gaf ten onrechte uitkeringen aan gevangenen en het CBR kampt met grote achterstanden bij het keuren van mensen die hun rijbewijs willen laten verlengen.

Oproep bij Algemene Beschouwingen

Het kabinet en de Raad van State spraken vorig jaar hun zorg uit over de uitvoering en bij de Algemene Beschouwingen van vorig jaar september schaarde de hele Kamer zich achter een oproep van CDA-fractievoorzitter Heerma om een parlementair onderzoek in te stellen. Het moet gaan over de oorzaken van de problemen, de manier waarop de Kamer wordt geïnformeerd en de controle door de Kamer.

Als het onderzoek voor de verkiezingen af is, kan een nieuw kabinet met de aanbevelingen aan de slag gaan, is het idee. De onderzoekscommissie moet al snel beginnen en de verhoren zouden van september tot november moeten worden gehouden. Het wordt een 'gewoon' parlementair onderzoek: dat betekent dat de zware middelen van een enquête ontbreken en er dus bijvoorbeeld geen getuigen onder ede worden gehoord.

De Kamer zal drie tot vijf uitvoeringsorganisaties onder de loep nemen en de Belastingdienst, het UWV en het CBR zijn daar in elk geval bij.

Deel dit artikel:

Gewijzigd op 2020-02-13 01:04:43
    handtekeningafbeelding
  • vrijdag 24 januari 2020 @ 00:49
    reactie op (#110) herman_dad

Goedemorgen, EN WEER BELASTINGDIENST IN DE FOUT, HOEWEL HET RDW OOK NIET 'VRIJUIT' GAAT in deze... maar weer ONTERECHTE HEFFINGEN.

NOS NIEUWS • BINNENLAND • VANDAAG, 22:56

'Duizenden dieselrijders kregen ten onrechte belastingaanslag'

Uitstoot van een oude auto zonder roetfilter bij TNO in Delft ANP

De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) weet van veel oude geïmporteerde dieselauto's niet of ze zijn voorzien van een roetfilter. Duizenden automobilisten kregen daardoor ten onrechte een belastingaanslag omdat hun auto te veel fijnstof zou uitstoten, schrijft het AD.

De RDW sluit volgens de krant niet uit dat er nog steeds diesels rondrijden waarvoor te veel wegenbelasting wordt betaald. De dienst raadt dieselrijders die de nieuwe fijnstofheffing moeten betalen aan de uitstootgegevens van de auto bij de RDW te controleren. Ook kunnen ze navraag doen bij de officiële merkimporteur en desnoods ter controle onder de auto te kruipen.

Sinds 1 januari geldt er voor vervuilende dieselauto's een fijnstoftoeslag die bovenop de motorrijtuigenbelasting komt. De Belastingdienst bepaalt op basis van RDW-gegevens of de roettaks betaald moet worden, maar in veel gevallen kloppen die gegevens niet, schrijft het AD.

Deel dit artikel:

handtekeningafbeelding
  • woensdag 22 januari 2020 @ 00:29
    reactie op (#109) herman_dad

Goedemorgen, KAMERDEBAT OVER DE 'TOESLAGENAFFAIRE': alternatieven voor het toeslagensysteem? Rutte, het Kabinet, wil daar nu vanaf. Vraagtekens te over nog:   

Tweede Kamer zet vraagtekens bij reorganisatie Belastingdiens

NOS NIEUWS • POLITIEK • VANDAAG, 21:32

Rutte wil af van het toeslagensysteem, kabinet gaat alternatieven voorbereiden

Premier Rutte (VVD) en minister Hoekstra van Financiën (CDA) ANP

Premier Rutte wil af van het toeslagensysteem, waarbij zorgtoeslag, huurtoeslag en kinderopvangtoeslag worden uitgekeerd door de Belastingdienst. Rutte wil alternatieven klaar hebben voor het nieuwe kabinet dat na de komende verkiezingen in 2021 aantreedt.

Dat zei hij in het Kamerdebat over de affaire met de kinderopvangtoeslag. Rutte: "Dat 7 miljoen mensen alleen al een zorgtoeslag krijgen, dat wil je natuurlijk niet. Dat moet op een eenvoudiger manier met het inkomen verrekend worden."

De nieuwe D66-staatssecretaris die de afdeling Toeslagen van de Belastingdienst onder zich krijgt, gaat ermee aan de slag. Rutte spreekt van een grote klus, waarbij geen taboes gelden. "Anders gaat het niet lukken."

Wie de nieuwe staatssecretarissen op Financiën worden, is nog niet bekend.

Waarschuwingen

De toeslagen zijn in 2005 ingevoerd met brede politieke steun. Wel waren er toen al waarschuwingen dat het niet verstandig was de organisatie die is ingericht op het innen van geld, de Belastingdienst, ook verantwoordelijk te maken voor het uitkeren van geld.

Inmiddels zijn de meeste politieke partijen om. Ze vinden dat het toeslagensysteem niet werkt, en dat het burgers in de problemen brengt. Dat komt mede doordat er eerst geld wordt uitgekeerd, en pas achteraf wordt gecontroleerd of iemand er wel recht op heeft. Daardoor komen mensen soms in de schulden terecht.

In de affaire met de kinderopvangtoeslagen moesten honderden en mogelijk zelfs duizenden ouders ten onrechte geld terugbetalen, soms tienduizenden euro's.

BEKIJK OOK

Deel dit artikel:

handtekeningafbeelding
  • maandag 20 januari 2020 @ 00:55
    reactie op (#108) herman_dad

Goedemorgen, BELASTINGDIENST WEER IN OPSPRAAK, ditmaal de ONDERNEMERS DIE EEN VERPLICHTE VORM VAN 'AANGIFTE' MOETEN DOEN die politiek nog geeneens is goedgekeurd?

ANP

NOS NIEUWS • POLITIEK •ECONOMIE • VANDAAG, 18:29 • AANGEPAST VANDAAG, 20:14

Ondernemers boos over verplicht aangiftesysteem Belastingdienst

Ondernemers met een besloten vennootschap klagen over een verplicht aangiftesysteem voor de belasting, waar ze ineens voor moeten betalen. Waar ze voorheen gratis met een gebruikersnaam en wachtwoord via de site aangifte konden doen, moeten ze dat nu doen via "E-herkenning". Daardoor moeten ze extra kosten maken, zeggen ze.

120.000 ondernemers met een BV hebben al een brief gekregen met het bericht dat ze op de nieuwe manier aangifte moeten doen, terwijl de Tweede Kamer het systeem nog niet heeft goedgekeurd. CDA, ChristenUnie en VVD zijn niet te spreken over weer een kwestie bij de Belastingdienst.

Wie een BV heeft kan sinds 1 januari van dit jaar alleen inloggen via E-herkenning. Daarvoor moet je een account aanmaken bij een van de zes commerciële aanbieders. De kosten zijn tussen de 45 en 50 euro per jaar. Wie geen account aanmaakt kan geen aangifte doen en loopt het risico op een boete die kan oplopen tot honderden euro's. E-herkenning is een communicatiesysteem waar verschillende overheidsdiensten al mee werken. Het wordt bijvoorbeeld gebruikt voor het aanvragen van vergunningen.

Het is toch van de gekke dat ik als ondernemer een commerciële partij in de arm moet nemen om aangifte te doen.

Jaap Zwemmer, oud-hoogleraar belastingrecht

Emeritus hoogleraar belastingrecht Zwemmer van de Universiteit van Amsterdam maakt zich kwaad en spreekt van "machtsmisbruik" door de Belastingdienst. Volgens hem is het systeem ook onwettig, omdat het dus nog niet goedgekeurd is door de Tweede Kamer. Behalve ondernemers moeten ook stichtingen, goede doelen en organisaties die bij de Kamer van Koophandel ingeschreven staan via E-herkenning werken.

Volgens het ministerie van Financiën gaat het om een dienstverlening, omdat ondernemers via E-herkenning kunnen communiceren met de overheid. Dan is het logisch dat daar kosten aan verbonden zijn, zo is de redenering.

Oud-hoogleraar Zwemmer bestrijdt dat. "Het is zeker geen dienst die verleend wordt, ik verleen de overheid een dienst door aangifte te doen. De overheid hoort te zorgen voor een gratis veilige digitale omgeving waar ondernemers aangifte kunnen doen. Het is toch van de gekke dat ik als ondernemer een commerciële partij in de arm moet nemen om aangifte te doen. Het is principieel onjuist, dat het geld kost om aan je fiscale verplichtingen te doen."

Wettelijke basis ontbreekt

Regeringspartijen ChristenUnie, CDA, VVD en D66 vinden dat de Belastingdienst, net als bij eerdere affaires, over de schreef gaat en zich niet aan de wet houdt. CDA-Kamerlid Omtzigt, betrokken bij het aan het licht komen van de problemen met de ten onrechte teruggevorderde kindertoeslagen, weet niet op basis van welke wet de Belastingdienst nu geld vraagt voor het doen van aangifte. "Die lijkt te ontbreken".

Daarbij heeft hij veel vragen over de uitvoering. Want veel partijen zoals kerkgenootschappen, opgeheven bedrijven, en bedrijven uit het buitenland die hier mensen in dienst hebben kunnen niet eens E-herkenning aanvragen.

ChristenUnie-Kamerlid Bruins wil dat er uitstel komt. Hij merkt op dat het motto "Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker" van de Belastingdienst zo langzamerhand niet meer van toepassing is. Bruins wil dat de Belastingdienst snel besluit om de maatregel uit te stellen.

Steven van Weyenberg (D66) zegt te begrijpen dat de overheid digitale communicatie beter wil beveiligen, maar vraagt zich af waarom E-herkenning al wordt ingevoerd terwijl de Kamer het wetsvoorstel nog moet behandelen.

Heel veel vragen

Niet alleen voor ondernemers met een BV, ook voor kerken en sommige goede doelen is invoering van E-herkenning een probleem. "Wat tot voor kort in vijf minuten was gebeurd, is nu een hels karwei", aldus Bruins.

VVD-Kamerlid Lodders stoort zich eraan dat ondernemers onnodig op kosten worden gejaagd. "Ik heb heel veel brieven en e-mails gehad van ondernemers." Volgens haar is het systeem te snel geïntroduceerd. "Er is iets minder goed nagedacht over de gevolgen. Nu wordt al duidelijk dat bij een aantal mensen grote problemen ontstaan."

Voor sommige ondernemers is het niet mogelijk om een E-herkenning aan te vragen omdat ze geen KvK-nummer hebben. "Heel veel vragen waar ik opheldering over wil voordat we hiermee verder gaan."

Reactie ministerie van Financiën

Het ministerie van Financiën wijst erop dat de Belastingdienst zich moet houden aan de privacyregels en gegevens adequaat moet beveiligen. E-herkenning is daar een middel voor. De fiscus is een van de eerste overheidsdiensten die het middel gaat gebruiken en heeft daarom nu al aan veel ondernemers gevraagd om het aan te schaffen.

BEKIJK OOK

Deel dit artikel:

handtekeningafbeelding