Provinces+Of+The+Netherlands.gif

EEN FORUM VOOR U, heeft u een mening of een maatschappelijk onderwerp voor velen van belang, laat het ons eens weten? Dank! 

Kijkt u ook even of het onderwerp er mogelijk al ergens bij staat of in een andere rubriek?

TOP 12 ONDERWERPEN: d.d. november 2013

1. Osama Bin Laden dood                       5140 views

2. ING Bank, meer klachten over             2366

3. Incassobureaus onrechtmatig                 2179

4. Huren 120 euro omhoog                       1943

5. Pinnen bij parkeerautomaten                  1921                                              

6. NASA houdt speciale persconferentie    1873

7. Dode Alien gevonden in Rusland?           1844

8. Goede feestdagen voor 2011                  1767

9. Even berichtje voor de leden                   1758

10. Limonade voor soep                              1756

11. hallo Djekay en Tip Undercover in N     1739                                                  

12. Dure benzines – brandstoffen prijzen        513

6408 keer bekeken

VEEL MIS IN GEZONDHEIDSZORG? Ziekenhuizen sluiten, medicijn tekort...

• zaterdag 31 juli 2021 @ 08:50

Goedemorgen, WERELDWIJD GEBREK AAN OOGMEDICIJN, bij gebrek aan DREIGEN VELEN BLIND te worden bij een bepaalde oogziekte   en ook hier in Nederland zijn er een aantal mensen die nu in angst zitten.

Opnieuw groot medicijntekort, 'Nederland vaak achteraan'

Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron) 

NOS NIEUWS • BINNENLAND • GISTEREN, 23:15

Oogmedicijn voorlopig op: 'Vreselijk dat mensen hierdoor hun zicht verliezen'

EPA

•  Layla Bil redacteur Online

"Ik wil er niet aan denken wat het voor mij betekent als mijn klachten het komende halfjaar ineens verergeren", zegt Vera* over het tekort aan het oogmedicijn Visudyne. Ze heeft een zeldzame oogaandoening en de injecties voorkomen dat ze zeer slechtziend of zelfs blind wordt. Ze is niet de enige; in Nederland worden jaarlijks 700 mensen met leeftijdsgebonden maculadegeneratie en serosa behandeld met Visudyne.

Aan het middel is nu wereldwijd groot tekort, heeft het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen bekendgemaakt. Pas begin volgend jaar is het naar verwachting weer verkrijgbaar.

Heleen Schoots is bestuurslid van de Macula-patiëntenvereniging en maakt zelf ook gebruik van injecties. Ze noemt Visudyne een wondermiddel. "Mijn vader had ook maculadegeneratie en als ik in die tijd had geleefd was ik nu ook zeer slechtziend geweest." Voor het medicijn is geen alternatief. Als patiënten het niet krijgen, kan hun gezichtsvermogen snel achteruitgaan.

Wat is maculadegeneratie?

Maculadegeneratie is een oogziekte waarbij het gezichtsvermogen steeds verder achteruitgaat. Dit komt doordat de kwaliteit van de macula, een klein gebied in het netvlies, afneemt. De macula wordt ook wel gele vlek genoemd. Maculadegeneratie komt vrijwel alleen voor bij mensen ouder dan vijftig jaar. Het is erfelijk. Roken en overmatig zonlicht gelden als risicofactoren. (Bron: Oogfonds)

Afhankelijk van het verloop van de ziekte krijgen patiënten met deze netvliesaandoeningen om de vier tot acht weken een injectie. Of, zoals bij Vera (niet haar echte naam), binnen twee dagen vanaf het moment dat ze merkt dat haar situatie verslechtert. Dan maakt het haar niet uit of ze aan het werk is of op vakantie in het buitenland. "Op dat soort moment schrik ik nog steeds erg en kan ik doorgaans ook meteen terecht bij de oogarts."

Het bericht dat de fabriek in Amerika het komende halfjaar geen Visudyne kan leveren, maakt haar boos. "Dan denk ik echt; jongens, hoe kan het dat we afhankelijk zijn van één fabrikant? En waarom hebben we in Nederland niet wat meer voorraad? Op deze manier veroordeel je mensen tot slechtziend worden en dat is vreselijk."

Schade niet te herstellen

Hoeveel er nog precies van het middel in Nederland is, is niet bekend. In het Oogziekenhuis Rotterdam zijn ze in ieder geval door hun voorraad Visudyne heen, zegt oogarts Pandelis Fotiou. Om de beperkte middelen te verdelen is een landelijke commissie ingesteld. "Die commissie beslist wie behandeld kan worden. Maar als de patiënten geen behandeling krijgen, kunnen de klachten verergeren en die schade is niet altijd te herstellen."

Het tekort aan Visudyne is ontstaan door productieproblemen in de Amerikaanse fabriek waar het middel wordt gemaakt. Die ontstonden bij het in gebruik nemen van een nieuwe productielijn, waar technische storingen optraden die ertoe leidden dat de medicijnen onbruikbaar zijn. De fabrikant verwacht dat het middel begin 2022 weer beschikbaar is.

De netvliesaandoening heeft een grote impact op het leven van patiënten, weet ook Vera uit ervaring. Ze is begin 50, en is daarmee een van de jongere mensen bij wie de ziekte is geconstateerd. De meeste patiënten krijgen vanaf hun 65e klachten door leeftijdsgebonden maculadegeneratie.

Arbeidsconflict door ziekte

Vera werkt bij een consultancybedrijf en leest daarvoor veel. "Ik wil niet met mijn echte naam in het nieuws, omdat ik bang ben dat ik op mijn werk als het ware afgeschreven word, dat mensen me anders zullen behandelen en me geen opdrachten meer zullen gunnen. Als je met grote bedragen werkt, is het van groot belang dat je het verschil tussen een 6 en een 8 kan zien."

Bij de MaculaVereniging zijn meerdere verhalen bekend van patiënten die door hun oogziekte in een arbeidsconflict terechtkwamen, zegt Schoots. Ze is betrokken bij de vereniging als bestuurslid. Zelf stopte ze vanwege de aandoening op haar 58e met haar werk als onderwijsadviseur. Ze is blijven schilderen, haar grote passie. "Maar het zien van diepte en kleuren wordt wel steeds moeilijker."

(Hoe snel) word ik blind?

Schoots vertelt over de onzekerheid die het verloop van de ziekte met zich meebrengt. "Hoe lang duurt het bij mij? Word ik inderdaad blind? Niemand kan je dat vertellen, omdat het bij iedereen anders is."

Bij Vera begon het drie jaar geleden met pijn aan haar nek en ogen. Ze dacht dat het kwam door het vele turen naar beeldschermen en dacht dat ze misschien een leesbril nodig had. Maar al gauw bleek dat er meer aan de hand was. Tijdens testen bij de opticien zag ze met haar rechteroog gewoon vijf letters, terwijl ze er met haar linkeroog maar één zag.

"Dat had ik totaal niet verwacht. Blijkbaar hebben mijn ogen dat een lange tijd kunnen compenseren. Ik zat in de wachtkamer en las in een folder dat 30 procent van de mensen met maculadegeneratie hun zicht behouden. En toen kwam het echt binnen. Pas toen de medicijnen aansloegen, heb ik het aan een paar mensen verteld."

Schoots wist wel dat ze kans had op het ontwikkelen van maculadegeneratie omdat het bij haar in de familie zit. "Ik was aan het spelen met mijn kleindochter en begon rare vormen te zien. Toen heb ik meteen aan de bel getrokken bij de huisarts en vrij snel de eerste injectie gehad. Dit medicijn betekent voor mensen het verschil tussen afhankelijkheid en zelfstandigheid."

*Echte naam bij de redactie bekend.

BEKIJK OOK

Deel dit artikel:

handtekeningafbeelding
  • vrijdag 20 december 2019 @ 00:51
    reactie op (#49) herman_dad

Goedemorgen, vervolg #49: FAILLISSEMENT ZIEKENHUIZEN: PATIENTEN DIRECT IN GEVAAR DOOR DEZE PLOTSELINGE SLUITING DESTIJDS. Stelt de Onderzoeksraad voor de Veiligheid.

NOS NIEUWS • BINNENLAND • VANDAAG, 10:11 • AANGEPAST VANDAAG, 11:19

Patiëntveiligheid kwam op tweede plaats bij faillissement ziekenhuizen

De inboedel van het failliete MC IJsselmeerziekenhuizen werd geveild ANP

Bij het faillissement van de ziekenhuizen MC Slotervaart in Amsterdam en MC IJsselmeerziekenhuizen, vorig jaar oktober, is de veiligheid van de patiënten in het geding geweest. Het faillissement verliep chaotisch en ongecontroleerd, omdat er in het Nederlandse zorgstelsel geen regelingen zijn voor het geval een ziekenhuis bankroet gaat.

Tot die conclusie komt de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Ziekenhuizen hebben een maatschappelijke functie en lopende behandelingen van patiënten kunnen niet zomaar afgebroken worden. Daarom moeten de zorgplicht en het faillissementsrecht worden aangepast, vindt de Raad.

Daarbij ziet de Raad een rol weggelegd voor de zorgverzekeraars: die zouden een soort garantiefonds moeten vormen. Als er een ziekenhuis failliet gaat, kan de zorg met behulp daarvan gecontroleerd worden afgebouwd en hoeft alles niet op stel en sprong te worden geregeld. Ook zouden de curatoren verplicht moeten worden de patiëntveiligheid voorop te stellen.

"Velen hebben daar wel voor geknokt in de chaotische weken rond het faillissement", zegt voorzitter Dijsselbloem van de Raad. Maar het was niet goed geregeld, en heel veel andere, private belangen hebben dit belang van patiëntveiligheid en continue zorg voor de patiënten vaak aan de kant gedrukt."

Abrupt afgebouwd

Zorgverzekeraars zijn in Nederland de belangrijkste financiers van de ziekenhuiszorg. Bij het faillissement van het Slotervaartziekenhuis ontstond discussie over de rol van verzekeraar Zilveren Kruis, die optrad namens alle verzekeraars.

Zilveren Kruis zei dat het faillissement onafwendbaar was en dat er in andere ziekenhuizen voldoende capaciteit was om de patiënten op te vangen. Maar artsen van het ziekenhuis vonden dat de verzekeraar patiënten onnodig in gevaar bracht.

De Raad constateert nu in zijn onderzoeksverslag ook dat Zilveren Kruis niet inging op de vraag om ziekenhuizen in fases te sluiten. De zorg moest abrupt worden afgebouwd en overgedragen. Daar was niemand op voorbereid, waardoor een chaos ontstond: andere ziekenhuizen hadden geen plek, medewerkers van de failliete ziekenhuizen waren aangeslagen en hadden geen zekerheid over hun baan en inkomen. Om dat te voorkomen moet eerder een stille bewindvoerder worden aangesteld om een ziekenhuisfaillissement voor te bereiden, zegt Dijsselbloem.

Tussen wal en schip

Overigens hebben zich in de weken rond het faillissement geen calamiteiten voorgedaan. Maar de overdracht van het ene naar het andere ziekenhuis verliep rommelig en soms kwamen patiënten tussen wal en schip terecht, zoals iemand met een herseninfarct die enige tijd niet terecht kon bij artsen.

Twintig patiënten met leukemie of prostaatkanker zaten een tot twee wekenzonder medicijnen, omdat de groothandel die niet meer wilde leveren. Ze zijn niet in gevaar geweest. "Dat er geen grote ongelukken zijn gebeurd, is echt te danken aan het improvisatietalent van het gewone zorgpersoneel in de ziekenhuizen, dat zijn stinkende best heeft gedaan om te zorgen dat het niet fout ging", denkt Dijsselbloem.

Vorige maand constateerde de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd al dat een ongecontroleerd faillissement van een ziekenhuis nooit meer mag voorkomen.

BEKIJK OOK

Deel dit artikel:

handtekeningafbeelding
  • woensdag 13 november 2019 @ 01:41
    reactie op (#54) herman_dad

Goedemorgen, HET WORDT STEEDS ERGER: DUIZENDEN KWETSBAREN SLACHTOFFER MISSTANDEN IN GEZONDHEIDSZORG. Na de Belastingdienst - zie bij dat topic! - komen nu weer GROTE MISTANDEN aan de oppervlakte, van fraude, intimidaties en criminele activiteiten... kiss Hoe is het mogelijk?  

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Reklame voor een goed doel: 

https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Facties.kwf.nl%2Ffundraisers%2Fjo

====================================================================

NOS NIEUWS • BINNENLAND • VANDAAG, 15:00

Duizenden kwetsbare mensen slachtoffer fraude en misstanden in zorg

Jaarlijks worden duizenden mensen slachtoffer van fraude en andere misstanden in de zorg. Het gaat vooral om kwetsbare mensen met bijvoorbeeld een verstandelijke beperking, psychische problemen of een verslaving, blijkt uit onderzoek van het Informatie Knooppunt Zorgfraude (IKZ).

Het IKZ wordt aangestuurd door het ministerie van Volksgezondheid. Het houdt zich bezig met fouten en fraude in de zorg. Uit onderzoek over de periode 2015-2019 kwam naar voren dat er in vrijwel alle gemeenten iets mis is. Vaak krijgen mensen minder zorg dan waarvoor betaald is.

In ernstige gevallen worden cliënten van zorgaanbieders zelfs mishandeld, geïntimideerd of aangezet tot prostitutie. Omdat veel slachtoffers woonruimte huren bij hun zorgaanbieder, zijn ze niet in de positie om misstanden aan te kaarten. Gedreigd wordt met huisuitzetting als er melding van wordt gemaakt.

Criminele activiteiten

Veel frauderende zorgaanbieders hebben geen achtergrond in de zorg, maar houden zich bezig met criminele activiteiten als drugshandel, mensenhandel en faillissementsfraude. Met de fraude is volgens het onderzoek jaarlijks naar schatting 100 miljoen euro gemoeid.

Het gaat vaak om zorg die bekostigd is uit een persoonsgebonden budget. Met pgb's kunnen mensen met een chronische beperking of ziekte zelf zorg inhuren.

Het IKZ adviseert onder meer om geen pgb meer te verstrekken aan mensen die daar niet goed mee om kunnen gaan. Ook zouden zorgaanbieders voortaan beter gescreend moeten worden.

Deel dit artikel:

handtekeningafbeelding
  • zondag 27 oktober 2019 @ 00:46

Goedemorgen, vervolg #49:FAILISSEMENT ZIEKENHUIZEN.O.a. Lelystad, FLEVOLAND, nu als hoogzwanger 60 km rijden voor medische zorg, controle of bevallingen. Vanuit Lelystad moet men nu naar ziekenhuizen in Almere, Sneek of Harderwijk! En ook daar neemt de druk op deze ziekenhuien toe. We kunnen als maatschappij nog steeds niet alles goed regelen... 'de politiek' maar ook het financiele, monetaire systeem (wereldwijd) is hier de oorzaak van.... 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Reklame voor een goed doel: 

https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Facties.kwf.nl%2Ffundraisers%2Fjo

====================================================================

HOLLANDSE HOOGTE | FRANK MULLER

NOS NIEUWS • BINNENLAND • VANDAAG, 14:36

Jaar na faillissement MC Zuiderzee: hoogzwanger 60 km rijden voor zorg

Er werd gevreesd dat het faillissement van de IJsselmeerziekenhuizen desastreuze gevolgen zou hebben, maar een jaar later blijkt de impact minder groot dan verwacht. Toch zijn er nog steeds zorgen over lange reistijden en de toegenomen druk op omliggende ziekenhuizen in de regio.

"Het is niet meer die puinhoop van de eerste weken na het faillissement, maar de zorg in Flevoland is nog steeds in opbouw", vertelt Martine Visser, voorzitter van de Flevolandse Patiëntenfederatie. "Het had niet moeten gaan zoals het gegaan is", blikt ze terug. "Dat het goed is afgelopen, is te danken aan het feit dat er heel veel partijen bereid waren om de boel aan te pakken, zoals ambulancediensten en andere ziekenhuizen."

Vooral over de soms lange aanrijtijden was vorig jaar veel te doen. Op Urk merken ze dat iedere dag:

1:23 Volume 10%

Zie oorspronkelijke artikel

Urker vrouwen kiezen voor ziekenhuisbevalling vanwege lange reistijd

Een paar weken na het faillissement lag er een deal op tafel. MC Zuiderzee in Lelystad werd overgenomen door het Sint Jansdal-ziekenhuis in Harderwijk. Het nieuwe afgeslankte ziekenhuis, in het oude gebouw in Lelystad, werd in maart officieel geopend.

De spoedeisende hulp werd vervangen voor een spoedpoli, waar patiënten overdag en in de avond terecht kunnen voor kleine ingrepen. In eerste instantie waren nachtopnames niet mogelijk, maar sinds vorige maand is een zogeheten kortverblijf-afdeling in gebruik. Daar kunnen ouderen bijvoorbeeld op werkdagen overnachten.

Bewoners kunnen, volgens het Sint Jansdal, nu in Lelystad terecht voor meer dan 90 procent van de ziekenhuiszorg. "Er is uiteraard nog van alles te verbeteren, maar patiënten in Flevoland weten ons steeds beter te vinden en zijn over het algemeen tevreden over de kwaliteit van zorg", vertelt een woordvoerder van het ziekenhuis.

Acute zorg en verloskunde

De meeste ziekenhuiszorg is dus weer in Lelystad te vinden, maar na het faillissement werd al snel duidelijk dat een ziekenhuis met spoedeisende hulp en acute verloskunde niet langer mogelijk was. Lokale overheden, zorgprofessionals en bewoners vreesden voor gevaarlijke situaties. Een jaar later is het gat in de acute zorg zo goed als gedicht. Er waren zorgen over de aanrijtijd op Urk, maar daar is nu altijd een tweede ambulance aanwezig.

Het MC Zuiderzee in Lelystad, kort voor het faillissement vorig jaar ANP

Deze zomer verscheen een rapport van zorgverkenner Bas Leerink, die op verzoek van minister Bruins onderzocht wat voor zorg er in de toekomst in Flevoland nodig is. Hij concludeerde dat de terugkeer van de spoedeisende hulp en acute verloskunde niet mogelijk en niet nodig is.

"Het vraagstuk rond de acute zorg was één van de lastigste dossiers", zegt een woordvoerder van Sint Jansdal. "Dat is niet alleen onbetaalbaar; er zijn ook onvoldoende gekwalificeerde medewerkers te vinden. Het gaat hier om een landelijk probleem."

Grote druk, EHBO soms dicht

Door het wegvallen van de eerste hulp in Lelystad nam de druk op de spoedeisende eerste hulp van de omliggende ziekenhuizen het afgelopen jaar toe. In het Flevoziekenhuis in Almere is de zorgverlening op de spoedeisende hulp substantieel gestegen, met 12 procent ten opzichte van vorig jaar. Het Sint Jansdal in Harderwijk moest de eerste hulp dit jaar zelfs meerdere keren sluiten vanwege toegenomen drukte.

Het gaat om periodes van een paar uur, waarin alleen nog levensbedreigende situaties worden opgevangen. In de regio wordt onderling gecommuniceerd tussen ziekenhuizen over de stops, zodat patiënten kunnen worden opgevangen in een ziekenhuis waar wel plek is.

Ook op andere afdelingen in omliggende ziekenhuizen is de druk toegenomen. Omdat de acute verloskunde in Lelystad is weggevallen, is het aantal poliklinische geboortes in Almere met 25 procent gestegen. Het Antonius ziekenhuis in Sneek ziet vooral toeloop van zwangere vrouwen uit Urk. In 2018 bevielen daar tussen januari en september twaalf vrouwen, dit jaar waren dat er maar liefst 118.

Kwetsbare groepen

De Patiëntenfederatie wijst ook op problemen in de structurele zorg in Flevoland, vooral voor kwetsbare groepen. "Natuurlijk zijn de afstanden best te overzien voor veel mensen, maar niet voor iedereen, bijvoorbeeld voor ouderen en mensen met weinig geld", zegt Visser. "Maar dit is nu de realiteit, we kunnen de klok niet meer terugdraaien."

Visser vindt het van belang dat, met het oog op vergrijzing, er goed gekeken wordt naar de toekomst van het zorgaanbod in Flevoland. "Het is nu werkbaar, maar niet ideaal. Flevoland verdient een structurele oplossing." De federatie is met gemeenten, ziekenhuizen en verzekeraars in gesprek over de zorg van de toekomst in Flevoland.

BEKIJK OOK

Deel dit artikel:

handtekeningafbeelding
  • zaterdag 02 maart 2019 @ 01:08
    reactie op (#52) herman_dad

Goedemorgen, MINISTER DE JONGE: 'MARKTWERKING IN DE ZORG DOORGESCHOTEN'... Tsja, hehe. eindelijk begint het te dagen hoe verkeerde instelling dit was/is in de jaren '80 en'90 vorige eeuw van de toen aan de macht zijnde mensen? Marktwerking, privatisering en concurentie tussen alle nutsvoorzieningen en o.a. de ZORG b.v. leiden tot een goedkopere maatschappij en verlaging in de kosten? Het tegendeel blijkt nu steeds meer na schade en schande en een hele hoop ellende en discriminatie van velen in feite.

Alle ZORGVERLENERS Menzis, CZ, Zorg en Zekerheid etc. etc... WEER OPHEFFEN EN SAMENVOEGEN TOT ÉÉN BEDRIJF, ÉN ZORGFONDS.., HET 'ZIEKENFONDS'? Niet alles was 'vroeger beter' maar toch? Dit ook weer met alle Nutsbedrijven, NUON, ENCIE, ENECO etc. en ook dan is er een mogelijkheid zelfs dat ALLE HOMO SAPIENS dit GRATIS kunnen krijgen, het financiele systeem daartoe wordt en is uitgelegd in het boek Van Homo sapiens naar homo galacticus, samen op weg... (net gegoogeld, Bol.com, en gezien op voorraad, maar nog 1 op voorraad..)  

Minister De Jonge (CDA) wil thuiszorg veranderen, maar VVD ziet er niets in

VANDAAG, 10:02

AANGEPAST OM 12:18

POLITIEK

ANP

Hugo de Jonge wil nieuwe zorgaanbieders strenger controleren, één team van verpleegkundigen per wijk en zorg niet meer per uur vergoeden. In een interview met het AD zegt de minister van Volksgezondheid dat het anders moet: "De marktwerking in de zorg is doorgeschoten."

Volgens De Jonge is de keuzevrijheid in de zorg doorgeslagen. "Als ik 's ochtends in Rotterdam langs seniorenflats rijd, zie ik allemaal auto's van verschillende aanbieders van wijkverpleging staan. Waarom is dat? Dat komt omdat we het veel te gemakkelijk hebben gemaakt om als thuiszorgaanbieder aan de slag te gaan. Jaarlijks zijn er honderden nieuwe toetreders."

Het is al langer een wens van het kabinet om de zorg anders te organiseren. De Jonge wil onder meer de samenwerking verbeteren. "We moeten toe naar één team van wijkverpleegkundigen dat de wijk en de andere zorgverleners in die wijk goed kent. Daar wil ik de bekostiging op aanpassen. Betalen per uur past daar niet bij."

Voor het bedrag dat we aan KLM spenderen kunnen we ons drie dagen zorg permitteren. Drie! Laat dat eens op je inwerken.

Minister de Jonge van Zorg

De Jonge wil ook nieuwe zorgaanbieders wettelijk verplichten om zich te melden bij de inspectie en grotere aanbieders moeten een vergunning aanvragen. Volgens hem moeten zorgverzekeraars, zorgverleners en gemeenten de zorg regionaal organiseren. "Ik wil weten wie ik in die regio kan aanspreken".

De hervormingen zijn volgens hem hard nodig vanwege het personeelstekort en de stijgende zorgkosten. "Voor het bedrag dat we aan KLM spenderen kunnen we ons drie dagen zorg permitteren. Drie! Laat dat eens op je inwerken."

'Stap terug in de tijd'

Coalitiepartner VVD ziet niets in de plannen van CDA-minister De Jonge. Arno Rutte, die voor de VVD in de Tweede Kamer zit, noemt het plan van De Jonge om zorg weer regionaal te gaan organiseren een stap terug in de tijd. "Terug naar wachtlijsten, hoge kosten en geen ruimte om je eigen keuzes te maken."

Volgens Rutte moeten we ons niet verliezen in "Haagse discussies over stelsels", maar moet de zorg stap voor stap worden verbeterd. "Wie slechte zorg levert heeft geen plek, wie goede zorg levert is welkom."

Coalitiepartij D66 vindt net als minister De Jonge dat het huidige zorgsysteem te complex en bureaucratisch is. Fractievoorzitter Jetten zegt op Twitter dat hij benieuwd is naar de voorstellen van de minister. Wel wijst de partij op het belang van keuzevrijheid in de zorg.

Vera Bergkamp

@Vera_Bergkamp

.@D66 is het met @hugodejonge eens ➡️de zorg moet terug naar ‘t gezonde verstand: ❌toegang te complex ❌te veel bureaucratie Dus: ➡️patiënt weer centraal ➡️keuzevrijheid. ➡️minder regels ➡️meer aandacht ➡️betere zorg Daar rekenen we hem op af en niet op ‘hoog over’ verhalen. https://t.co/ujDNncIOiz

13 uur geleden

Brancheorganisatie Zorgthuisnl is het niet eens met de opmerkingen van de minister. "De Jonge haalt oorzaak en gevolg door elkaar. Het probleem is niet dat er te veel aanbieders zijn, het probleem is dat zorgverzekeraars de druk op zorgaanbieders zo opvoeren dat steeds meer medewerkers het niet meer zien zitten en voor zichzelf beginnen", zegt bestuurssecretaris Maarten Oosterkamp.

Oosterkamp vindt dat De Jonge te veel praat in het straatje van de zorgverzekeraars. Hij begrijpt niet dat de minister geen kritiek heeft op hun rol. "In feite houdt hij op deze manier het systeem juist in stand."

Keuzevrijheid

Volgens gezondheidseconoom Wim Groot van de Universiteit Maastricht is het terecht dat De Jonge de zorgkosten wil beperken, maar volgens hem heeft het inperken van de keuzevrijheid voor patiënten wel nadelen. "Nu kunnen veel mensen kiezen voor een kleine zorgaanbieder omdat ze dan weten met wie ze te maken hebben. Bij een grote zorginstelling kunnen ze elke keer een andere wijkverpleegkundige voor hun neus hebben."

Ook betwijfelt Groot of grote zorginstellingen minder kosten maken, omdat die ook meer overheadkosten hebben. Hij ziet de plannen van De Jonge vooral als bescherming van grote aanbieders.

De gezondheidseconoom heeft een andere suggestie om de zorgkosten te beperken: "Afschaffen dat zorgverleners zelf bepalen hoeveel wijkverpleging iemand krijgt. We weten uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau dat wijkteams met zorgaanbieders veel meer zorg leveren dan als de gemeente die zorg toedeelt."

Marktwerking in de zorg, is dat een goed idee of niet? Wat houdt marktwerking eigenlijk in? En waarom is het ingevoerd? Bekijk het in deze special van NPO Focus.

BEKIJK OOK

Minister dreigt met lagere vergoeding voor zorgverleners zonder contract

Deel dit artikel: 

handtekeningafbeelding
  • vrijdag 11 januari 2019 @ 01:12
    reactie op (#51) herman_dad

Goedemorgen, HAAGSE BRONOVOZIEKENHUIS, bekend ook van 'Koninklijke bevallingen o.a.' DICHT OVER ENIGE TIJD? Door de grote problemen in de gezondheidszorg, zie vorige artikelen ook, kan deze beslissing moeten worden genomen?

Antonius neemt ziekenhuiszorg Noordoostpolder over

GISTEREN, 18:19 IN BINNENLAND, POLITIEK

Minister Bruins is blij dat de zorg in de Noordoostpolder en in Urk straks weer dicht bij huis is georganiseerd.

Bronovo-ziekenhuis hoogstwaarschijnlijk over ruim twee jaar dicht

GISTEREN, 14:24

AANGEPAST GISTEREN, 14:47

BINNENLAND

Het Bronovo-ziekenhuis in Den Haag is een van de hospitalen van HMC ANP

GESCHREVEN DOOR

Rinke van den Brink Redacteur gezondheidszorg

Het Bronovo-ziekenhuis in Den Haag, gaat vrijwel zeker dicht. Gisteren zijn medisch specialisten over de reorganisatieplannen van het ziekenhuis geïnformeerd door bestuursvoorzitter Paul Doop, melden bronnen aan de NOS. De vermoedelijke sluiting volgt op een geheim rapport dat in opdracht van de raad van bestuur van het Haaglanden Medisch Centrum (HMC) is opgesteld door KPMG.

Het Bronovo, landelijk bekend omdat de dochters van koning Willem-Alexander en koningin Máxima er werden geboren, maakt sinds een fusie deel uit van het HMC. Uit het KPMG-rapport blijkt dat het wordt opgeofferd om de vooruitzichten van de HMC-groep te verbeteren.

Het rapport, dat in handen is van de NOS, schetst in 123 pagina's drie toekomstscenario's voor het HMC. Daarin valt in principe per juli 2021 het doek voor het Bronovo. Over een half jaar moet het ziekenhuis al zijn omgevormd tot een sterk afgeslankt ziekenhuis dat alleen doordeweeks open is.

De ziekenhuisgroep omvat behalve het Bronovo ook het Westeinde-ziekenhuis in Den Haag en het Antoniushove-ziekenhuis in Leidschendam. HMC wil reorganiseren omdat de ziekenhuisgroep medisch structureel minder zou presteren dan vergelijkbare ziekenhuizen elders in het land.

Eerst omgevormd tot weekziekenhuis

In het eerste scenario wordt alle zorg geconcentreerd op de locatie Westeinde, de grootste van de drie. Dat is volgens KPMG onmogelijk, omdat daarvoor honderden miljoenen aan investeringen nodig zijn. Die kan HMC gezien de financiële situatie van het concern niet doen, omdat geldschieters niet bereid zullen zijn om dergelijke leningen te verstrekken.

In een ander scenario zouden de drie ziekenhuizen blijven bestaan, maar worden de medisch specialisten anders over de locaties verdeeld. Dat zou volgens KPMG een verbetering opleveren van het bedrijfsresultaat, maar de prestaties zouden nog steeds achterblijven bij die van vergelijkbare ziekenhuizen. Bovendien, zegt KPMG, duurt het langer voor HMC weer zwarte cijfers gaat schrijven, aangezien extra investeringen nodig zijn en mogelijke bezuinigingen wegvallen.

Blijft over het derde scenario waarin het Westeinde en het Antoniushove voortbestaan en het Bronovo per juli van dit jaar eerst verandert in een weekziekenhuis om vervolgens twee jaar later te sluiten. In dat scenario verbeteren de resultaten van HMC sneller en meer volgens KPMG.

Alleen voor dit scenario heeft KPMG een gedetailleerd "implementatieplan" opgesteld. Dat betekent de facto dat het Bronovo dichtgaat. In het Westeinde en het Antoniushove moet dan ruimte en capaciteit gevonden worden om zorg over te nemen van het Bronovo.

Bestuursvoorzitter Paul Doop (midden) begin 2017 met gynaecoloog Corla Vredevoogd en toenmalig staatssecretaris Van Rijn ANP

Op de vergadering waar medisch specialisten gisteravond, na het tekenen van een geheimhoudingsverklaring, voor het eerst inzage kregen in de plannen, spraken verschillende artsen van het Westeinde en het Antoniushove hun zorgen uit over de kwaliteit van de zorg en de patiëntveiligheid "nu de veranderingen hen in dit tempo door de strot geduwd worden".

Het KPMG-rapport bevat ook een aantal aannames en onzekerheden, zoals dat het terrein van het Bronovo als bouwgrond mag worden verkocht. Maar of er bijvoorbeeld woningen mogen komen, is zeer de vraag. Ook wordt ervan uitgegaan dat de 130.000 patiënten die het Bronovo jaarlijks krijgt wel naar het Westeinde of het Antoniushove zullen gaan. Ook dat is onzeker. Bovendien, het zou de ziekenhuizen voor een enorm capaciteitsprobleem stellen.

Zo doet het Westeinde nu ongeveer 2500 bevallingen per jaar, het Bronovo zo'n 2400. Alle gynaecologische zorg gaat in de plannen vóór juli 2019 over naar het Westeinde. In eerste instantie moeten al die extra bevallingen gebeuren in de bestaande gebouwen van het Westeinde. Pas in de loop van 2020 is de bouw van een tijdelijk Moeder Kind Centrum afgerond.

BEKIJK OOK

Reorganisatie Haagse ziekenhuizen, sluiting locatie niet uitgesloten

Deel dit artikel: 

handtekeningafbeelding
  • zondag 30 december 2018 @ 00:45
    reactie op (#50) herman_dad

Goedemorgen, NU HAAGSE ZIEKENHUIZEN IN DE PROBLEMEN? Mogelijk sluiting van 1 of 2 locaties maar er wordt ontkent dat er 'accute financiele problemen zijn', of te wel een faillissement zoals eerder in Flevoland en Amsterdam. Er is niet alleen veel mis in de Gezondheidszorg, het lijkt meer en meer op een algemeen maatschappelijk faillissement, de MARKTWERKING EN PRIVATISERING in de Zorg... te worden?

Hoe denkt u er over b.v. weer een algemeen ZIEKENFONDS in handen van de overheid? Zoals eerder... en zeker 'niet alles was vroeger beter' maar de GEZONDHEIDSZORG is een recht van elke mens, elke Homo sapiens voor een zo goed mogelijke organisatie in de medische hulp en wetenschap van heden.     

Reorganisatie Haagse ziekenhuizen, sluiting locatie niet uitgesloten

GISTEREN, 08:35

BINNENLAND

Het Bronovo-ziekenhuis in Den Haag is een van de hospitalen van HMC ANP

Het Haaglanden Medisch Centrum gaat reorganiseren. De ziekenhuisketen denkt na over de toekomst en volgens het AD wordt serieus overwogen om een of twee locaties, waaronder het Bronovo-ziekenhuis, te sluiten. Een woordvoerder van de ziekenhuisketen noemt de berichtgeving in het AD voorbarig en zegt dat alle scenario's op tafel liggen.

Nu zijn er nog drie ziekenhuizen van HMC in de regio van Den Haag: Antoniushove, Bronovo en Westeinde.

In een verklaring staat dat HMC de mogelijkheden verkent om de zorg in de toekomst "haalbaar en betaalbaar te houden". Het ziekenhuis wil daarmee inspelen op ontwikkelingen in de zorg, zoals schaarste aan zorgpersoneel, druk op de kosten en het feit dat is afgesproken dat het ziekenhuisbudget niet verder mag groeien.

De directie gaat de komende weken in gesprek met onder meer verzekeraars, vertegenwoordigers van patiënten en medewerkers. Naar verwachting wordt eind volgende maand de knoop doorgehakt.

Er zijn geen acute financiële problemen. De ziekenhuisgroep staat niet op omvallen, zoals wel het geval was bij de Zuiderzeeziekenhuizen.

Deel dit artikel: 

handtekeningafbeelding
  • zondag 04 november 2018 @ 00:35

Goedemorgen, CDA LEIDER BUMA: VERTROUWEN IN POLITIEK EEN KNAUW EN VALT MINISTER AAN OP CDA-CONGRES OVER 'OMVALLEN ZIEKENHUIZEN'? Dan is het toch nog zo dat hij wel in het Kabinet zit. ZIE FOTO ONDER: HIJ (CDA) STEMDE OOK MEE MET REGERINGSPARTIJEN TÉGEN EEN MOTIE om de ziekenhuizen open te houden?? Hoezo een politieke dwaling en vertrouwen? En zeker VERTROUWEN IN DE POLITIEK, maar daarover waren wij het al langer eens, nu de POLITIEK DAN ZELF NOG.

Bovendien komen er nu meer en meer berichten in de media dat er overname kandidaten zijn, vrijwel zeker voor de Flevoland ziekenhuizen en zelf ook voor het MC-Slotervaart? Is dit dan TE VROEG en te halsoverkop ontruimd? MC Slotervaart wordt ontmanteld, ziekenhuis blijft hopen

Lilian Marijnissen @MarijnissenL

Beste @sybrandbuma, het vertrouwen krijgt een knauw als je krokodillentranen huilt over failliete ziekenhuizen, maar niets doet om ze te redden. https://nos.nl/artikel/2257677-buma-vertrouwen-krijgt-knauw-door-failliete-ziekenhuizen.html ...

Buma: 'Vertrouwen krijgt knauw' door failliete ziekenhuizen

VANDAAG, 13:13

AANGEPAST OM 16:36

POLITIEK

CDA-leider Buma op het congres van zijn partij ANP

CDA-leider Buma vindt dat het vertrouwen van de samenleving in de politiek een knauw heeft gekregen door het faillissement van twee ziekenhuizen. Op het congres van zijn partij in Groningen haalde hij fel uit naar minister Bruins. Buma noemde het een grote schok voor veel mensen als van de ene op de andere dag een ziekenhuis omvalt.

"Dit had niet zo mogen gebeuren; dit had voorkomen moeten worden." Hij benadrukte dat ziekenhuizen meer zijn dan "een stapel stenen." De leider van regeringspartij CDA verwees daarmee naar een veel bekritiseerde uitspraak van Bruins.

Video afspelen

01:06

Buma: Faillissementen hadden niet zo mogen gebeuren

Volgens Buma is het liberale rendementsdenken te ver doorgeschoten in de samenleving en klonk dat ook door in de woorden van Bruins. Het CDA zal de minister houden aan de uitspraak van de Kamer, woensdag, dat ziekenhuizen niet kunnen sluiten zonder dat erover wordt nagedacht hoe de zorg in de regio kan worden gegarandeerd.

Buma benadrukte dat het kabinet zich ten doel heeft gesteld het vertrouwen in de samenleving te herstellen. "Dat is een grote opdracht, die geldt voor de hele politiek."

De CDA-leider riep verder werkgevers en werknemers op vaart te zetten achter een nieuw pensioenstelsel, een betere bescherming voor zzp'ers en een betere regeling voor doorbetaling bij ziekte. "Het is stil in de polder. Nu de economie goed draait, lijkt het of maatregelen wel even kunnen wachten. Maar zo is het niet."

Rente op studieleningen

Het congres nam tegen de wens van de partijtop een resolutie van de CDA-jongeren aan om de rente op leningen van studenten niet te verhogen. Volgens de indieners is de verhoging in strijd met toezeggingen bij de invoering van het leenstelsel.

Buma zei dat de resolutie niet werkbaar is, omdat hij dan zou moeten heronderhandelen over het regeerakkoord. Eerder deze week kondigde minister Van Engelshoven al aan dat ze de verhoging doorzet.

Verder benoemde het congres Ben Knapen en Esther de Lange tot CDA-lijsttrekkers bij de verkiezingen voor respectievelijk de Eerste Kamer en het Europees Parlement. Dat was een formaliteit, want er waren geen tegenkandidaten.

Het CDA moet op zoek naar een nieuwe voorzitter. Op het congres wees de huidige voorzitter Peetoom erop dat volgend jaar haar tweede en laatste termijn afloopt. Volgens de statuten mag iemand maar twee keer vier jaar achter elkaar de functie bekleden. Peetoom is voorzitter sinds 2011.

BEKIJK OOK

MC Slotervaart wordt ontmanteld, ziekenhuis blijft hopen

Minister Bruins wil vinger in pap bij keuze overnamekandidaat ziekenhuis Lelystad

Minister: jaag studenten geen angst over rente aan, gaat om 12 euro per maand

Deel dit artikel: 

handtekeningafbeelding
  • donderdag 01 november 2018 @ 01:00
    reactie op (#48) herman_dad

Goedemorgen, VERVOLG FAILISSEMENT ZIEKENHUIZEN: 1 PATIENT WAS IN LEVENSGEVAAR bij de zeer plotselinge ontruiming van SLOTERVAARTZIEKENHUIS en de minister wil toch alles op alles zetten om tenminste in HOOFDSTAD FLEVOLAND (!) HET ZIEKENHUIS daar open te houden voor de directe zorg....   

Eén van de medici uit het Slotevaart erkende dát er door de grote haast tot ontruiming inderdaad één patient in levensgevaar was gekomen, echter het is uiteindelijk goed afgelopen zei hij in 'Pauw' talkshow. 'Risico's voor patiënten MC Slotervaart door hectiek'

Zie en lees verdre art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron)

Bruins trekt mogelijk portemonnee voor zorg in Lelystad

GISTEREN, 13:48

AANGEPAST GISTEREN, 17:57

POLITIEK

ANP

Minister Bruins is eventueel bereid om zelf de portemonnee te trekken om ervoor te zorgen dat behalve basiszorg ook spoedeisende hulp en acute verloskunde beschikbaar blijven in Lelystad.

In een soms fel Kamerdebat over het faillissement van de IJsselmeerziekenhuizen in Lelystad en het Slotervaartziekenhuis in Amsterdam noemde hij het "oerbelangrijk" dat de acute hulp en verloskunde in Lelystad behouden blijft.

Video afspelen

00:59

Bruins: alles op alles voor Lelystad

Ook een Kamermeerderheid wil dat die zorg in Lelystad wordt gehandhaafd. Bruins benadrukte in het debat dat hij nog niet precies weet hoe dat moet en dat hij enkele weken nodig heeft om hier met de zorgverzekeraars en andere partijen uit te komen. Na het debat zei hij dat hij er overheidsgeld in wil steken, "als dat nodig is". Volgens hem gaat het niet om de vraag óf de basis- en acute zorg in Lelystad blijven, maar hóe.

Bijna een derde van de Kamer heeft geen vertrouwen meer in de aanpak van Bruins. De PVV diende een motie van wantrouwen in tegen hem, omdat hij niet de juiste man zou zijn "om dit dossier tot een goed einde te brengen". De motie werd verworpen, maar kreeg wel steun van SP, Partij voor de Dieren, 50Plus, Denk en Forum voor Democratie.

Bruins stelde opnieuw dat hij de snelle faillissementen van de ziekenhuizen niet heeft zien aankomen. De ziekenhuizen vroegen dinsdag uitstel van betaling; het faillissement werd donderdag uitgesproken. De minister had graag meer tijd gehad om zich op de faillissementen voor te bereiden, zei hij tegen de zeer kritische Kamer. Bruins wil ook zelf "lessen leren".

Halsoverkop en chaotisch

De Kamer is erg geschrokken van de gang van zaken. Een deel van de Kamer zou het liefst zien dat de ziekenhuizen weer opengaan, een ander deel benadrukt vooral dat het "omvallen" van een ziekenhuis niet nog eens op deze "halsoverkop"-manier mag gebeuren. In het debat vielen woorden als "chaotisch" en "paniekerig".

Bruins zei dat hij zich verantwoordelijk voelt voor "goede zorg aan alle Nederlanders", maar dat hij niet de schuld moet krijgen van het faillissement van ziekenhuizen.

"Ik voel me er verantwoordelijk voor dat als een ziekenhuis omvalt, ik als een haas zoek waar de patiënt naartoe kan. Ik wil die goede zorg continueren; dat vind ik belangrijker dan het intact houden van een organisatie als Slotervaart of IJsselmeer, hoe triest ik het ook vind dat die ziekenhuizen failliet zijn gegaan."

Video afspelen

01:58

Bruins onder vuur in Kamer om ziekenhuizen

BEKIJK OOK

'Risico's voor patiënten MC Slotervaart door hectiek'

Minister over failliete ziekenhuizen: 'Het is voor ons een verrassing geweest'

Ook MC Slotervaart in Amsterdam failliet, eerste patiënten verplaatst

IJsselmeerziekenhuizen failliet verklaard

Deel dit artikel: 

•  
    handtekeningafbeelding
  • zaterdag 27 oktober 2018 @ 00:24
    reactie op (#47) herman_dad

Goedemorgen, DE WERELD, IN NEDERLAND DAN, STAAT OP ZIJN KOP IVM FAILISSEMENT ZIEKENHUIZEN, laatste nieuws voor u ook hier weer. Niet alleen de ziekenhuizen zijn failliet maar in feite wij allemaal... als je een nutsvoorziening als een ziekenhuis niet kunt openhouden?! Zie de vorige artikelen over 'marktwerking in de zorg'... En voor de MINISTER KWAM DIT ALS VERRASSING... EEN POLITIEKE BLUNDER VAN JEWELSTE WEER. En ineens meldt zich nog een zorgaanbieder die wel het Slotervaartziekenhuis wil overnemen? PANIEKvoetbal dus vandaag daar, met de gehele onruiming al van het ziekenhuis en alle (menselijke!!) ellende vandien?  

Zorgondernemer Belhawi wil Slotervaartziekenhuis overnemen. (ND.nl) 

Minister over failliete ziekenhuizen: 'het is voor ons een verrassing geweest'

VANDAAG, 16:11

BINNENLANDPOLITIEK

Minister Bruins (VVD) voor Medische Zorg op de bijeenkomst met journalisten NOS

Minister Bruins zag het faillissement van de IJsselmeerziekenhuizen en het MC Slotervaart niet aankomen. "De faillissementen zijn voor ons allemaal een verrassing geweest", zei hij vanmiddag op een bijeenkomst met de pers. Beide ziekenhuizen hadden al vaker financiële problemen en kwamen daar elke keer bovenop. "We dachten: dat gaat misschien weer gebeuren."

Uiteindelijk werd ook het ministerie van VWS verrast door het uitspreken van het faillissement en het besluit van de curator om binnen een dag ruim 70 klinische patiënten uit Amsterdam over te brengen naar andere ziekenhuizen. Bruins: "Wij gaan met die andere ziekenhuizen natuurlijk goed in de gaten houden hoe het met deze mensen gaat."

Video afspelen

00:56

Minister Bruins: 'Ik vind het heel naar dat ziekenhuizen failliet gaan'

Bruins wil deze situatie liever niet nog een keer meemaken. "Als de betalingen niet meer worden verricht kan het dus ongelofelijk snel gaan. Ik zou het mooi vinden als ik zou kunnen voorkomen dat dit nog zo een keer gebeurt." Daarvoor heeft hij informatie nodig, onder meer uit het rapport van de curator.

"Daar ben ik erg in geïnteresseerd, want daar kunnen we misschien van leren", zei Bruins. Hij is benieuwd wat de curator ziet als de oorzaak van het faillissement. Want als de 'schuldige' kan worden aangewezen, dan zijn er misschien preventieve maatregelen mogelijk.

Het gaat niet over het bewaken van een stapel stenen.

Minister Bruins voor Medische Zorg

Bruins begrijpt de kritiek uit de samenleving op het sluiten van de ziekenhuizen. Maar hij ziet het niet als taak van de overheid om zwakke ziekenhuizen open te houden. "Het ultieme doel is goede patiëntenzorg. Is het niet in het ene ziekenhuis dan in het andere", vindt de minister. "Het gaat niet over het bewaken van een stapel stenen."

De kwaliteit van de zorg stond in ieder geval ter discussie bij MC De IJsselmeerziekenhuizen. Bruins: "Daar was ook al sprake van verscherpt toezicht." Verder wil Bruins niet op de conclusies van de curator vooruitlopen, maar hij vindt het om die reden niet dramatisch dat het ziekenhuis dicht moest.

Het zal altijd zo zijn dat er financieel sterke en minder sterke ziekenhuizen zijn.

De minister staat achter het huidige ziekenhuissysteem. "Het zal altijd zo zijn dat er financieel sterke en minder sterke ziekenhuizen zijn." Bruins zei dat vanwege dat systeem goede professionals in de ziekenhuizen werken die bezig zijn met de beste zorg voor patiënten.

Bruins kreeg door de pers de vergelijking met het redden van banken voorgelegd. Daarop zei hij: "Ja, die vraag had ik wel verwacht. Maar het omvallen van het systeem van het Nederlands betalingsverkeer is niet te vergelijken met de zorg voor patiënten, dus daar ga ik niet aan beginnen."

Het is nu ook al zo dat patiënten ervoor kiezen om niet naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis te gaan, maar daar waar ze de beste behandeling krijgen.

Voor de bewoners van Lelystad is het wel vreemd dat in hun stad nu geen ziekenhuis meer is. Bruins heeft daarover al contact gehad met burgemeester Adema en commissaris van de koning Verbeek. De curator zegt dat er mogelijk partijen zijn die daar de zorg willen overnemen, maar niets is zeker.

"Er staat niet in de wet dat er in een stad van zekere omvang een ziekenhuis moet staan", zegt Bruins. Er zijn alternatieven in de buurt. "En nu is het ook al zo dat patiënten ervoor kiezen om niet naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis te gaan maar daar waar ze de beste behandeling krijgen."

Het ministerie van VWS blijft dagelijks contact houden met alle betrokken partijen, vanuit het ingerichte crisisteam. Bruins zal de betrokken ziekenhuizen bezoeken zodra hij daar "niet meer voor de voeten loopt".

BEKIJK OOK

Laatste dag voor MC Slotervaart: 'Geen idee wat er met mij gaat gebeuren'

Minister: patiëntenzorg failliete ziekenhuizen veilig afgebouwd

Deel dit artikel: 

RTL-Nieuws: 

Faillissement Zorgen om dreigende sluiting IJsselmeerziekenhuis

handtekeningafbeelding