Goedemorgen, POLITIE SCHENDT OPSPORINGSREGELS IVM INTERNETDATA, bewaring van ALLE GEGEVENS VAN U EN MIJ blijkt standaard te zijn, maar de organisatie KAN ER MEE DOEN WAT ZE WILLEN? Uit onderstaande artikel blijkt dat ALLE PROVIDERS verplicht zijn (?) alle datagegevens met de overheid (Justitie/Politie) door te geven?
Nederlandse providers moeten iedere dag hun klantenbestand kopiëren en delen met het ministerie van Justitie en Veiligheid. Het gaat daarbij om huis- en IP-adressen en telefoonnummers van alle internetgebruikers in Nederland.
Wisten u en ik dit, we dachten toch altijd dat alleen - en dan op vordering van de rechter-commissaris b.v - in 'een bepaalde strafzaak/onderzoek' gevorderd kon worden? OPMERKELIJK maar ook verontrustend, want dan zou dit alles ook opgeslagen worden 'ergens' bij overheidsinstellingen? En al uw facebook, internet verkeer etc.etc...
Provider wil klantenbestand niet preventief aan politie geven
Zie en lees verder art. van NU.nl, NOS-NIEUWS Twitter (bron)
Zaterdag 13 oktober 2018
Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Foto: ANP
'Politie maakt fouten bij verzamelen gebruikersdata internetters'
12 oktober 2018 07:04 Laatste update: 11 uur geleden
De Nederlandse politie zou fouten maken bij het verzamelen van internetgegevens. Privégegevens worden ten onrechte nog bewaard en er wordt te weinig op gelet wie er toegang toe heeft, blijkt vrijdag uit documenten in handen van deNOS.
Dat blijkt uit documenten in handen van de NOS.
Nederlandse providers moeten iedere dag hun klantenbestand kopiëren en delen met het ministerie van Justitie en Veiligheid. Het gaat daarbij om huis- en IP-adressen en telefoonnummers van alle internetgebruikers in Nederland.
Door de gegevens te kopiëren, kan de politie deze inzien na een proces-verbaal. Er zou bij de politie alleen onduidelijkheid bestaan over hoe er met de data moet worden omgegaan.
Gegevens worden te lang bewaard
De gegevens zouden in sommige gevallen zeven jaar worden bewaard, maar in een intern rapport van Justitie wordt benadrukt dat de wet een maximale bewaartermijn van vijf jaar kent.
Er zou daarnaast onduidelijkheid bestaan over wie de gegevens mag inzien. Er zou pas achteraf worden vastgesteld welke ambtenaren ernaar mogen kijken.
Verder zouden er problemen spelen bij werknemers van de 112-alarmcentrale. Zij mogen de data inzien bij noodgevallen, maar volgens het rapport wordt er "afwijkend" gehandeld.
Niet-bevoegde ambtenaar bekeek data
Het Centraal Informatiepunt Onderzoek Telecommunicatie, dat gaat over de gegevensverzameling, werd in 2012 ook bekritiseerd in een intern rapport. Toen waren er geen landelijke richtlijnen die bepaalden hoe met de gegevens moet worden omgegaan. Een niet-bevoegde ambtenaar kon de gegevens in 2010 inzien.
Volgens het nieuwe rapport uit 2016 is de situatie sindsdien wel verbeterd.
Door: NU.nl 78 reacties
Lees meer over: