Provinces+Of+The+Netherlands.gif

EEN FORUM VOOR U, heeft u een mening of een maatschappelijk onderwerp voor velen van belang, laat het ons eens weten? Dank! 

Kijkt u ook even of het onderwerp er mogelijk al ergens bij staat of in een andere rubriek?

TOP 12 ONDERWERPEN: d.d. november 2013

1. Osama Bin Laden dood                       5140 views

2. ING Bank, meer klachten over             2366

3. Incassobureaus onrechtmatig                 2179

4. Huren 120 euro omhoog                       1943

5. Pinnen bij parkeerautomaten                  1921                                              

6. NASA houdt speciale persconferentie    1873

7. Dode Alien gevonden in Rusland?           1844

8. Goede feestdagen voor 2011                  1767

9. Even berichtje voor de leden                   1758

10. Limonade voor soep                              1756

11. hallo Djekay en Tip Undercover in N     1739                                                  

12. Dure benzines – brandstoffen prijzen        513

4815 keer bekeken

PSYCHISCHE SCHADE bij veel Groningers

• woensdag 25 april 2018 @ 00:17
    reactie op (#2) herman_dad

Goedemorgen, DIT BESLUIT LEIDT WEER TOT PSYCHISCHE SCHADE in zekere zin bij de getroffenen. SLECHTS een gedeelte van de beschadigde huizen wordt gesloopt of versterkt maar niet op grote schaal, zoals eerder was 'beloofd'. 

Zie en lees verder art. NOS-NIEUWS Twitter (bron)

Groningers ontdaan over versterkingsbesluit: 'Ik werd misselijk'

GISTEREN, 23:22

AANGEPAST GISTEREN, 23:42

BINNENLAND

Het dorpshuis in Leermens staat gestut door de aardbevingen als gevolg van de gasboringen ANP

Veel Groningers zijn teleurgesteld dat de versterking van hun huizen waar ze op hadden gerekend, voorlopig niet doorgaat. Of dat juist de sloop waar ze zich op hadden ingesteld, mogelijk van de baan is. De Groningse aardbevingsgemeenten en de provincie Groningen zijn met minister Wiebes van Economische Zaken overeengekomen dat er voorlopig geen massale versterking van huizen komt.

In het dorp Overschild kregen bewoners eind vorig jaar te horen dat bijna de helft van de huizen tegen de vlakte zou moeten. Na van de eerste schrik daarover bekomen te zijn, ontwikkelde het dorp een toekomstplan. Dat kan nu mogelijk in de prullenbak, tot schrik van bewoners:

Video afspelen

01:16

'Ik werd er echt fysiek misselijk van'

Cees Wildevanck verkeert al vijf jaar in onzekerheid, zegt hij. Eerst zou zijn huis versterkt worden, daarna gesloopt. Nu weet hij nog niet wat hem te wachten staat. "Vanmiddag kreeg ik te horen dat de hele operatie niet doorgaat of in sterk verminderde vorm. Ik werd echt misselijk. De teleurstelling was heel groot. En de onveiligheid blijft natuurlijk, want de aardbevingen blijven de komende jaren doorgaan."

De Overschilder wil dat er snel berekeningen worden gemaakt over wat er met de huizen gaat gebeuren, en dat het met respect wordt afgewikkeld. "Want als er één ding als een rode draad door het hele proces heen loopt, dan is het de respectloosheid door de overheid. En dat zou een keer afgelopen moeten zijn."

Ruim 3000 huiseigenaren hadden eerder te horen gekregen dat hun huis te onveilig is om in te wonen, bij zwaardere aardbevingen. Afgesproken is nu dat slechts bij de helft daarvan de versterking doorgaat.

Of de versterking van die huizen en nog te inspecteren huizen in Groningen doorgaat, is afhankelijk van onderzoeken van TNO, KNMI en het Staatstoezicht op de Mijnen. Zij berekenen wat de beperking van de gaswinning voor effect zou kunnen hebben op de grondbewegingen. De verwachting is dat ze in juni met hun resultaten komen.

Dorpsgenoot Klaasje Pen weet wel wat haar te wachten staat: haar huis wordt gesloopt. Ze is blij dat dat doorgaat, maar vindt het "ontstellend zuur" voor de bewoners bij wie dat niet het geval is. "Ik krijg een nieuw huis en mijn buren straks niet? Dat zou te gek voor woorden zijn."

Rob Gramberg is inmiddels laaiend en wantrouwt de inhoud van de verschillende rapporten steeds meer. "Als dezelfde inspectie na opnieuw rekenen opeens vindt dat het met minder versterking toch veilig is, wie wordt er dan in het ootje genomen? Versterken is duurder dan de herbouwwaarde. Ze kiezen voortdurend voor de goedkoopste oplossing."

Wethouder Anja Woortman van Midden-Groningen, waar Overschild binnen valt, wil dat alle huizen in Overschild worden versterkt. Er zijn verwachtingen gewekt, zegt ze tegen Dagblad van het Noorden.

Wie grenzen trekt, schept grensgevallen, daar is niet aan te ontkomen.

René Paas, commissaris van de koning

Commissaris van de koning in Groningen René Paas zegt dat het niet te voorkomen is dat huizen in dezelfde buurt of omgeving anders aangepakt worden. "Wie grenzen trekt, schept grensgevallen, daar is niet aan te ontkomen."

Hij hoopt zo snel mogelijk duidelijkheid te bieden aan de mensen die dat nu nog niet hebben. "Ik wil dat Groningers even veilig zijn als andere Nederlanders, dat ze geen reden om te klagen over de manier waarop hun schade wordt afgehandeld en dat ze weer perspectief hebben."

BEKIJK OOK

Kabinet: binnen 12 jaar einde aan gaswinning in Groningen

Duizenden Groningers weer in onzekerheid over versterking: 'Ik sta nog te trillen'

Inwoner Overschild wil 'zo lang mogelijk genieten' van wat ze nog heeft

Deel dit artikel: 

Gewijzigd op 2018-10-17 00:58:26
    handtekeningafbeelding
  • woensdag 11 april 2018 @ 00:26
    reactie op (#1) herman_dad

Goedemorgen, BURGEMEESTER OLDAMBT (54) NA HARTSTILSTAND OVERLEDEN. Is deze burgervader het eerste slachtoffer van de PSYSCHISCHE SCHADE bij de Groningers? We leven met familie, andere nabestaanden én de Groningers mee. Hoe denkt u, als lezer, lid of één van de dagelijks terugkerende bezoekers hierover en kende u hem (persoonlijk?) laat eens horen? 

Zie en lees verder art. NOS-NIEUWS Twitter (bron)

Burgemeester Pieter Smit van Oldambt door hartstilstand overleden

GISTEREN, 19:33

AANGEPAST GISTEREN, 21:49

REGIO

HENK MARKS

Burgemeester Pieter Smit van de gemeente Oldambt is overleden aan een hartstilstand. Dat meldt de gemeente in het noordoosten van Groningen.

De straat in Scheemda waar Smit woonde, werd aan het begin van de avond afgezet. Meerdere politieauto's en een ambulance kwamen ter plaatse. Ook de technische recherche was volgens RTV Noord aanwezig.

De gemeente ging direct uit van een natuurlijke dood, maar liet onderzoek doen om zekerheid te hebben. Later op de avond meldde de gemeente dat uit het onderzoek bleek dat Smit is overleden aan een hartstilstand.

Pieter Smit is 54 jaar geworden. Hij was sinds 2010 burgemeester in Oldambt. Daarvoor was hij onder meer politieman en wethouder namens D66 in Zoetermeer.

Gemeente Oldambt@gemeenteoldambt

Kennisgeving overlijden burgemeester Pieter Smit
    Intens geschokt en verdrietig namen wij zojuist kennis van het overlijden van onze geliefde burgemeester, onze burgervader, Pieter Smit. Onze gedachten zijn bij de familie van Pieter. Meer info: http://www.gemeente-oldambt.nl 

19:06 - 10 apr. 2018

Informatie over Twitter Ads en privacy

Commissaris van de koning René Paas laat weten: "Smit heeft iets onverwoestbaars om zich heen. Hij was kerngezond, een oer van een vent. Een hele solide burgemeester, die staat voor de belangen van de gemeente".

Smit stond bekend als een open, toegankelijke burgemeester die erg actief was op sociale media. Op Twitter heette hij @deburgemeester. Veel mensen reageren via datzelfde sociale medium op het overlijden van Smit.

Alexander Pechtold✔@APechtold

Geschrokken door het plotselinge overlijden van burgemeester Pieter Smit. Gemeente Oldambt verliest een bevlogen, benaderbare burgervader. Wij verliezen een joviaal partijgenoot en een goed mens.

20:04 - 10 apr. 2018

Lars Koehoorn@LarsKoehoorn

Dit ziet natuurlijk niemand aankomen, verschrikkelijk. Altijd overal aanwezig en overal in geïnteresseerd, misschien wel de beste burgemeester die Oldambt zich kon wensen. http://www.rtvnoord.nl/nieuws/192625/Burgemeester-Pieter-Smit-van-Oldambt-is-overleden …

19:39 - 10 apr. 2018

Burgemeester Pieter Smit van Oldambt is overleden

Burgemeester Pieter Smit van de gemeente Oldambt is overleden.

rtvnoord.nl

Loco-burgemeester Laura Broekhuizen zei vanavond op een persconferentie dat het overlijden erg onverwacht kwam en dat er nu veel geregeld moet worden. "We zoeken naar een passende manier om iedereen de ruimte te geven om te rouwen." De wens van de familie staat daarbij centraal.

Broekhuizen beschreef Smit als een benaderbare burgemeester. "Soms met een grapje. Maar ook met een serieus gesprek voor iedereen die hem nodig had." Dat hij geliefd was, blijkt volgens Broekhuizen ook uit de vele reacties op zijn overlijden. "Pieter heeft zich met hart en ziel ingezet voor Oldambt. Hij was trots op ons. Wij zijn trots op hem."

Deel dit artikel: 

Gewijzigd op 2018-10-17 00:58:55
    handtekeningafbeelding
  • woensdag 31 januari 2018 @ 06:52

Goedemorgen, wat doet het met de MENSEN zelf, de Groningers, de AARDBEVINGEN nav de gasboringen? Lees dit uitgebreide artikel en GEEF ook eens uw mening, commentaar hierop? Als slachtoffer zelf wellicht? indecision Bron: NRC.NL Twitter

Groningers met bevingschade vaker psychische klachten

Onderzoek bevingsstress Groningers met meervoudige aardbevingsschade hebben twee keer zo veel stressklachten en zijn twee keer zo vaak psychisch ongezond, blijkt uit onderzoek. De spanning kan fatale gevolgen hebben. „Ze staan ermee op en gaan ermee naar bed.”

• Floor Rusman

30 januari 2018 om 21:44

„Ik heb genoeg momenten gehad, waarop ik dacht: ik trek het niet meer. Nou ga ik naar de NAM-locatie en steek ik hem in de brand.”

Aan het woord is een van de 64 Groningers die werden geïnterviewd door onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen. De interviews zijn onderdeel van een twee jaar durend onderzoek naar de gevolgen van de aardbevingen op het welbevinden van de Groningers. Deze woensdag verschijnt het eindrapport.

De geïnterviewde, vader van twee kinderen en bewoner van een huis met meerdere scheuren, is al twee jaar in de weer met schadeprocedures. Het geeft veel stress, zegt hij, door de onveiligheid, de gevechten met de NAM, de verbouwing. „Normaal zit ik vol energie, dan heb ik de hele week hard gewerkt en kan ik ’s avonds nog een hele tijd door, maar nu ben ik gewoon moe. Heel prikkelbaar.”

Deze stressklachten komen vaak voor bij Groningers met schade aan hun huis, blijkt uit het panelonderzoek dat de universiteit twee jaar lang uitvoerde onder ruim tweeduizend Groningers, aangevuld met twee andere panelonderzoeken. Ruim 68.000 mensen hebben meervoudige schade (als je kinderen meetelt 85.000), en van hen kampen ongeveer 10.000 mensen door de aardbevingen met stressgerelateerde gezondheidsklachten zoals hartkloppingen, slaapproblemen en hoofdpijn, meldden de onderzoekers vorig jaar al. Uit de laatste meting, afgelopen november, blijkt dat mensen met meervoudige schade dubbel zo vaak stressgerelateerde klachten hebben én dubbel zo vaak psychisch ongezond zijn als mensen zonder schade. Ook hebben ze een hoger risico op een burn-out.

Lees ook: Hoe wordt het verzakkende Groningen ooit weer veilig? En nog zestien vragen over de gaswinning in Groningen.

Die stress komt door het gevoel van onveiligheid, maar vooral door de slepende schadeprocedures, zeggen de onderzoekers Tom Postmes en Katherine Stroebe. Uit de interviews die ze afnamen, komt dit duidelijk naar voren.

Rare dingen

„Mijn indruk is dat het grootste probleem in Groningen niet de aardbevingen zijn en ook niet de scheuren, maar het gedoe eromheen”, zegt Postmes. „Sommige mensen maken echt rare dingen mee. Die krijgen rapporten op de mat die zeggen dat ze voor een deel schade hebben en voor een deel niet. En dan zegt de arbiter twee jaar later dat het rapport niet deugde. Mensen vreten zichzelf intussen op.”

Stroebe: „Ze hebben ook continu deskundigen en aannemers over de vloer. Dat veroorzaakt veel onzekerheid.”

Postmes: „Sommige mensen moeten een paar weken een huurhuis in, die moeten hun hele huis inpakken. Daar moet je wel de ruimte en middelen voor hebben.”

Stroebe: „Wat mensen met meervoudige schade meemaken, kun je niet makkelijk in één zin samenvatten. Ze staan ermee op en gaan ermee naar bed.”

Dat komt ook naar voren in de interviews. De man die fantaseerde over het in vlammen laten opgaan van de NAM moest midden in zijn verbouwing, zonder keuken en verwarming, een nieuw schaderapport afwachten.

Meer dan honderdvijftig boeren uit het aardbevingsgebied in Groningen komen maandag bij elkaar in een theater in Delfzijl. Ze willen hun verhalen delen en de aandacht vestigen op de aardbevingsproblemen onder de boeren. Zo is de Stichting Boerenbelang Mijnbouwschade opgericht om een gezamenlijke claim te onderzoeken.
    Foto’s Kees van de Veen

Een gepensioneerde vrouw uit Midden-Groningen was angstig geworden nadat deskundigen haar huis ‘onveilig’ hadden genoemd. „De angst die me beetpakte als lampen heen en weer gingen of balken kraakten. Dat zijn van die rare signalen. Het gaf mij een unheimisch gevoel.”

In enkele gevallen kunnen de aardbevingen zelfs fatale gevolgen hebben, schrijven de onderzoekers. Op basis van wetenschappelijke literatuur over gezondheidsklachten concluderen ze dat de aardbevingen kunnen leiden tot minstens vijf doden per jaar: het gevolg van die slechte gezondheid en psychische problemen.

De vijf doden staan een beetje onderaan in het rapport en ze ontbreken in het persbericht. Waren jullie er zelf niet zo zeker over?

Postmes: „Intern werd er lang over gediscussieerd of en hoe dat cijfer gebracht moest worden. Als je zoiets erin zet, weet je dat het de overhand krijgt in de discussie. Maar we wilden toch duidelijk maken: mensen die dit soort gezondheidsklachten rapporteren, gaan gemiddeld eerder dood.”

De vijf doden zijn niet eens het meest opzienbarende van het rapport, vindt Postmes. „Het is te verwachten, het is geen nieuws. Het nieuws zit erin dat die gezondheidsklachten al zo vaak nieuws zijn geweest. De Groningers met meervoudige schade zijn een vergeten probleem geworden. De prioriteiten op beleidsgebied zijn: een schadeprotocol inrichten en de huizen versterken. Er zijn nu 570 woningen versterkt, het is een hele kleine groep die wordt bediend.”

De vijf doden zijn niet eens het meest opzienbarende.

Uit het onderzoek blijkt dat Groningers met schade kwaad zijn op de overheid. Dit vindt Postmes niet vreemd: ook hij windt zich op over het gebrek aan urgentie. Hij is „verbaasd” (een eufemisme) dat de overheid zo weinig heeft gedaan met de vorige rapportages. „Je verwacht dat er iets met de resultaten gedaan wordt”, zegt ook Stroebe.

Is het niet lastig om zo emotioneel betrokken te zijn bij het onderzoek?

Postmes: „Toen we begonnen met het onderzoek dacht ik dat de resultaten soepig zouden zijn. Ik verwachtte dat we veel onrust en verongelijktheid zouden vinden, maar weinig gezondheidseffecten. Maar het liep anders en nu lijkt het naar buiten toe alsof we bondgenoten van en strijders voor de Groningers zijn.’’

Lastig aan het onderzoek is dat het gaat om zelfrapportage: respondenten moeten zelf aangeven hoe (on)gezond ze zijn. Toch hebben Postmes en Stroebe fiducie in de resultaten.

Postmes: „We hebben er ook een strikvraag in gedaan.”

Stroebe: „We hebben keelpijn gemeten, een klacht die niet stressgerelateerd is. Daar vind je geen verband met schade.”

Postmes: „Bovendien komen uit alle verschillende onderzoeken ongeveer dezelfde resultaten.”

In het onderzoek pleiten jullie voor een ‘integrale aanpak’. Wat houdt dat in?

Stroebe: „Voor die 10.000 mensen met gezondheidsklachten is op dit moment niets geregeld. Je zou over gemeenten heen een structuur moeten hebben waarin mensen kunnen worden opgevangen. Dat betekent om te beginnen dat de mensen om wie het gaat in beeld gebracht moeten worden.”

Postmes: „Het zou handig kunnen zijn om een census [volkstelling, red.] te doen. Het is lastig om de feiten te kennen totdat je van deur tot deur gaat.”

Dat is nog maar het begin, zeggen ze. Er is ook meer geld nodig en bovendien een gesprek tussen alle betrokkenen. „De problematiek is complex en divers”, zegt Postmes. „Sommige mensen hebben een rechter nodig, anderen moeten horen dat hun huis veilig is. Weer anderen zouden iets kunnen hebben aan geestelijk verzorgers, want mensen praten hier niet zo makkelijk over dit soort problemen. Het zou heel goed zijn als er tussen al die disciplines en beroepsgroepen een visie ontstaat over wat men hier zou kunnen doen.”

Wie moet het initiatief daartoe nemen?

Postmes: „Na de beving van Zeerijp hebben we in noodtempo een laatste vragenlijst uitgezet. Bewoners zeggen: de regering is aan zet. Persoonlijk denk ik dat dit probleem te groot is voor de gemeenten. Misschien kan de provincie de regie voeren. Maar ik ben er pessimistisch over.”

De laatste tijd lijkt er meer aandacht en begrip te zijn voor de Groningers. Waarom zijn jullie toch pessimistisch?

Postmes: „Omdat ik heb gezien hoeveel moeite overheden hebben om hier samen aan te kunnen werken. En omdat het probleem in Den Haag nog steeds geen prioriteit lijkt te hebben. Ik denk dat onze regering nog steeds niet snapt wat de omvang, de ernst van het probleem is.”

Opmerkingen? Mail ons

Gewijzigd op 2018-10-17 00:59:39
    handtekeningafbeelding