Provinces+Of+The+Netherlands.gif

EEN FORUM VOOR U, heeft u een mening of een maatschappelijk onderwerp voor velen van belang, laat het ons eens weten? Dank! 

Kijkt u ook even of het onderwerp er mogelijk al ergens bij staat of in een andere rubriek?

TOP 12 ONDERWERPEN: d.d. november 2013

1. Osama Bin Laden dood                       5140 views

2. ING Bank, meer klachten over             2366

3. Incassobureaus onrechtmatig                 2179

4. Huren 120 euro omhoog                       1943

5. Pinnen bij parkeerautomaten                  1921                                              

6. NASA houdt speciale persconferentie    1873

7. Dode Alien gevonden in Rusland?           1844

8. Goede feestdagen voor 2011                  1767

9. Even berichtje voor de leden                   1758

10. Limonade voor soep                              1756

11. hallo Djekay en Tip Undercover in N     1739                                                  

12. Dure benzines – brandstoffen prijzen        513

13853 keer bekeken

FORUM VOOR DEMOCRATIE artikelen... en últra-rechtse symphatien'

• zondag 19 maart 2023 @ 15:51
    reactie op (#121) herman_dad

Goedemorgen, vervolg 19-03-23 FORUM artikelen: MOSLIMJONGEREN ZIEN 'IETS' IN FORUM? HET EXTREME van beide maatschappelijke instellingen dan te vergelijken? Opmerkelijk, zeer opmerkelijk... In het politieke verleden heeft FvD altijd meegestemd met moties van PVV, anti-islam, anti-migratie: Opvallend, aangezien partijleider Thierry Baudet zich vaak negatief heeft uitgelaten over de islam en moslims. Hoewel een anti-islambeleid geen deel uitmaakt van zijn partijprogramma, stemt Baudet in de Kamer geregeld voor moties van de PVV tegen de islam.

BAUDET, FvD is ineens interessant voor moslimjongeren? 1 op de 10 zal voor hem stemmen...?? Hij zoekt nu andere wegen kennelijk om zieltjes te winnen maar of die zieltjes nu wel uitermate tollerant zijn voor een andere maatschappij, ideeen, is nog maar te bezien. We moeten bij  deze aannemen dat de moslimjongeren niet uit de liberale islamgemeenschap komen?

Er is maar 'één reden, doel' hiermede voor Baudet....

"Of hij echt de liefde heeft gevonden bij de moslims weet ik niet - ik kan niet in zijn hoofd kijken - maar je ziet wel heel duidelijk dat hij niet per se meer sympathie heeft gekregen voor moslims, maar wat minder ageert tegen moslims. Wat daarachter zit, is persoonlijk denk ik puur electoraal, maar de tijd zal het uitwijzen."

Krijgt de Forumschool waar er al één van is, met laatst drie leerlingen, wordt deze nu misschien wel verdubbeld (!) dat aantal... of indien deze weg doorzet méér dan verdubbeld, zorgelijk? Toch moeten we aannemen dat de meeste liberale moslims hier ook zeer bedenkelijk over zijn? 

Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron)

ANP

NOS Nieuws•Vandaag, 11:29

Hoe Baudets campagne steeds meer jonge moslims aanspreekt: '1 op de 10 neigt naar FVD'

• Soehayla Halouchi redacteur online

• Saskia Loomans

Forum voor Democratie lijkt steeds meer jonge moslims te trekken. Dat merkt opiniepeiler Aziz el Kaddouri, die al twintig jaar onderzoek doet naar het stemgedrag van mensen met een migratie-achtergrond, ook van moslims in Nederland. "Sinds de landelijke verkiezingen van 2021 zie ik een verschuiving. Ik kan zeggen dat van de moslimjongeren 1 op de 10 neigt naar de FvD." El Kaddouri maakt die inschatting op basis van recente peilingen.

Opvallend, aangezien partijleider Thierry Baudet zich vaak negatief heeft uitgelaten over de islam en moslims. Hoewel een anti-islambeleid geen deel uitmaakt van zijn partijprogramma, stemt Baudet in de Kamer geregeld voor moties van de PVV tegen de islam.

Bijvoorbeeld in 2020, toen Forum voor het wetsvoorstel van Geert Wilders stemde om Nederland te 'de-islamiseren'. Bij een motie van Denk, om uit te spreken dat de islam onderdeel is van Nederland en dat moslims volwaardige burgers zijn, stemde de FvD tegen. Ook maakt Forum zich hard voor het tegengaan van migratie.

Juist om die redenen noemt El Kaddouri de groeiende sympathie van sommige moslims voor Forum opmerkelijk. "Hij kan bepaalde punten uit zijn programma schrappen, of daar de nadruk niet meer op leggen, maar als ik moties voorbij zie komen stemt hij altijd anti-islam."

Hij is anti-woke, dus als je het hebt over heimwee naar traditionele man-vrouwrolverdeling kunnen moslimjongeren dat ook interessant vinden.

Aziz el Kaddouri, opiniepeiler

Toch komt de groeiende steun van sommige jonge moslims niet uit het niets. De verschuiving ontstond na corona, verklaart El Kaddouri. "Alle vrijheidsbeperkingen tijdens corona zorgden er toen voor dat men zich afzette tegen de huidige politiek. Dus als er een partij komt die zegt: 'Wij begrijpen jullie, wij hebben dezelfde gevoelens', dan zijn ze daar gevoelig voor."

Verder zijn er standpunten van de partij die overeenkomen met de waarden van sommige conservatieve moslims. "Hij is anti-woke, dus als je het hebt over heimwee naar de traditionele man-vrouwrolverdeling kunnen bepaalde conservatieve moslimjongeren dat ook interessant vinden."

Samenwerking bekende moslims

Baudet lijkt op zijn beurt op verschillende manieren afstand te nemen van eerdere uitlatingen over de islam. Recente interviews laten een opvatting over het geloof zien die haaks staat op eerdere uitlatingen. Dat werd duidelijk in een gesprek met youtuber Salaheddine Benchiki. "Ik heb heel veel prachtige elementen in de islam leren kennen", zegt Baudet daarin. "Er is een vijandbeeld gecreëerd over de islam en daar ben ik zelf in meegegaan. Ik ben daarvan teruggekomen."

De houding van Baudet lijkt aan te slaan onder een bepaalde groep, conservatieve, moslimjongeren. "Jeetje, ik heb nooit gedacht dat ik op één lijn zou zitten met Thierry Baudet. Ik ga ervan uit dat hij dit allemaal oprecht meent", luidt het in de reacties onder de video. Een ander noemt Baudet een goede leider en dat hij "zijn stem verdient".

Het sentiment dat vooral heerst is dat Baudet zich zou afzetten tegen het establishment. "Dat zijn geloofskenmerken", reageert iemand. "In Den Haag is hij ook de enige die zich uitspreekt tegen het onderdrukken op meerdere inzichten. Sinds ik dit zag had ik een goed gevoel over hem, als Marokkaanse moslim hier in Nederland. Iedereen die vecht tegen onderdrukking vecht tegen dezelfde vijand van de islam", zegt iemand anders.

Via een online campagne, vooral op TikTok, lijkt Baudet toenadering te zoeken tot de moslimgemeenschap:

1:26   Zie video in oorspronkelijke artikel

'Ik heb op Thierry Baudet gestemd door TikTok'

Ook via andere wegen op sociale media weet Baudet in contact te komen met de islamitische gemeenschap. Hij gaat samenwerkingen aan met bekende islamitische Nederlanders op TikTok en YouTube. Zo maakt hij een nummer met rapper Skiezo over het afzetten tegen de huidige politiek en gaat hij de sportschool in met 'fitfluencer' Kosso. Afgelopen maandag kwam een uitgebreid interview online met de IslamOmroep. De video's bereiken veel jonge moslims en jongeren met een migratieachtergrond.

NOS Stories ging in gesprek met verschillende jonge moslims die lid zijn van FvD en actief zijn voor de partij. Tanay Bilgin, fractievertegenwoordiger van de partij in Amsterdam, zegt dat hij eerst heel anders dacht over Forum. "Maar toen ik me in de standpunten ging verdiepen, kwam ik erachter dat ik het eigenlijk heel erg met ze eens ben. Er is een vooroordeel dat iemand met een migratieachtergrond links moet zijn en niet rechts mag zijn", zegt Bilgin.

Over de anti-islamuitspraken van FvD'ers zegt Bilgin eerst vraagtekens te hebben gehad. "Maar ik ken ze nu en ik zie er niks van terug in het echt of in hun beleid. Ik voelde me bij Forum meteen thuis. Ik heb van andere leden of op bijeenkomsten nooit vragen gehad over mijn geloof of achtergrond. We worden vaak op één hoop gegooid met de PVV maar dat is gewoon echt onterecht."

Emine UÄŸur  @overlistener

Friendly reminder voor moslims die overwegen op FvD te stemmen: Baudet is niet jullie vriend. Zal het ook nooit worden. Jullie zijn slechts electoraal gewin voor hem. Hij gelooft in de superioriteit van het witte ras en acht jullie DNA en IQ inferieur. https://t.co/PLd5E4IKFW

12:52  15 maart 2023

Veel andere Nederlandse moslims noemen de trend zorgwekkend en spreken zich op sociale media uit tegen de sympathie van moslimjongeren voor de FvD. Sommigen waarschuwen de islamitische gemeenschap voor de 'social-media trucjes' van Baudet.

Ook El Kaddouri twijfelt aan de intenties van Baudet: "Of hij echt de liefde heeft gevonden bij de moslims weet ik niet - ik kan niet in zijn hoofd kijken - maar je ziet wel heel duidelijk dat hij niet per se meer sympathie heeft gekregen voor moslims, maar wat minder ageert tegen moslims. Wat daarachter zit, is persoonlijk denk ik puur electoraal, maar de tijd zal het uitwijzen."

Eerder maakte Nieuwsuur dit portret van de leider van Forum voor Democratie:

De radicalisering van Thierry Baudet

De radicalisering van Thierry Baudet  Zie video in oorspronkelijke artikel

Gewijzigd op 2023-03-19 15:54:35
    handtekeningafbeelding
  • zondag 19 februari 2023 @ 00:07
    reactie op (#118) herman_dad

Goedemorgen, vervolg 19-02-23 FORUM artikelen: IVM KOMENDE PS-verkiezingen annex 1e Kamersamenstelling openen we hier opnieuw. Anders te veel zie vorige artikelen. Maar bij de vorige Prov. Staten verkiezingen was FvD ineens de grootste partij in vele P.S. van provincies. Echter dat was mede door het wanstaltige en complotthoriengedrag van FvD (Kamer) leden en Baudet zelf vaak, binnen de kortste tijd veranderd in vele politieke scheuringen en er bleef van Forum vrij weinig over.... Ook nu bij komende verkiezingen, dit artikel zou ook geplaatst kunnen worden in de topics daarover hier, zie ook in de rubrieken Politiek/verkiezingen o.a., toch hier over FvD in het bijzonder....

En ook is gaandeweg voor vele, vele kiezers inmiddels duidelijk geworden dat  FvD een uiterst-rechtse beweging is die ook nog steeds een eigen, seculaire staat binnen de staat (Forumland..?) willen realiseren... Nu is dat laatste voor velen toch helemaal 'niet alleen een stap te ver' maar ook een gevaar voor de samenleving zoals we denken dat deze goed is... Dus afwachten, maar FvD zal zeker niet de grootste weer worden bij komende PS verkiezingen. Ook veel 'concurenten' nu als JA21 en BBB die zich laten horen o.a. en zelfs eerdere Forum kiezers toch weer terug bij gevestigde partijen? 

Maar FvD leider met name Baudet blijft optimistisch....  Ook met de Forumschool waar er al éém van is, met laatst drie leerlingen, nu misschien wel verdubbeld (!) dat aantal... cheeky

UPDATE 25-02-22 17.00 uur:  EN DE OVERDUIDELIJKJE CONNECTIES VAN BAUDET FvD met Rusland baren grote zorgen...

UPDATE 23-02-22 17.00 uur: Van Baudet is meer dan bekend dat hij idolaat is van Poetin en bij het begin oorlog Tweette dat 'hij dit het meest hoopvolle moment vond van 2022!!!'  En steeds weer ook daarna zeer pro-Russische en anti-westerse standpunten innam alsmede zijn mede Kamerleden en andere z.g.n. FvD prominenten idem..... Hij wordt dan ook kennelijk geheel door Rusland aangestuurt en de NL overheid weet dat ook. 

ANP/Hollandse Hoogte

NOS Nieuws•Vandaag, 12:48•Aangepast vandaag, 13:40

FvD presenteert top-5 van Eerste Kamerlijst met vertrouwde gezichten

Forum voor Democratie heeft de vijf namen bekendgemaakt van de kandidaten voor de nieuwe Eerste Kamer. De partij heeft gekozen voor Forum-politici die al enige tijd bij de partij zitten, bijvoorbeeld in de Eerste en Tweede Kamer, de Provinciale Staten en de gemeenteraad. Dit heeft partijleider Baudet bekendgemaakt op de ledendag in Den Haag. Maandag wordt de complete lijst gepresenteerd.

Op nummer een staat, zoals aangekondigd, Johan Dessing, die nu al voor FvD fractievoorzitter in de Eerste Kamer is. In 2019 won de nieuwe partij 12 zetels in de Eerste Kamer, net zoveel als de VVD. Maar door diverse conflicten verlieten in totaal elf senatoren de partij. Alleen Dessing bleef over.

Op nummer 2 staat ondernemer Joris van den Oetelaar, nu Statenlid in Brabant. Uit de Tweede Kamer komt nummer 3, Simone Kerseboom. Zij is nu niet aan het werk in Den Haag, omdat ze haar zwangerschapsverlof heeft verlengd. Kerseboom is ook lid van de Provinciale Staten van Limburg waar ze wel weer aan de slag is gegaan.

De huidige persvoorlichter Tom Russcher staat op nummer vier. Anton van Schijndel, fractievoorzitter van FvD in Amsterdam, staat op plaats vijf.

Politiek verslaggever Ewoud Kieviet:

"De partijtop kiest duidelijk voor vertrouwelingen die al jaren prominent achter de koers van Baudet staan. Lijsttrekker Dessing bleef de partij als enige van de twaalf senatoren trouw en ook Van den Oetelaar is belangrijk voor Baudet.

Het meest opvallend is wel dat het Tweede Kamerlid Kerseboom naar de Eerste Kamer gaat doorschuiven, als FvD drie zetels haalt. Ze is al enige tijd met zwangerschapsverlof en wordt vervangen door Dekker die voor Baudet belangrijker is voor de koers van de partij. Het lijkt erop dat de partij hiermee probeert Dekker, oprichter van de Forum-school, definitief in de Tweede Kamerfractie te houden."

In functie

Op 20 maart 2019 stemden meer dan een miljoen Nederlanders op Forum voor Democratie. Het leverde de partij 86 zetels op in de Provinciale Staten. Inmiddels zijn er nog maar 24 Statenleden in functie over.

De Eerste Kamer wordt 30 mei gekozen door de Provinciale Statenleden, die weer op 15 maart zijn gekozen. De lijst van Provinciale Statenleden van FvD is in november al op het partijcongres bekendgemaakt.

Forumland

De partij wil zich bij de komende verkiezingen inzetten op meer directe democratie, strengere grenscontroles en het stoppen van de klimaat- en stikstofplannen, zo wordt vermeld in het persbericht van de vijf kandidaten.

De partij werkt al langer aan het gestaag opzetten van een 'Forumland', zo bleek in november al op het partijcongres. Partijleider Baudet wil een "parallelle samenleving" voor gelijkgestemden, met een eigen Forumschool en een Forum-appgroep waar aanhangers met elkaar in contact kunnen komen.

Gewijzigd op 2023-02-25 16:31:58
    handtekeningafbeelding
  • zaterdag 11 februari 2023 @ 00:34
    reactie op (#118) herman_dad

Goedemorgen, ANTI-JOODSE EN RACISTISCHE LEUZE OP ANNE FRANK HUIS geprojecteerd dat zij het Dagboek van (-) niet zelf zou hebben geschreven... Dit is een reeds langer achterhaalde complottheorie van extreem-rechtse signatuur zoals ook in 'Jinek' werd gesteld oa over de doodsbedreigingen tegen de schrijver van het Jeugdboek 2023, zie elders in forum, voornamelijk toch ook door mensen die steunen op o.a. politiek als FvD, Van Haga en anderen als ook hun eigen omroep ON. Zie ook, en daar had dit artikel ook kunnen staan, in de forumtopics over nepnieuws en complottheorien. 

De politie Amsterdam doet na aangifte van het Anne Frankhuis onderzoek naar de daders... Overigens zijn deze zaken, het projecteren van anti (-) leuzen en RACISTISCHE opmerkingen op gebouwen en bruggen (Erasmusbrug, Rotterdan j.l.) kennelijk een nieuwe maar zeer kwalijke rage..??    

UPDATE 26-02-23 17.00 uur:

UPDATE 24-02-23 17.00 uur: Twee daders aangehouden voor projecteren ultra-rechtse en zeer discriminerende en complotachtige leuzen op bruggen en gebouwen van (inter)nationale importantie...

Het gaat om de 34-jarige Daniel S. uit Landgraaf en de 24-jarige John A. uit Zwijndrecht. Eerder gingen deze namen al rond als mogelijke daders van de projectie.

De man van 34 was mogelijk ook betrokken bij een soortgelijke projectie in Eindhoven deze week, zegt de politie. De jongste verdachte was betrokken bij een soortgelijke actie in Alkmaar op 18 januari van dit jaar.

Mishandeling donkere man

Verder is de man uit Landgraaf verdachte in een onderzoek naar de mishandeling en belediging van een donkere man uit Amsterdam in het centrum van Breda. Het slachtoffer zou in oktober 2021 mishandeld zijn nadat de verdachte stickers met racistische teksten had geplakt in de binnenstad.

Screenshot van de projectie

NOS Nieuws•Vandaag, 08:58•Aangepast vandaag, 12:30

Politie onderzoekt projectie op Anne Frank Huis

De politie doet onderzoek naar een projectie van een tekst op het Anne Frank Huis deze week. Op een rechts-extremistisch Telegramkanaal zijn beelden getoond van een op het Anne Frank Huis geprojecteerde tekst die suggereert dat ze haar dagboek niet zelf zou hebben geschreven.

De Anne Frank Stichting heeft aangifte gedaan van de projectie. De politie bevestigt aan de NOS na berichtgeving van Het Parool dat er onderzoek wordt gedaan.

"Anne Frank uitvinder van de balpen", werd op het Anne Frank Huis geprojecteerd, is te zien op een video die werd gedeeld op Telegram. Wanneer het gebeurde, is niet bekend.

'Kwaadaardigheid van extremisten'

Het nieuws over de projectie leidt tot veel verontwaardiging. Burgemeester Halsema noemt de teksten in een reactie "onversneden antisemitisme" en "een aanval op Anne Franks nalatenschap". "Ik ben geschokt en woedend over deze laffe, verwerpelijke daad", laat de burgemeester weten.

"Ik hoop dat de daders snel worden opgespoord", aldus Halsema. "De nagedachtenis van Anne Frank mag niet bezoedeld worden door stuitende kwaadaardigheid van extremisten."

Minister YeÅŸilgöz van Justitie vindt de projectie "walgelijk en verschrikkelijk". Voor het begin van de vergadering van het kabinet zei ze dat er in Nederland geen enkele ruimte is voor Jodenhaat. "Een ieder die denkt dat hij hiermee weg kan komen, zit er echt naast." Yesilgöz herhaalde dat ze werkt aan een voorstel om het ontkennen van de Holocaust te verbieden.

Premier Rutte noemt de projectie "verwerpelijk". "Voor antisemitisme is in ons land geen plaats, we kunnen en mogen dit nooit accepteren", zegt hij op Twitter.

Het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) noemt het "walgelijk en antisemitisch". "We zien dat theorieën uit het verleden weer welig tieren. Het creëert een vijandig beeld van de Joodse gemeenschap. Je beschuldigt ze van liegen en dat wakkert haat aan", zegt CIDI-directeur Naomi Mestrum tegen het ANP.

Balpenmythe

De tekst van de projectie heeft te maken met de mythe van de zogenoemde balpenpassages. In het dagboek van Anne Frank zijn in de jaren tachtig losse vellen papier gevonden, die met een balpen geschreven waren. Rechts-extremisten zien daarin bewijs dat het dagboek nep zou zijn, omdat de balpen pas na de Tweede Wereldoorlog in Nederland geïntroduceerd werd.

De balpenvellen zijn hoogstwaarschijnlijk in de jaren zestig per ongeluk in het dagboek achtergelaten door een onderzoeker van het dagboek. De vellen doen niets af aan de echtheid van het dagboek, is al eerder door onderzoekers aangetoond.

De NOS heeft de beelden van de projectie bekekenOnder de video wordt een antisemitisch lied afgespeeld. Mensen die voor het museum staan, zien de tekst en reageren daar op. Een man wijst boos in de richting waar de projectie vandaan komt. De makers van de video hebben ook dronebeelden van Amsterdam gemaakt.

Strafbare projecties

Tijdens de afgelopen jaarwisseling projecteerde een extreemrechtse groep teksten op de Erasmusbrug in Rotterdam. Het Openbaar Ministerie is een strafrechtelijk onderzoek begonnen naar die leuzen. Het OM is van mening dat ze strafbaar zijn.

In een toelichting zei het OM dat aan de vrijheid van meningsuiting grenzen zijn gesteld. "Een van die grenzen is dat uitingen nooit mogen aanzetten tot discriminatie of een andere bevolkingsgroep mogen beledigen."

Antisemitisme, of Jodenhaat, bestaat al duizenden jaren. Waar komt die Jodenhaat vandaan, en hoe uit het zich in onze tijd? NOS op 3 legt uit:

32:10 Zie video in oorspronkelijke artikel

Hoe Jodenhaat maar niet weggaat

Gewijzigd op 2023-02-26 16:22:43
    handtekeningafbeelding
  • zaterdag 24 december 2022 @ 00:10
    reactie op (#117) herman_dad

Goedemorgen, NIEUWE WET OP POLITIEKE PARTIJEN MOET HET OOK MOGELIJK MAKEN 'EEN' PARTIJ TE VEBIEDEN. Een partij of (Kamer)leden daarvan die duidelijk over de juridische schreef gaan en b.v. voortdurend in en buiten de Kamer oproepen tot ondemocratische of geweldsakties, bedreigingen tegen anderen etc. etc.... zoals Van Mijeren FvD onlangs deed. Gedachtelijk ook b.v. aan Trump in de VS ivm zijn oproep naar Capitool te gaan en het 'niet te pikken alles' etc... 

Wel wordt deze beslissing dan opgehangen aan de RECHTERLIJKE MACHT en met name de hoogste, de Hoge Raad die dit dan moet of kan beslissen, een verbod op. Juristen zien echter ook veel haken en ogen daarbij. Wel individuele (Kamer) leden of partijleden kunnen op persoonlijke titel zéker vervolgd worden.

Eén keer eerder is het al voorgekomen dat een politieke partij werd verboden: De laatste politieke partij die door de rechter werd verboden was CP'86. Die partij had sinds 1986 geen zetels meer in de Tweede Kamer maar bleef bestaan.

Ouder. 

Wikipedia:

In artikel 94 van het Nederlandse Wetboek van Strafrecht is strafbaar gesteld het plegen van een aanslag tegen regeringsvorm,[n 1] de vorm aanslag tegen de grondwettige regeringsvorm komt ook voor.[n 2][n 3] De figuur van de 'aanslag' wordt in de Nederlandse strafwet uitsluitend gebruikt om de Nederlandse staat en staatsinrichting bijzondere bescherming te bieden.[1] Het is een staatsmisdrijf.

UPDATE 16-01-23 17.00 uur: Blijf zoveel mogelijk dan, er toch op wijzen of duiden tegenover mensen die dit gedachtegoed 'aanhangen' of complotthorien uiten en het heel normaal vinden via vaak sociale media....  

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Robin Utrecht

NOS Nieuws•Gisteren, 22:13•Aangepast vandaag, 08:48

Nieuwe wet politieke partijen moet verbod mogelijk maken

De Hoge Raad moet politieke partijen kunnen verbieden als zij tot doel hebben of erop uit zijn om de democratie te ondermijnen. Dat staat in een conceptwet van het kabinet.

"De partijen die met onze stem ook ons vertrouwen krijgen, mogen tegelijkertijd nooit onze democratie in gevaar brengen", vindt minister Bruins Slot van Binnenlandse Zaken.

In de tekst staat dat de rechter een partij mag verbieden "indien de partij door haar doelstelling of werkzaamheden een daadwerkelijke en ernstige bedreiging vormt voor een of meer grondbeginselen van de democratische rechtsstaat".

Het is met de huidige wetgeving al mogelijk om een partij te verbieden. Dat kan als die in strijd handelt met de openbare orde. Onlangs deed D66 een voorstel om de mogelijkheden tot een verbod te verruimen via een simpele wijziging in het Burgerlijk Wetboek. Aanleiding waren uitspraken van Kamerleden van Forum voor Democratie. Maar die methode vindt het kabinet juridisch niet zorgvuldig.

De nu voorgestelde Wet politieke partijen moet een samenhangende wet worden voor alle regels, vindt Bruins Slot. "Gezien de bijzondere positie van politieke partijen moeten we daar echt een aparte regeling voor maken", zei ze vrijdagochtend in het NOS Radio 1 Journaal: "Je kunt een politieke partij natuurlijk niet vergelijken met een voetbalvereniging of een andere vereniging."

Donaties

Ook moet de wet het toezicht op het naleven van financieringsregels verbeteren, zoals donaties en lidmaatschapsgeld. Partijen mogen alleen van Nederlandse donateurs financiële bijdragen of bijdragen in natura ontvangen.

Voor politieke advertenties gaat een meldingsplicht gelden die moet leiden tot meer transparantie. In de melding moet onder meer staan waar de advertentie is geplaatst, wat de boodschap is en hoeveel er door wie voor de advertentie is betaald.

Ook moet worden bekendgemaakt welke gegevens van internetters worden gebruikt om gericht bepaalde doelgroepen te benaderen, in de wet microtargeting genoemd.

Verboden politieke partij

De laatste politieke partij die door de rechter werd verboden was CP'86. Die partij had sinds 1986 geen zetels meer in de Tweede Kamer maar bleef bestaan.

In 1997 werd de partij veroordeeld als criminele organisatie die zich stelselmatig schuldig maakte aan het aanzetten tot vreemdelingenhaat. In 1998 werd door de rechtbank een verbod op en een ontbinding van de partij gevorderd.

Voor het toezicht op de naleving van de wet wordt een nieuwe autoriteit opgericht, de Autoriteit Wet op de politieke partijen. Die moet ook de overheidssubsidies aan partijen gaan controleren.

Een breed gedragen politieke wens om lokale politieke partijen en lokale afdelingen meer te steunen is ook in de wet geregeld. Zij krijgen met de invoering van het wetsvoorstel drie jaar lang recht op subsidie.

Lange voorbereiding

De wet is het resultaat van een jarenlange voorbereiding en advies van de commissies-Veling en -Remkes over het politieke stelsel in Nederland.

De commissie-Remkes constateerde in 2017 onder meer dat burgers zich te weinig gehoord voelen door de politiek. Ook werd gesteld dat het stelsel modernisering nodig heeft. Maar het advies voor een correctief referendum neemt het kabinet niet over, zo werd eerder bekend. Ook voorstellen uit de Tweede Kamer hierover haalden het niet.

In de wet zijn ook al geldende regels opgenomen zoals over de wetenschappelijke bureaus en jongerenafdelingen van partijen.

'Meer vaart achter gezet'

In het NOS Radio 1 Journaal zei ook Bruins Slot dat er al jaren op een wet op de politieke partijen wordt aangedrongen. "Maar het is wel zo dat ik er meer vaart achter heb gezet. Dat heb ik ook gedaan omdat ik zie dat de democratie niet vanzelfsprekend is." Ze verwees naar de bestorming van het Capitool in Washington, begin vorig jaar, de dreigende aanval op het Duitse parlement, kort geleden, en de inval van Rusland in Oekraïne.

Tot 21 maart 2023 kunnen burgers, politieke partijen en andere belanghebbenden op de voorgenomen wet reageren via een zogenoemde internetconsultatie.

Gewijzigd op 2023-01-16 16:11:04
    handtekeningafbeelding
  • zondag 27 november 2022 @ 00:09
    reactie op (#117) herman_dad

Goedemorgen, vervolg NIEUW DIEPTEPUNT VAN FORUM: BREAKING: ALLE GEGEVENS VAN (OUD) LEDEN FvD 'OP STRAAT' DOOR LEK IN NIEUWE 'APP'... FvD HIELD VANDAAG EEN PARTIJCONGRES, GROTENDEELS ACHTER GESLOTEN DEUREN... En het ging vooral over de vorming van een eigen staat(je) binnen de Staat, FORUMLAND het is in de geschiedenis al vaker geprobeerd maar elke keer mislukt. Vaak door eigen toedoen en vooral ego's... En uiteraard kwamen ook enkele complottheorien daarbij ter sprake als grote waarheden.

Forum voor Democratie is hiermede dan ook veranderd van een politieke partij vandaag in een regelrechte racistische - zie rood gearceerde in artikel -SECTE. Het blijft een wonderlijke groep maar zeer gevaarlijk met hun ideeen en ook op andere social media als Twitter gaat men er over los:

Mrs.Ghasem @MrsGhasem 15 u

Ik vind dit zorgelijk. Een groepje, klein weliswaar, dat zich zó afsluit en extremer wordt... als het moslims waren zou iedereen op z'n achterste benen staan, en terecht, maar hier worden ook op zorgelijke wijze kwetsbare, makkelijk beïnvloedbare mensen meegezogen. #Forum

Afbeelding

10 6 39

Charlotte R @Charlot2409@mastodon.social @Charlot2409 14 u

Als antwoord op

@MrsGhasem QR code? Daar moeten z'n volgers toch niets van hebben?

EN NOG EEN AANVULLING 27-11-22 09.00 uur: Uit deze Tweet blijkt dat Forum achterban ten zeerste wordt OPGERUIDT door de Forum 'elite'...  Maar daarom zijn een aantal politieke partijen ook met een WETSONTWERP bezig voor de 'Wet op de Politiek', (SBS-Nieuws) waarin wordt opgenomen dat een poliieke partij in ZEER BEPAALDE OMSTANDIGHEDEN zoals Staatsgevaarlijke partijen, en dat is Forum nu aan het worden, kunnen worden verboden. Indien zo, dan zal deze wet zoals het nu ligt wel worden aangenomen? Tegenstemmers zullen zeker zijn: FvD, Groep Van Haga, JA21, BBB, PVV en SGP?     

Oma Vaxxi's Wappiehoekje #ikdoewelme @wappiehoekje  13 u

De FVD-achterban is bang dat het FVD verboden wordt. Deze reacties zeggen meteen alles over het FVD...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

38  29  143

Charlotte R @Charlot2409@mastodon.social  @Charlot2409 4 u

Als antwoord op

@wappiehoekje  Het worst gevaarlijk

UPDATE 09-02-23 17.00 uur: Veel Statenleden FvD (gekozen door de kiezer...!!) zijn vrijwel nooit aanwezig of inmiddels afgescheiden van FvD.... heeft de stem van de kiezer op FvD dan ook wel zin..??  Komende Statenverkiezingen dan ook weer? 

UPDATE 29-12-22 17.00 uur: En inderdaad krijgt ON een 2e boete opgelegd van de NPO. En nu afwachten wat de NPO-Raad gaat doen of de betrokken minister, immers 2x geel is 1x rood?

UPDATE 22-12-22 09.00 uur: De nieuwe aspirant omroep ON en spreekbuis voor meestal 'nieuw rechts' of extreem-rechts als de FvD (Kamer)leden, moet nu na diverse malen nepnieuws en ongefundeerde informatie gedeeld te hebben dit vooraf delen met de NPO leiding? Een echte maatregel zou in feite zijn, zendvergunning intrekken..? 

UPDATE 12-12-22 23.00 uur: FvD Kamerlid Van Houwelingen gaat toch door OM vervolgd worden voor de tweet met NAZI-vlag bewindsliweden (door hem gemanipuleerrd...)

UPDATE 09-12-22 17.00 uur: Dader van hacken Forum-app na ontdekken lek meldt zich en is weer vrij.

UPDATE 01-12-22 17.00 uur: VAN DE AFGELOPEN WEEKEND OP PARTIJCONGRES MET GROOT ELAN, doen of hij 'Steve Jobs zelf' was, gepresenteerde 'Forum-app', BLIJKT DAT ALLE  GEGEVENS VAN ALLE (OUD) LEDEN OP STRAAT LIGGEN en zij allen zijn hun privacy nu kwijt. Ook van alle oud- en afgescheiden leden als Henk Otten, Van Haga en Joost Eerdmans....

Het 'lek' is inmiddels gedicht maar HEEFT DUS AL MINIMAAL 3/4 DAGEN GEHEEL OPEN GESTAAN voor een ieder en we moeten aannemen dat er één of meerdere DOSSIERS met volledige gegevens al wel gedownload zijn en dus bij wie dan ook bekend.  Zie volledige artikel maar ook apart hier wat men nu allemaal weet van alle (oud) leden.... Er is/wordt strafrechtelijk bekeken door een advocaat of er aangifte moet en kan worden gedaan...

Maar het zoveelste dieptepunt intern nu voor FvD....

Volgens onderzoek van RTL Nieuws is de dit weekend gelanceerde Forum-app voor de leden van FvD lek. De gegevens van alle 92.000 leden en voormalige leden kwamen daardoor op straat te liggen, zegt RTL. Het lek is volgens RTL inmiddels gedicht.

Het gaat om namen, adressen, telefoonnummers en bankgegevens, ook van de FvD-politici. "Ook zie je sinds wanneer ze lid zijn, of ze contributie hebben betaald en hoeveel", schrijft RTL. Uit de gegevens blijkt dat ruim 43.000 leden tot nu toe dit jaar hun contributie hebben betaald.

Maar RTL zegt dat het systeem, de verbinding tussen de app en de site van FvD, niet controleerde wie welke gegevens opvroeg. "Iedereen kan bij Forum opvragen wie er bij welk nummertje hoort. Het is daardoor mogelijk om volledig geautomatiseerd het gehele ledenbestand van Forum op te vragen en te downloaden."

UPDATE 30-11-22 17.00 uur: EN WEER STELT DE OMBUDSMAN VAST, OMROEP ON HEEFT DE MEDIACODE wéér geschonden in september j.l. door niet geverifieerd, dus nepnieuws en onwaarheden te brengen. Tevens werd het woord 'N' gebruikt om een bevolkingsgroep aan te duiden van kleur, nu moet de NPO weer in aktie komen (2e maal boete) alsmede de politiek, 2e keer in korte tijd geel is rood, dus uiteindelijk uitzendvergunning kwijt? EXTRA: Omroep ON is vrijwel geheel de spreekbuis voor FvD/PVV en an\dere (ultra) rechtse, ook soms complottheorien aanhangende politici. 

Eerder dit jaar kwam de ombudsman al tot dezelfde conclusie. De omroep geeft volgens Smit nog steeds ruimte aan informatie die aantoonbaar onjuist is, terwijl de Journalistieke Code, die ON! ook heeft onderschreven, bepaalt dat informatie betrouwbaar en gecheckt moet zijn.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ANP    NOS Nieuws•Vandaag, 19:04•Aangepast vandaag, 19:37

FvD werkt gestaag door aan 'Forumland', blijkt op drukbezocht partijcongres

Ruim 2500 mensen hebben vandaag het partijcongres van FvD in Zaandam bezocht. In een besloten gedeelte werden de kandidatenlijsten voor de Provinciale Statenverkiezingen gepresenteerd. Forum werd vier jaar geleden bij die verkiezingen de grootste partij, maar van die winst is weinig meer over.

In het openbare deel van het drukbezochte congres ging het niet veel over de komende verkiezingen, maar kwam wel 'Forumland' een stukje dichterbij. Partijleider Thierry Baudet kwam vorig jaar met het idee voor deze "parallelle samenleving" voor gelijkgestemden. Vandaag lanceerde de partij een Forum-app, waarmee leden "in contact kunnen komen met gelijkgestemden" en bedrijven kunnen vinden van andere FvD'ers.

Volgens Baudet staan er 500 bedrijven van FvD-leden in de app. Naar eigen zeggen heeft hij er zelf gordijnen, een stukadoor en een verhuizer gevonden voor zijn aanstaande verhuizing. De partijleider, die zich voor even had gekleed als Apple-oprichter Steve Jobs, vertelde dat de app nog wordt uitgebreid met onder meer een datingfunctie (FvDating).

Scholen

Een andere poot van de Forumzuil kwam aan bod in het praatje van Kamerlid Ralf Dekker. De oud-Rabo-topman is verantwoordelijk voor de Forumscholen. Het plan was om vijf van die scholen op te richten. Tot nu toe is het er een. Die staat in Almere en Dekker meldde vandaag dat "inspecteurs met linkse signatuur" de school hadden goedgekeurd.

Behalve Dekker kwamen ook de andere FvD-Kamerleden aan het woord. Gideon van Meijeren vertelde over het kabinet dat "onze fantastische boeren" wil uitkopen en liet daarbij het woord landverraad vallen, Pepijn van Houwelingen sprak over het gevaar van de digitale euro en Freek Jansen over de waarde van het "traditionele" gezin en het gevaar van lhbti-voorlichting.

Opvallend daarbij was dat Baudet een aantal keer, al dan niet grappend, ingreep als er een woord als 'verzet' viel. "Als Gideon het heeft over in verzet komen, dan is dat niet fysiek", zei hij bijvoorbeeld. "We hebben het altijd over democratisch verzet."

Media-apparaatje

De partijleider noemde het congres een manier om het beeld dat van de partij bestaat een beetje bij te stellen. "Het is goed als mensen zien wat een leuke club wij zijn." De vraag is of die boodschap is overgekomen met de sprekers die op het podium stonden en de boodschap die zij hadden.

De Amerikaanse antivaxer Catherine Austin Fitts waarschuwde voor staatscontrole die een eind zou maken aan de vrijheid van alle mensen. Laurens Lindemans, de maker van de app, is oprichter van een site die publiceert over de parallelle samenleving, the great reset en Viruswaarheid. En ook John Laughland, inspirator voor Baudets pro-Rusland- en pro-Poetin-uitspraken, kwam aan het woord.

Baudet verweet "een groot deel van de pers" opnieuw dat zijn partij ten onrechte in een kwaad daglicht wordt gezet. De partijleider opperde daar een oplossing voor: een "eigen media-apparaatje", waarmee je programma's kunt kijken die "niet op de normale buis te zien zijn".

Gewijzigd op 2023-02-09 16:19:25
    handtekeningafbeelding
  • maandag 14 november 2022 @ 00:08
    reactie op (#116) herman_dad

Goedemorgen, vervolg NIEUW DIEPTEPUNT VAN FORUM: NEEN HET KÁN NOG DIEPER, OPROEP IN FEITE TOT BEZETTING 2E KAMER en wegsturen (afzetten) regering? Eigenlijk DE CAPITOOLBESTORMING als voorbeeld voor, daar is hij weer FvD Kamerlid Gideon van Meijeren... Hij hoopt echter dat er geen doden bij zullen vallen, zoals ook bij de Capitoolbestorming? 

Feitelijk op randje of eigenlijk al er overheen van het Wetboek van Strafrecht....  het (poging tot) opruien tot het plegen van een staatsgreep feitelijk. De minsister van Justitie waarschuwd al maar nu, aktie van die kant?!! Het gaat ook de 'vrijheid van meningsuiting' verre te boven...

Wikipedia:

In artikel 94 van het Nederlandse Wetboek van Strafrecht is strafbaar gesteld het plegen van een aanslag tegen regeringsvorm,[n 1] de vorm aanslag tegen de grondwettige regeringsvorm komt ook voor.[n 2][n 3] De figuur van de 'aanslag' wordt in de Nederlandse strafwet uitsluitend gebruikt om de Nederlandse staat en staatsinrichting bijzondere bescherming te bieden.[1] Het is een staatsmisdrijf.

UPDATE 16-11-22 09.00 uur: Mogelijk, maar dan eerst wetswijziging dat het toch mogelijk gaat worden dat zelfs een politieke partij bij wet verboden kan worden? 

ANP NOS Nieuws•Vandaag, 20:20•Aangepast vandaag, 21:41

FvD-Kamerlid Van Meijeren spreekt over bezetten Tweede Kamer

FvD-Kamerlid Gideon van Meijeren zegt te hopen op een revolutionaire beweging die "bij wijze van spreken" de Tweede Kamer bezet om de regering weg te krijgen. Hij deed die uitspraak in een interview met de Belgische website Compleetdenkers.

Volgens Van Meijeren gedraagt de Staat zich tiranniek en worden Nederlanders van hun grondrechten beroofd, onder meer door coronamaatregelen. Hij voorziet een moment waarop het "zo urgent wordt voor mensen die niks meer te verliezen hebben dat ze bij wijze van spreken naar het parlement trekken en zeggen: 'wij gaan hier gewoon niet weg totdat de regering weg is'".

De FvD'er wijst er in het interview op dat er geen meerderheid nodig is om in verzet te komen. Volgens het Kamerlid kan je ook met kleinere aantallen "heel veel impact" maken.

Hij zegt dat "tal van voorbeelden wereldwijd" laten zien dat er ook doden bij kunnen vallen. "We hopen dat we dat kunnen voorkomen en dat alles vreedzaam blijft. Maar dat is wel waar ik op hoop uiteindelijk."

Minister Yesilgöz van Justitie en Veiligheid keurt de uitlatingen van Van Meijeren sterk af:

Dilan Yesilgöz - Zegerius @DilanYesilgoz

Suggereren dat mensen naar het parlement moeten trekken tot de regering weg is, is onacceptabel. Speculeren over mogelijk geweld is bloedlink.

21:09 13 november 2022

Ook vanuit de Tweede Kamer worden Van Meijerens uitspraken scherp veroordeeld:

Sophie Hermans @hermans_sophie

Ja, een voorbehoud. Ja, een handige formulering. Maar het is en blijft heel griezelige drek die er uit deze man komt. https://t.co/N07pQmVZoT

20:55  13 november 2022

Gert-Jan Seger  @gertjansegers

Met bloed, zweet en tranen hebben we hier een beschaving opgebouwd waarin minderheden vredig samenleven en democratisch gekozen politici samenwerken. FvD’er Gideon van Meijeren zal niet stoppen met ophitsen totdat die beschaving vertrapt wordt. ‘Hopelijk zonder doden’. Doodeng. https://t.co/gTH1LSsz7s

21:19 13 november 2022

Pieter Heerma @PieterHeerma

Na de bestorming van het Capitool in Washington zijn deze uitspraken abject en onverantwoord. In een democratie is geweld nooit iets waar je ‘op hoopt’. Deze tijd vraagt om politici die verbinden en matigen in plaats van ophitsen en verdeeldheid zaaien. https://t.co/5wtASY2tJS

21:34 13 november 2022

Recent vielen er dodelijke slachtoffers bij de bestorming van het Capitool in de VS, waarin het Congres gehuisvest is, de Amerikaanse volksvertegenwoordiging. Op 6 januari 2021 vielen aanhangers van de toenmalige president Trump het parlementsgebouw aan nadat Trump zijn verkiezingsnederlaag niet had geaccepteerd. Vijf mensen kwamen daarbij om het leven.

Van Meijeren kwam vorige maand in het nieuws toen hij een journalist intimideerde met een video die hij heimelijk had opgenomen.

Gewijzigd op 2022-11-16 07:41:46
    handtekeningafbeelding
  • maandag 24 oktober 2022 @ 08:07
    reactie op (#115) herman_dad

Goedemorgen, NIEUW DIEPTEPUNT VAN FORUM IVM VIDEOSERIE VAN KAMERLID VAN MEIJEREN die de bestaande media aanvalt op een manier die als ZELF RIOOL- EN RATTENMETHODE'S kan worden gekwalificeerd en allesbehalve dus democratisch is voorzover dit dan bestaat ook en zéker dan ook niet door de partij dit dit woord in haar naam heeft..... doordenkertje. Maar veel complotdenkers zullen hier weer om juichen dus slechts voor de verkiezingswinst doet FvD dit als altijd, met alles...

Bovendien hebben zij de verkiezing, stemmen via internet, website daarvan, de NS-Publieksprijs voor beste boek 2022, gemanipuleerd en gestopt. De organisatie heeft deze verkiezing dus noodgedwongen gestopt omdat, ook als zij weer 'openen' de verwachting is dat vele stemmers op FvD nu hun stem gaan uitbrengen op het boek van Baudet.... Dat dan ook naar alle waarschijnlijk nog als 'beste' uit de bus kan komen ook....   En het bleek dat er aantal stemmen binnenkwamen via (de vrij te verkrijgen, te vinden) emailadressen van aantal politici, waaronder  Hugo de Jonge, Carolien vd Plas, Sylvana Simons en vermoedelijk ook anderen nog. Indien toch weer doorgezet kan er nooit meer een eerlijke verkiezing komen van het boek van het jaar 2022. Update: Inmiddels is er door de organisatie welDe stemmodule voor de NS Publieksprijs is weer geopend. Deze werd eerder vandaag gesloten na diverse signalen over onrechtmatig verkregen stemmen. Inmiddels is in de module een extra verificatiestap ingebouwd. Stemmen die nu worden uitgebracht worden als rechtmatig beschouwd. Maar dan nog zullen vele FvD aanhangers, kiezers, minimaal een 100-120.000 (zetels in Kamer) de mogeljkheid hebben om op boek Baudet te stemmen, nu men dat weet? 

UPDATE 07-10-22 09.00 uur: Gisteren niet op Museumplein maar toch binnenstad op de Dam kwamen meer dan 1000 demonstranten/complotdenkers/FvD aanhangers bijeen. Toen de organisatie geluidsfragmenten met beweringen Icke wilden afspelen is de geluidsinstallatie in beslaggenomen. Verder vrij rustig verlopen.

UPDATE 05-10-22 09.00 uur: Rechter verbiedt ook de demonstratie op de Dam althans, geeft gemeente gelijk en nu blaast de organisatie die geheel af MAAR MORGEN, zondag toch weer 'bijeenkomst om koffie te drinken op Museumplein' in Amsterdam zoals tijdens de coronatijd-protesten...

UPDATE 03-10-22 23.00 uur: KABINET VERBIEDT BRITSE COMPLOTDENKER en HOLOCAUSTONTKENNER David ICKE, GOEDE VRIEND EN BEKENDE, AANJAGER VAN o.a. BAUDET, toegang tot land, hij zou a.s. zondag spreken op een demonstratie aangevraagd door een protestgroep EN FvD. De toestemming voor deze demonstratieve bijeenkomst op de Dam in Amsterdam, is al door gemeentebestuur verplaatst naar Museumplein omdat ook al zeker drie organisaties tégen complotdenken en vooral tegen fascisme tegendemonstraties hebben aangekondigd.

Volgens zeggen is Icke wel op weg nu naar Amsterdam maar zal dan door de grensbewaking worden tegengehouden? Per slot is hij Brit en dus kan hij niet zo maar doorlopen op vliegvelden bij 'EU-recidents only' en moet zich melden bij 'Others' en alle douanefaciliteiten, dankzij de 'brexit' .... Wie wil er nog een nexit als meest zaligmakende? O ja, o.a. de FvD en PVV... 

Aanvulling 08.00 uur: Icke is in alle EU landen de toegang inmiddels ontzegd. Hijzelf zegt dat het 'fascistische regime' (??) in NL hem het spreken verbiedt? Ondertusen wel de grootste complottheorien en vooral anti-Joodse verspreiden in woorden en daden, wie is hier nu fascistisch? Tsja...

UPDATE 26-10-22 17.00 uur: NS-PUBLIEKSPRIJS DIT JAAR NIET UITGEREIKT. HET STEMMEN KAN NIET MEER EERLIJK VERLOPEN. Zie ook eerder bericht DOOR VERMOEDELIJK VEEL LEDEN, aanhangers, stemmers op FvD, Baudet met name en zijn boek.

UPDATE 25-10-22 17.00 uur: Een 2e sanctie voor de aspirant omroep die meest politici en andere complotdenkers uit extreem-rechtse hoek aan het woord laten.

UPDATE 24-10-22 17.00 uur: Ook de Kamervoorzitter noemt optreden FvD 'ongehoord' (verwijzing naar de omroep van FvD?) en tevens is ook EP lid van FvD Marcel De Graaff (voorheen PVV) die aangesloten was bij een uiterst rechtse EP-Groep bestaande uit PVV, (FvD ex nu..?), Vlaams Belang en  Franse Rassemblement National van Marine le Pen en Lega van Matteo Salvini uit Italië tot de groep en hij door hen voor 3 maanden is geschorst omdat hij net als zijn leider Baudet 100% steun uitspreekt voor Poetin en b.v. dat corona en pandemie niet bestaat. Zelfs de andere genoemde partijen staan daar niet echt achter....  

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ANP   NOS Nieuws•Gisteren, 23:31

FvD intimideert journalist met video, Rutte spreekt van nieuw dieptepunt

Premier Rutte, andere kabinetsleden en een groot aantal Tweede Kamerleden veroordelen een video van Forum voor Democratie, waarin een politiek verslaggever wordt weggezet als "riooljournalist". De premier spreekt van een nieuw dieptepunt. "In een democratie moeten journalisten hun werk kunnen doen zonder in diskrediet te worden gebracht."

FvD-Kamerlid Gideon van Meijeren plaatste de video op sociale media met de tekst: "Activisten die riooljournalistiek bedrijven mogen niet langer wegkomen met hun leugens, desinformatie en fake news. Tijd voor de tegenaanval."

Gideon van Meijeren @GideonvMeijeren

Activisten die riooljournalistiek bedrijven, mogen niet langer wegkomen met hun leugens, desinformatie en fake news. Tijd voor de tegenaanval! Kijk snel naar de eerste aflevering van RIOOLRATTEN ONTMASKERD, met @Merelek! #FVD #RioolrattenOntmaskerd https://t.co/fEOOQ4ci88

13:02 23 oktober 2022

De YouTubevideo wordt ingeleid met de tekst "rioolratten ontmaskerd" en een plaatje van een rat. Te zien is dat Van Meijeren langs de kantoren loopt van verschillende Nederlandse nieuwsredacties en opmerkt dat er volgens hem "een ongelofelijke rioollucht hangt".

Daarna richt hij zich met draaiende camera tot SBS-verslaggever Merel Ek, die aangeeft dat ze niet aan zijn video wil meewerken. Van Meijeren, die beweert dat de camera weg is, valt Ek in de video aan op een eerdere definitie die ze gaf van het woord liquidatie.

Ek en Van Meijeren spraken elkaar eerder over woorden die tv-persoonlijkheid Johan Derksen had gebruikt over Forum-leider Baudet. Derksen had in Vandaag Inside gezegd dat "ze die gozer moeten liquideren". Later zei Derksen dat het een verspreking was.

Ek had tegen Van Meijeren gezegd dat liquideren ook "wegsturen" kan betekenen, verwijzend naar de Dikke van Dale. Die definitie staat echter niet in de Van Dale en in haar woorden ziet Van Meijeren een poging om moedwillig desinformatie te verspreiden. Hij eiste voor de camera een rectificatie.

Bond onderzoekt juridische stappen

Collega-verslaggevers reageren geschokt op de video en wijzen erop dat Forum deze aanpak hanteert omdat de partij weet dat het met naam en toenaam noemen van de verslaggever op sociale media leidt tot intimidatie. De Parlementaire Persvereniging zegt met grote zorg kennis te hebben genomen van deze intimidatie en zegt alles te doen om Ek te ondersteunen.

Ook journalistenvakbond NVJ vindt de actie in alle opzichten alarmerend en kwalijk. "Vooral omdat hij Kamerlid is en aankondigt dat dit een begin van een reeks is. Hij dreigt eigenlijk: 'journalisten pas op'. Dit soort acties ondermijnen de rol van de journalist", zegt algemeen secretaris Thomas Bruning. Hij onderzoekt of er juridische stappen genomen kunnen worden.

Zelf reageert Ek dat de manier waarop Van Meijeren haar heeft benaderd "niet oké" is. "Inhoudelijk sta ik achter het gesprek dat stiekem is gefilmd. Ik had in een eerder interview met Gideon van Meijeren de Dikke van Dale niet moeten noemen, want 'wegsturen' stond daar inderdaad niet in. Mijn punt was duidelijk en blijft staan: woorden kunnen op meerdere manieren worden uitgelegd." Ek zegt dat ze altijd bereid is om over haar werk in gesprek te gaan. "Maar de manier waarop dit nu wordt gedaan, gaat te ver."

Kabinetsleden en Kamerleden: ondermijnend en bedreigend

Dat vinden naast Rutte ook de ministers De Jonge en Kaag en staatssecretaris Van der Burg. "Doelbewust intimiderend en ondermijnend. Puur vergif, dit", zegt De Jonge. "Walgelijk, kwaadaardig en levensgevaarlijk", vindt Van der Burg. "Iedere keer als je denkt 'de bodem is in zicht', dan blijkt het erger en gevaarlijker te kunnen", reageert Kaag. "Dit ontstijgt partijpolitiek, het gaat om onze democratie. Spreek je uit."

Naast de bewindslieden klinkt ook vanuit de Kamer brede verontwaardiging. "Het is een trieste week met dieptepunt na dieptepunt", vindt GroenLinks-leider Klaver, vermoedelijk verwijzend naar eerdere uitlatingen van Baudet, die zei dat de wereld door "kwaadaardige reptielen" wordt bestuurd en die vindt dat de Russische president Poetin steun verdient. "Nu moet de journalistiek het ontgelden."

D66-fractieleider Paternotte spreekt van aanzetten tot haat tegen een journalist. "Net als zoveel acties van Forum is dat bedreigend en ondermijnend voor de vrije samenleving." Ook CU-leider Segers noemt Van Meijerens optreden "bedreigend voor de veiligheid van journalisten, voor het vrije woord, voor onze democratie. Doodeng. Onacceptabel."

FvD-leider Baudet steunt Van Meijeren en suggereert in reactie op de veroordeling door Rutte dat de gevestigde partijen en de media samenwerken. "Het is één club. Dezelfde lui, dezelfde ideeën. Samen maken ze Nederland kapot", herhaalt hij de complottheorie waar hij het al jaren over heeft. "Alléén FvD zet die gasten steeds genadeloos te kakken. Daarom haten ze ons. Aan welke kant sta jij?", vraagt hij zijn volgers.

Gewijzigd op 2022-11-13 10:36:35
    handtekeningafbeelding
  • woensdag 19 oktober 2022 @ 00:16
    reactie op (#114) herman_dad

Goedemorgen, FORUM LEIDER BAUDET VOOR EEN WEEK GESCHORST BIJ KAMERDEBATTEN ZOALS VERWACHT vanwege het niet melden van zijn nevenverdiensten in het register van de Kamer daarvoor bedoeld en om o.a. belangenverstrengeling te vermijden. En dit is een volstrekt unieke zaak in de politiek, de Kamer, nog nooit eerder voorgekomen, wel heeft de vz Kamer vaker een Kamerlid het woord ontnomen. Toch zal het wel meer gaan gebeuren nu want: 

Maar hij heeft daar zelf maling aan als verwacht ook. Zijn complottheorieen zijn inmiddels leidinggevend geworden en vooral ook zijn steun aan Poetin daar vinden nu zelfs Kamerleden van dat de partij verboden zou moeten worden...

Maar dat zou een heel juridische weg zijn, bovendien nog veel meer problemen daarbij als 'democratie' voor zover dan.... En de EU, NAVO is officieel dan niet in oorlog met het Rusland van Poetin dus van 'landverraad' is officieel wettelijk dan ook geen sprake. Dat laatste is het in feite wel met zijn stelling dat en oproep in feite dat wij zelfs Poetin zouden moeten steunen ipv bestrijden.... Zoals in vorige eeuw de NSB dus deed ten tijde van het nazisme is Europa, Duitsland.... 

BOVENDIEN NOG DE VZ EERSTE KAMER heeft de PVV fractievoorzitter in de 1e Kamer ook het woord ontnomen vanwege ook in feite weer een complottheorie. Ook opvallend ivm de schorsing en STEMMING IN DE 2E KAMER over de schorsing dat tegen stemden Groep Van Haga en opvallend V.d. Plas van BBB die zich daarmede ook in feite vereenzelvigen met complottheorien? De FvD leden alsmede Wilders en zijn leden onthielden zich van stemming en verlieten ook de zaal bij de stemming uit protest...      

UPDATE 20-10-22 09.00 uur: Bijeenkomst georganiseerd door FvD o.a. in Amsterdam komende weekend en als dit doorgaat wordt voor de openbare orde gevreest, weer vele 'beroepsdemonstranten' e.d. zullen dit weer aantrekken?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ANP   NOS Nieuws•Vandaag, 12:50•Aangepast vandaag, 15:07

Grote zorgen in de Tweede Kamer over complottheorieën Baudet

In de Tweede Kamer leven grote zorgen over Thierry Baudet. De FvD-leider noemt zichzelf in een interview met een Amerikaanse website een aanhanger van complottheorieën. Hij zegt dat de wereld door "kwaadaardige reptielen" wordt bestuurd en vindt dat de Russische president Poetin alle steun verdient in de oorlog tegen Oekraïne.

D66-fractieleider Paternotte noemt de theorieën van Baudet op Twitter knettergek. "Je zou er bijna om gaan lachen. Maar dit is bloedlink. Deze man leidt een fractie in ons parlement, maakt zichzelf tot een belangenbehartiger van het Kremlin en ondermijnt zo de Europese veiligheid."

Partijleider Segers van de ChristenUnie vindt de uitspraken van Baudet te gek voor woorden. "Hier helpt - ben ik bang - de rede ook niet meer, hier helpt misschien alleen nog gebed". twitterde hij. Hij voegde daar vanmiddag tegenover journalisten aan toe; "Ik vraag me af of het wel goed met hem gaat. Maar ik ben geen psychiater. Ik hoop dat de kiezers hier consequenties aan verbinden."

'Samenzwering kwaadaardige reptielen'

Gisteren dook op Twitter een interview van Baudet op met de Amerikaanse website Geopolitics & Empire. De leider van Forum voor Democratie verkondigt daarin een complottheorie van de Britse schrijver en Holocaust-ontkenner David Icke, die zegt dat de controle over de wereld wordt overgenomen door "reptielen" die, vermomd als mensen, hun wil willen opleggen.

"Ik geloof dat we geregeerd worden door een wereldwijde samenzwering van kwaadaardige reptielen", zegt Baudet. "Maar ik geloof niet dat nationale politici deel uitmaken van de samenzwering. Zoals een vriend van mij zei: ze zijn zo dom, dat je ze niet eens hoeft om te kopen. Dat geloof ik." Hij voegt daaraan toe dat hij altijd teleurgesteld is in het niveau van "onze tegenstanders". "Waarom zijn het zulke domkoppen?"

Verder herhaalt Baudet dat hij een fan is van Vladimir Poetin, die hij ziet als "de held die wij nodig hebben". De Russische president is volgens hem de enige die het opneemt tegen de kleine elite die alle touwtjes in handen heeft. Hij vindt dat Poetin de oorlog tegen Oekraïne moet winnen en zegt dat "we alles moeten doen om hem te ondersteunen".

Politiek verslaggever Ewoud Kieviet:

Het was een opmerkelijk filmpje dat gisteren opdook. Hij zegt daarin voor het eerst: ik hang complottheorieën aan, en ik geloof dat de wereld geregeerd wordt door kwaadaardige reptielen. Dat klinkt bijna als een grap, maar hij bedoelt het heel serieus. Het zegt allemaal wel iets over het parallelle universum waarin hij beland is. Eerder zei hij al dat de aanslagen van 9/11 niet gepleegd zijn door al-Qaida maar door de Amerikanen zelf. Dat is ook een bekende complottheorie. Maar een politicus die gelooft dat de aarde bestuurd wordt door reptielen gaat nog een heel stuk verder.

Onafhankelijk senator Henk Otten - die met Baudet aan de wieg van Forum voor Democratie stond, maar met ruzie is vertrokken - is het eens met Paternotte. Hij vindt dat de partij verboden moet worden. "Ik roep dat nu al tijden. Dit is totaal ontspoord en komt ook nooit meer goed. Baudet is niet 'gestoord' zoals iedereen denkt, maar staat volledig onder controle van het Kremlin."

Overigens laat Baudet zelf naar aanleiding van de commotie weten dat de reptielen waar hij het over had, "natuurlijk" een metafoor waren. "Degenen die ons dit aandoen zijn een soort onmensen, reptielen, machines. Gevoellozen kortom."

Gewijzigd op 2022-10-20 08:27:11
    handtekeningafbeelding
  • zondag 25 september 2022 @ 23:06
    reactie op (#113) Margriet2002

Goedemorgen, MINISTERS OVERWEGEN AANGIFTE TE DOEN TEGEN FvD KAMERLID VAN HOUWELINGEN die vandaag een Tweet plaatste met geheel gefotoshopte foto van Kuipers en ook Van Gennip was daarop te zien met een vlag algemeen van een organisatie die goede doelen wereldproblemen nastreeft kort gezegd, zie bericht.. Dit was door Van Houwelingen vervangen door een HAKENKRUISVLAG daarmede suggererend dat...?! De rweet is door mij gezien.......

Daarmede is Van Houwelingen weer uitermate haatzaaiend bezig.

Geen vrijbrief Experts: opmerking FvD'er over gebruik geweld 'klinkklare onzin' RTL-Nieuws

(Voor Margriet zie vorige berich als u dit  leest, ja dat mag u zeggen!)

UPDATE 13-10-22 23.00 uur: DE INTEGRITEITSCOMMISSIE KAMER WIL BAUDET EEN WEEK SCHORSEN VAN DEBATTEN IN DE KAMER, dit vanwege het feit dat hij zijn NEVENVERDIENSTEN, verplicht voor een Kamerlid niet wil openbaren al vanaf het begin? Een maatregel/straf die nog nooit is toegepast maar voor Baudet een lachertje zelfs, hij is toch al bar weinig in de Kamer. Bovendien zal hij dat weer aangrijpen door de meest waanzinnige complottheorien aan te grijpen. Dinsdag wordt daar over gestemd.

UPDATE 30-09-22 17.00 uur: Inderdaad volgt een aangifte tegen Van Houwelingen en dus heeft deze kans, anders zou men het niet doen.

Owen O’Brien

NOS Nieuws•Vandaag, 19:58•Aangepast vandaag, 20:17

Kuipers en Van Gennip beraden zich op stappen na nazitweet FvD'er Van Houwelingen

Ministers Kuipers en Van Gennip vinden een Twitterbericht van Forum voor Democratie-Kamerlid Van Houwelingen stuitend. Van Houwelingen plaatste in die tweet een foto waarop het lijkt dat Kuipers een vlag met een hakenkruis hees. Op de foto was ook minister Van Gennip te zien. De ministers laten weten dat ze zich beraden op verdere stappen.

Kuipers hees vrijdag de vlag van de Sustainable Development Goals (SDG's) en plaatste daar een foto van op Twitter. SDG's zijn de werelddoelen voor duurzame ontwikkeling, die een eind moeten maken aan extreme armoede, ongelijkheid, onrecht en klimaatverandering. De doelen zijn vastgesteld door de Verenigde Naties en ze worden door het kabinet omarmd. Bij de tweet van Kuipers staat: "Een gezonde en leefbare planeet voor iedereen, daar kunnen we als ministerie én zorgsector aan werken."

Van Houwelingen plaatste gisteren een tweet met dezelfde foto als die van Kuipers, en zette er een gefotoshopte afbeelding naast van de minister met een nazivlag. Het FvD-Kamerlid schreef daarboven "de façade en de werkelijkheid".

'Nieuw dieptepunt'

Kuipers en Van Gennip spreken vandaag van "een nieuw dieptepunt in de bejegening van bestuurders en politici". Volgens Haagse bronnen overweegt het kabinet aangifte te doen tegen Van Houwelingen. Ook een gesprek met de Kamer over de gebeurtenissen behoort tot de mogelijkheden.

D66-fractievoorzitter Jan Paternotte laat weten een klacht in te dienen bij het College van onderzoek integriteit van de Tweede Kamer "om te zorgen dat dit niet ongestraft blijft".

Jan Paternotte  @jpaternotte

Kamerlid brengt twee ministers in verband met nazi-regime. Nieuw dieptepunt. Wanstaltig. Ik dien een klacht in bij de Tweede Kamer wegens schenden van de gedragsregels. Lees hier mijn hele reactie ⤵ï¸Â

Twitter image

18:55  25 september 2022

De tweet van Van Houwelingen leverde veel, vooral negatieve, reacties op. Velen vinden dat het Kamerlid te ver is gegaan. Iemand riep Van Houwelingen op: "Doe dit nou niet". Daarop antwoordde de FvD'er: "Waarom niet? Die SDG's symboliseren toch het kwaad? De agenda 2030 van de globalisten? De totalitaire samenleving?". Vandaag heeft van Houwelingen zijn tweet overigens verwijderd.

Eerder deze week was er ook al ophef rond Forum voor Democratie. Tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen in de Tweede Kamer verliet het kabinet uit protest de zaal, nadat FvD-leider Baudet het college in Oxford waar minister Kaag heeft gestudeerd een "opleidingsinstituut voor westerse geheime diensten" had genoemd. Kamervoorzitter Bergkamp vroeg Baudet zijn woorden terug te nemen. Toen hij dat weigerde en de strekking van zijn verhaal herhaalde, besloot de voorzitter dat de FvD-voorman niet meer aan het debat mocht meedoen.

Gewijzigd op 2022-10-13 22:53:10
    handtekeningafbeelding
  • vrijdag 23 september 2022 @ 15:14
    reactie op (#112) herman_dad

Wat is die Baudet toch een zielige man denk ik mag dat zeggen?

Gewijzigd op 2022-09-23 15:16:29