Provinces+Of+The+Netherlands.gif

EEN FORUM VOOR U, heeft u een mening of een maatschappelijk onderwerp voor velen van belang, laat het ons eens weten? Dank! 

Kijkt u ook even of het onderwerp er mogelijk al ergens bij staat of in een andere rubriek?

TOP 12 ONDERWERPEN: d.d. november 2013

1. Osama Bin Laden dood                       5140 views

2. ING Bank, meer klachten over             2366

3. Incassobureaus onrechtmatig                 2179

4. Huren 120 euro omhoog                       1943

5. Pinnen bij parkeerautomaten                  1921                                              

6. NASA houdt speciale persconferentie    1873

7. Dode Alien gevonden in Rusland?           1844

8. Goede feestdagen voor 2011                  1767

9. Even berichtje voor de leden                   1758

10. Limonade voor soep                              1756

11. hallo Djekay en Tip Undercover in N     1739                                                  

12. Dure benzines – brandstoffen prijzen        513

 

1253 keer bekeken

NEDERLANDS KLIMAATAKKOORD maatschappelijk belang voor allen

  • maandag 02 december 2019 @ 00:57
    #43
    reactie op (#42) herman_dad

    Goedemorgen, MONDIALE KLIMAATTOP MADRID: 'OORLOG TEGEN NATUUR MOET STOPPEN'. Morgen vindt de wereldwijde klimaattop plaats in Madrid. Zo'n 200 landen zijn vertegenwoordigd n NL ook met een grote delegatie:

     Premier Rutte en de ministers Wiebes, Kaag, Van Veldhoven en Van Nieuwenhuizen en hun medewerkers, alles bij elkaar zo'n dertig mensen, pakken allemaal het vliegtuig.

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron) 

    NOS NIEUWS • BINNENLAND •BUITENLAND • GISTEREN, 16:02 • AANGEPAST GISTEREN, 18:52

    Klimaattop Madrid morgen van start: 'Oorlog tegen natuur moet stoppen'

    NOS/BEELD WERKT

    Vanuit de hele wereld reizen dit weekend mensen naar Madrid voor de mondiale klimaattop. Die begint morgen en duurt tot 13 december. Ook premier Rutte en meerdere ministers en Tweede Kamerleden gaan erheen. Op de top moeten de laatste afspraken worden gemaakt over de uitwerking van het Klimaatakkoord van Parijs, dat op 1 januari formeel van kracht wordt.

    "Onze oorlog tegen de natuur moet stoppen, en we weten dat het kan", zegt VN-chef Antonio Guterres aan de vooravond van de top. Hij stelt dat in veel landen de politieke wil ontbreekt om de uitstoot van broeikasgassen te beperken.

    Afgevaardigden van bijna 200 landen onderhandelen in de Spaanse hoofdstad vooral over regels die het Klimaatakkoord goed moeten laten werken. Daarmee wordt het handboek (rulebook) afgerond, waarvoor op de top vorig jaar in Polen al grote stappen werden gezet. In dit handboek met regels staat bijvoorbeeld hoe landen moeten rapporteren over broeikasgassen en hoe dat te controleren valt.

    Ook gaat het nog over de vraag of oude CO2-rechten uit het Kyoto-protocol mogen worden 'meegenomen' naar de nieuwe periode onder 'Parijs'. En over hoe misbruik en ondermijning van het akkoord moeten worden voorkomen.

    Wetenschappers hebben onlangs de politiek gewaarschuwd: door smeltende gletsjers komt ons drinkwater in gevaar. Ook dat onderwerp staat tijdens de klimaattop op de agenda.

    2:08 Volume 10%

    Zie video in oorspronkelijke artikel

    De gevolgen van smeltende gletsjers

    Wat formeel niet op de agenda staat, maar waarover toch gesproken zal worden, is de vraag of er niet meer haast nodig is en of er niet meer moet worden gedaan. De zorgen over de opwarming van de aarde zijn alleen maar toegenomen na het verschijnen van meerdere VN-klimaatrapporten dit jaar. Deze week werd bekend dat de kloof tussen de Parijse klimaatdoelen en de wereldwijde uitstoot niet kleiner wordt. De uitstoot stijgt nog altijd, maar zou juist elk jaar moeten dalen.

    Angst voor klimaatverandering

    Europese burgers maken zich inmiddels meer zorgen over het klimaat dan over terrorisme, werkloosheid of migratie, blijkt uit recent onderzoek van de Europese Investeringsbank. Bijna de helft van de 30.000 ondervraagden gaf aan banger te zijn voor klimaatverandering dan voor het verliezen van zijn baan of een terroristische aanslag. Voor het onderzoek werden mensen in dertig landen ondervraagd, inclusief de VS en China.

    Die zorgen werden gisteren onderstreept door de VN en door de Spaanse organisatoren van de top. "We moeten meer doen in minder tijd", zei de Spaanse minister van Milieu, Teresa Ribera. VN-klimaatchef Patricia Espinosa zei dat er nog tijd is om de klimaatcrisis te bezweren, maar dat er dan nu wel beslissingen moeten worden genomen.

    Ook voor de nieuwe Europese Commissie is klimaat topprioriteit. Het wordt de eerste klimaattop voor Eurocommissaris Frans Timmermans. Vrijdag lekte een voorlopige versie uit van de Europese 'Green Deal'. In die plannen gaat het over een kilometerheffing voor de hele Europese Unie en over het inperken van de luchtvaart. De definitieve versie wordt op 11 december verwacht.

    Met het vliegtuig of met de trein

    Niet eerder was er zoveel discussie over de manier waarop de deelnemers naar een klimaattop reizen: met het vliegtuig, de trein of zelfs de boot. Aanvankelijk zou de top in Chili worden gehouden. Toen een maand geleden bekend werd dat Spanje gastheer werd, vanwege de politieke onrust in Chili, kwam daar voor Europese landen een alternatief bij. Tweede Kamerleden gaan nu met de trein. De Nederlandse regeringsdelegatie doet dat niet.

    Trein: duurder, langer, maar veel klimaatvriendelijker

    Het verschil in reizen naar Madrid met het vliegtuig of de trein is groot. De vlucht naar Madrid duurt 2 uur en 40 minuten, met de trein ben je (als je tijdig hebt geboekt) ten minste 15 uur kwijt. Bij minder goede verbindingen kan de reistijd oplopen tot meer dan 30 uur (inclusief een overnachting).

    Verder is het vliegtuig vrijwel altijd goedkoper; het prijsverschil tussen sporen en vliegen kan oplopen tot honderden euro's. Maar de trein is natuurlijk wel veel minder belastend voor het klimaat: met de vliegreis stoot je 295 kg CO2 uit, met de (hogesnelheids)trein 45 kg CO2.

    Premier Rutte en de ministers Wiebes, Kaag, Van Veldhoven en Van Nieuwenhuizen en hun medewerkers, alles bij elkaar zo'n dertig mensen, pakken allemaal het vliegtuig.

    Volgens Marcel Beukeboom, Klimaatgezant voor Nederland, had de Nederlandse delegatie graag met de trein gewild, maar zijn er toch vliegtickets gekocht. "Dat heeft te maken met verschillende factoren. We zouden vier of vijf keer moeten overstappen. De reistijd is erg lang en de kosten zijn hoog. Ook is er door de krappe overstaptijden een grote kans dat je een aansluiting mist."

    In de tweede week van de klimaattop gaan er vijf Tweede Kamerleden. Die gaan wel allemaal per trein. "De trein is het meest klimaatvriendelijk", zegt Matthijs Sienot van D66. "Maar helaas is het niet zo makkelijk. We moeten vaak overstappen, en reizen via Brussel, Valence en Barcelona naar Madrid."

    Greta Thunberg

    De discussie over vliegreizen kreeg dit jaar een extra dimensie doordat de Zweedse Greta Thunberg principieel weigert om te vliegen. Ze ging met een boot naar New York, voor een klimaatbijeenkomst in september. Daarna wilde ze doorreizen naar Chili. Nu de locatie Madrid geworden is, is ze een paar weken geleden weer op een zeilboot gestapt. Naar verwachting zal ze over een paar dagen in Portugal aan land gaan, en daarna doorreizen met de trein.

    BEKIJK OOK

    Deel dit artikel:

    handtekeningafbeelding
  • vrijdag 29 november 2019 @ 05:42
    #42
    reactie op (#41) herman_dad

    Goedemorgen, EUROPEES PARLEMENT ROEPT 'SYMBOLISCH' KLIMAATNOODTOESTAND UIT. ER is dus een vrij betrekkelijk nieuw EP nog, sinds mei/juni en ook de Europese Commissie is vrij recent aan het werk. Waarschijnlijk dus dat er nog meer klimaatregelen komen? Eén Europa is goed, zeker, toch ook 'dubbel op' soms is nu wat de sceptici en 'klimaatdenkenkers'(??) er van vinden ook weer niet goed voor het gehele maatschappelijk belang zelfs. Afwachten dan maar. 

    Maar WAT WEL GOED IS, GEEN 12X VERHUIZING meer naar Straatsburg omdat dat ik het verdrag staat en dus ook EEN GOEDE ZAAK IS VOOR EIGEN KLIMAATREGELEN, verspilling van energie... Maar de Fransen daar aan willen vasthouden, laat Macron nu eens laten zien dat dat...?!

    Het parlement stemde ook over de maandelijkse verhuizing van Brussel naar Straatsburg, 500 kilometer verderop. "Daar is uitgekomen wat er eigenlijk altijd uitkomt. Namelijk dat het niet meer moet gebeuren. Maar nu is het gekoppeld aan de milieumaatregelen, omdat het een enorme verspilling van energie is."

    Zie meer Europees nieuws op club http://europese-unie.clubs.nl/ 

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Reklame voor een goed doel: 

    https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Facties.kwf.nl%2Ffundraisers%2Fjo

    ====================================================================

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron) 

    NOS NIEUWS • BUITENLAND • GISTEREN, 13:50 • AANGEPAST GISTEREN, 13:56

    Europees Parlement roept symbolisch de klimaatnoodtoestand uit.

    AFP

    Het Europees Parlement heeft de noodtoestand uitgeroepen voor het klimaat in Europa. Een resolutie daarover is aangenomen met 429 stemmen voor en 225 tegen.

    "Het is een politiek signaal om de druk op te voeren", legt correspondent Bert van Slooten uit. "Een soort laatste waarschuwing, bijna een soort wanhoopskreet van het Europees Parlement."

    Volgende week is er een grote milieutop van de Verenigde Naties in Madrid. Omdat daarnaast ook een nieuwe Europese Commissie is goedgekeurd, grijpt het parlement het moment aan om nadruk te leggen op het milieu. "Het parlement probeert de nieuwe Europese Commissie een beetje een hart onder de riem te steken", zegt Van Slooten. "Zo van: 'Wij staan achter jullie, maar doe dan ook wat, want het is noodzakelijk.'"

    Gisteren werd de nieuwe Europese Commissie van voorzitter Ursula von der Leyen goedgekeurd door het Europees Parlement. Von der Leyen noemde bij haar presentatie de strijd tegen klimaatverandering een belangrijke uitdaging. Een zogenoemde Green Deal moet ertoe leiden dat Europa in 2050 klimaatneutraal is.

    Crisis of noodtoestand?

    In de aanloop naar de stemming van vandaag zeiden enkele Nederlandse Europarlementariërs meer te zien in het woord 'crisis' dan in 'noodtoestand'. Esther de Lange (CDA) stelde dat dergelijk taalgebruik ruikt naar paniekvoetbal.

    Volgens Bas Eickhout van GroenLinks zijn er veel meer maatregelen mogelijk als er wordt gesproken van een crisis in plaats van een noodtoestand. "Denk aan de Griekse schuldencrisis, daar was ook ineens van alles mogelijk", zei hij dinsdag.

    Verhuizing

    Het parlement stemde ook over de maandelijkse verhuizing van Brussel naar Straatsburg, 500 kilometer verderop. "Daar is uitgekomen wat er eigenlijk altijd uitkomt. Namelijk dat het niet meer moet gebeuren. Maar nu is het gekoppeld aan de milieumaatregelen, omdat het een enorme verspilling van energie is."

    De Fransen blijven echter dwarsliggen, zegt Van Slooten. "Die zeggen: dat staat in het EU-verdrag. Zolang het erin staat, zegt president Macron dat er twaalf keer per jaar in Straatsburg moet worden vergaderd."

    BEKIJK OOK

    Deel dit artikel:

     

    handtekeningafbeelding
  • maandag 25 november 2019 @ 00:40
    #41
    reactie op (#40) herman_dad

    Goedemorgen, OPKOOPWET VOOR VARKENSBOEREN DIE WILLEN STOPPEN, morgen van start. Als beloofd door de minister, we gaan boeren die willen stoppen helpen daarmede, En er zijn er een aantal die het niet meer kunnen redden zo. Mogelijk dan toch ´íets´vanuit de regering dat niet al te slecht is. Maar dan komen daar weer huizen voor in de plaats. En of dat nu weer zo goed is voor natuurherstel. 

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Reklame voor een goed doel: 

    https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Facties.kwf.nl%2Ffundraisers%2Fjo

    ====================================================================

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron) 

    NOS NIEUWS • BINNENLAND • VANDAAG, 12:05

    Opkoopregeling voor varkensboeren van start.

    Het bedrijf van varkensboer Gert Bouwman ligt bij de dorpskern van Terschuur NOS

    Varkensboeren die willen stoppen met hun bedrijf kunnen zich vanaf morgen inschrijven voor een uitkoopregeling van de overheid. Die vordert dan de rechten voor het bedrijf en laat de stallen slopen.

    De opkoopregeling werd al voor de stikstofcrisis bedacht en is bedoeld om stankoverlast door boeren in woongebieden terug te dringen. Er is een subsidiepot van 180 miljoen euro voor beschikbaar.

    Varkensboer Gert Bouwman in het Gelderse dorp Terschuur wil gaan meedoen aan de regeling. Hij is 56 jaar oud, heeft geen opvolger voor zijn bedrijf en financieel heeft zijn bedrijf het moeilijk. "Het levert te weinig op om van te leven, maar is te veel om me een hobbyboer te noemen. Dan komt een saneringsregeling langs en die biedt voor ons gewoon kansen."

    Op de plek van zijn boerderij worden dan waarschijnlijk nieuwe huizen gebouwd.

    Eigen regeling

    De regeling is door de varkenshouderij zelf ontworpen en de overheid heeft het geld beschikbaar gesteld. Belangenorganisatie POV is blij met het resultaat en verwacht dat veel boeren zich inschrijven. "Je merkt aan alle varkenshouders dat ze zich afvragen hoe ze de toekomst in gaan of stoppen een optie is. Voor bedrijven die willen stoppen en dicht bij woonkernen zitten, is deze regeling zeker interessant", zegt voorzitter Linda Janssen.

    Toch was het besluit om te stoppen voor varkensboer Bouwman een hele lastige. "Je bent boer, dat zit in je en dat blijft in je zitten."

    BEKIJK OOK

    Deel dit artikel:

     

    Gewijzigd op 2019-11-25 00:41:23
    handtekeningafbeelding
  • donderdag 14 november 2019 @ 01:02
    #40
    reactie op (#39) herman_dad

    Goedemorgen, VERVOLG NOG EENS KLIMAATAKKOORD: PLANNEN KABINET, RUTTE: ''Heel veel kan, als we allemaal inschikken". Veel nog over vooral de maximumsnelheidsbewperking tot 100 km/u. Vooral nu ook electrische auto's worden gepromoot en deze  nauwelijks 'stikstof uitstoten. Zoals in OOSTENRIJK bijvoorbeeld al, dáár is een aparte rijstrook voor deze auto's die daar wél 130 km/u mogen rijden. Idee ook voor hier, wat vindt u?

     Bron: Twitter

    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Reklame voor een goed doel: 

    https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Facties.kwf.nl%2Ffundraisers%2Fjo

    ====================================================================

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron) 

    NIEUWSUUR • BINNENLAND •POLITIEK • GISTEREN, 23:00

    Premier Rutte: 'Heel veel kan als we allemaal inschikken'

    ANP

    Van grenzen aan de economische groei wil premier Mark Rutte niet spreken. "Heel veel kan als we allemaal inschikken. Dat zal de komende tijd moeten. We zijn de vierde economie van de wereld, we moeten veel slimmer omgaan met onze groei."

    Rutte zei dat in Nieuwsuur, na een dag vol nieuws over stikstofmaatregelen. Hij presenteerde samen met de ministers van Landbouw en Natuur, Infrastructuur en Wonen een eerste set plannen om bouwprojecten die stil liggen door de stikstofnormen weer vlot te trekken. Bij die presentatie sprak hij van "een crisis met een omvang die ik als premier nog niet eerder heb meegemaakt".

    Schellen van de ogen

    "We worden geconfronteerd met het risico van baanverlies en hoe gaan we de stikstof terugdringen, en toch ook weer bouwen. Dat is uiterst complex. We zijn er eind mei mee geconfronteerd en we hebben alles eerst moeten uitzoeken. Na de uitkomsten van ons onderzoek zijn bij ons in Den Haag de schellen van de ogen gevallen. Het aantal knoppen waar we aan kunnen draaien is beperkt."

    Wij gaan met dit pakket de natuur herstellen.

    Mark Rutte

    Dus wordt alvast de maximumsnelheid verlaagd naar 100 kilometer. Wel mag tussen 19.00 en 06.00 uur nog 120 of 130 worden gereden op plaatsen waar dat nu al mag. Rutte verdedigt zich tegen de kritiek dat het wel erg lang duurde voordat de VVD om was.

    "Het was niet zo dat we dat echt niet wilden doen. Auto's zijn ook vrijheid. We dachten aanvankelijk dat die verlaging weinig zou doen. Daarmee is tijd verloren. Met deze snelheidsmaatregel doen we niet alleen iets voor natuurgebieden, maar het laatste inzicht is dat het nationaal een breed effect heeft."

    Ook moest de maatregel volgens Rutte in een groter pakket terecht komen, dat kostte tijd. Bijvoorbeeld de maatregel dat de uitstoot van stikstof wordt verlaagd via veevoer met minder eiwit. Want hoe meer eiwit, hoe meer stikstof in de vorm van ammoniak er via mest vrijkomt.

    Natuurherstel

    Verder wil het kabinet bekijken hoe kleinere Natura 2000-gebieden kunnen worden samengevoegd of heringedeeld. Als het nodig is, kunnen zwakke gebieden hun beschermde status verliezen, denkt het kabinet. Die plannen leidden vandaag al tot kritiek bij de linkse oppositie en lijken een kansloze missie.

    Maar is Rutte er zeker van dat de aangekondigde maatregelen ook werken. Is dat gecheckt bij de Raad van State? "Je kunt niet bij de Raad van State checken of je maatregelen werken. Wij gaan met dit pakket de natuur herstellen. Verder gaan we de woningen bouwen die we moeten bouwen. Of het goed genoeg is, dat weten we nooit honderd procent zeker. We hebben er juridisch goed naar gekeken. We werken hiermee aan natuurherstel", zegt Rutte.

    De man die eerder het stikstofbeleid van de overheid onderuit haalde bij de Raad van State, Johan Vollenbroek, zegt dat premier Rutte weinig heeft geleerd en weer dezelfde fout maakt als in het verleden. Samen met zijn organisatie is hij zeker van plan om grote infrastructurele projecten juridisch aan te vechten als het zover is.

    1:12 Volume 10%

    Zie video in oorspronkelijke artikel  

    'Rutte rekent zich rijk'

    Rutte geeft Vollenbroek gelijk. "Dit pakket van noodmaatregelen is nodig voor de bouw van wegen en huizen. Van alle opbrengst van de noodmaatregelen gebruiken we dertig procent om de natuur te herstellen en de bouw los te trekken. Verder is er een grote aanpak, binnen de provincies, maar ook nationaal. Dit zijn de eerste stappen. De vergunningen kunnen weer op gang komen. Zodra de wet door de Kamer is, kan de vergunningsverlening op gang komen."

    Maar zijn er echt grote veranderingen ingezet ten opzichte van het verleden? Wat zullen de boeren bijvoorbeeld moeten doen? "De vraag is hoe schikken we met ons allen in?", zegt Rutte. Veel boeren in de buurt van natuurgebieden die willen stoppen, zullen worden uitgekocht. "Dat zijn boeren die zelf willen stoppen. Maar mogelijk gaan we ook boeren vragen op een andere plek verder te gaan. En dat we andere maatregelen op leggen. Onvermijdelijk ook dwingende maatregelen", zegt de premier.

    Een kleinere veestapel is geen doel op zich, zegt Rutte. "Als ze stoppen leidt dat tot minder vee op die plek. Maar we willen ook dat boeren verhuizen waar ze geen schade opleveren qua stikstof. Allemaal complexe zaken, bestuurlijk. Dat hebben we niet zo maar geregeld."

    Balans

    Dat Nederland afstevende op een stikstofcrisis, was al jaren bekend. Heeft het kabinet niet zitten slapen? "De aanwijzingen waren er, dat hoor ik steeds. Maar die hele PAS is tot stand gekomen met brede politieke steun. Nu in mei werden we geconfronteerd met de uitspraak van de Raad van State, daarom steken we nu alles in het versterken van de natuur", zegt Rutte.

    Maar van een keerpunt wil hij toch niet spreken. "In die zin is het een keerpunt, dat wat betreft CO2 en stikstof we het in een klein land met zoveel ambities slim moeten organiseren."Rutte hoopt het land mee te krijgen. "De hoge welvaart, we willen door maar niet ten koste van de natuur, dus in goede balans."

    Bekijk hier het hele gesprek met premier Rutte.

    19:16 Volume 10%

    Zie video in oorspronkelijke artikel  

    Het hele gesprek met Mark Rutte over de stikstofmaatregelen

    In mei oordeelde de Raad van State dat het Nederlandse Programma Aanpak Stikstof (PAS), dat stikstof moet terugdringen in natuurgebieden, in strijd is met Europese natuurbeschermingsregels. De uitspraak leidde ertoe dat veel bouwplannen in de ijskast gingen. Later kwamen daar ook nog de problemen bij rond het giftige PFAS, chemische stoffen die in de grond zitten en moeilijk afbreekbaar zijn. Vóór 1 december moet duidelijk worden wat een veilige norm is voor PFAS in de land- en waterbodem.

    BEKIJK OOK

    Deel dit artikel:

    Dit is een artikel van:

    GA NAAR NIEUWSUUR

    handtekeningafbeelding
  • woensdag 13 november 2019 @ 01:18
    #39
    reactie op (#38) herman_dad

    Goedemorgen, HET KLIMAATAKKOORD, KABINET BESLIST NU: 100 KM/O OP SNELWEGEN, overdag dan, in de avonduren en 's nachts mag op bepaalde wegen nog 130 worden gereden? Veel commotie daarover met vóór- en tegenstanders uiteraard en wat met de HANDHAVING daarbij? Ook andere maatschappelijke groepen worden nog steeds benadeeld.

    Wel mag de (huizen)bouw gedeeltelijk weer worden hervat, maar hoe nog verder dan met de Landbouw, de boeren b.v.?

     Matthijs Pontier  @Matthijs85 2 u

    100km/u lost misschien maar klein deel stikstofprobleem op maar genoeg dat bouw NU door kan en het zorgt daarnaast o.a voor: - minder verkeersongevallen - minder ziekte en sterfte door luchtvervuiling #Nieuwsuur #100km

    1:27 4K keer bekeken

    Van Nieuwsuur

    Tweet citeren

     Matthijs Pontier @Matthijs85  5 u

    De stikstofproblematiek speelt al ruim 10 jaar #DWDD Boeren en bouwbedrijven zijn terecht kwaad over deze jarenlange kop-in-het-zand-politiek van de VVD en het CDA groene.nl/artikel/de-problemen-zag-je-van-mijlenver-aankomen… #100km #boeren #stikstof #stikstofcrisis #Stikstofprobleem #boerenprotesten

    2 2 9

     Nicky Bouwers @NickyBouwers 2 u

    In de file staan kost het meeste brandstof. Met 100 km is er minder file en dus een extra brandstofbesparing.

     Elsschot  @marcelbar8 6 u

    De VVD hoeft mij, als liberaal, niets uit te leggen voor de keuze om met generiek 100 km/uur overdag in te stemmen. Goed besluit! Men durft vuile handen te maken. De situatie in 2012 toen 130 km/uur werd ingevoerd was een totaal andere dan nu. #eenvandaag #100km #stikstofcrisis

      17 3 32

    Meer antwoorden tonen

     Elsschot  @marcelbar8 3 u

    Als antwoord op @wdrvdweerd Mooi toch. Net als de dagelijkse praktijk waarin VVD en D66 soms probleemloos door een deur kunnen en soms elkaar bestoken. Maar wel met respect! 1 

    Wouter van der Weerd @wdrvdweerd 3 u 

    Zoals ik al zei, we zijn het vandaag weer eens! 2

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Reklame voor een goed doel: 

    https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Facties.kwf.nl%2Ffundraisers%2Fjo

    ====================================================================

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron) 

    NOS NIEUWS • BINNENLAND •POLITIEK • VANDAAG, 20:24

    100 in plaats van 130: meer woningbouw, maar niet dé oplossing

    De productie van 100 km/h-borden in Assen ANP

    Wat betekent de verlaging van de maximumsnelheid van 120 of 130 naar 100 kilometer per uur concreet? Het is een belangrijke vraag die wordt gesteld, nu het kabinet volgens Haagse bronnen van plan is dat wapen te gebruiken om iets te doen aan de stikstofcrisis. Maar dé oplossing voor de lange termijn is dit nog niet. Negen vragen en antwoorden over deze maatregel.

    Hoeveel stikstof zou deze maatregel moeten besparen?

    Niet heel veel, maar genoeg om de woningbouw voorlopig te redden. Volgens 'stikstofhoogleraar' Jan Willem Erisman bespaart het verlagen van de maximumsnelheid naar 100 ongeveer 0,3 procent van de totale Nederlandse stikstofuitstoot.

    "Het is een heel klein effect", zegt Erisman. "Het gaat alleen maar om het compenseren van de bouw, om de bouw weer vlot te trekken. Dit geeft net de ruimte die je nodig hebt om de bouw te compenseren."

    Hoe werkt deze maatregel dan?

    Voor elke vierkante kilometer in Nederland gaat waarschijnlijk berekend worden wat de snelheidsverlaging op de snelweg in de buurt aan stikstofruimte oplevert. Projecten dicht in de buurt van een snelweg zullen dus meer stikstofruimte hebben dan projecten verder weg. Van de ruimte die ontstaat gaat 30 procent naar de natuur en de overige 70 procent kan voor de woningbouw worden gebruikt.

    Hoeveel huizen kunnen nu gebouwd worden?

    Het kabinet heeft de ambitie dat er volgend jaar ongeveer 75.000 huizen gebouwd gaan worden, en hoogleraar Erisman denkt dat dat aantal gebouwd kan worden. Eerder zei het kabinet al te komen met een zogenoemde 'drempelwaarde' om bouwprojecten tot 200 woningen weer vlot te trekken.

    Profiteren alle bouwprojecten hiervan?

    Zeker niet. Voor veel grotere bouwprojecten is de verlaging van de maximumsnelheid niet genoeg. Pas in mei komt de speciale stikstofcommissie onder leiding van Johan Remkes met een rapport voor de aanpak van het stikprobleem voor de lange termijn. In het eerste rapport van de commissie, onder de noemer Niet alles kan, adviseerde de commissie al wel om de maximumsnelheid op rijks- en provinciale wegen te verlagen. Volgende maand komt er een plan om de neerslag van stikstof in de Natura 2000-gebieden op de lange termijn te verlagen.

    Wanneer gaat het in?

    Al heel snel. Het kabinet wil dat de verlaging van de maximumsnelheid aan het begin van het nieuwe jaar wordt ingevoerd. Een concrete datum is er nog niet. Wellicht wordt die morgen bekendgemaakt, als het kabinet het plan officieel presenteert.

    Wat zijn de voor- en nadelen van 130 rijden op de snelweg? Nieuwsuur zocht het in september uit:

    4:52 Volume 10%

    Zie video in oorspronkelijke artikel

    Stikstofcrisis: wel of niet 130 op de snelweg?

    Mogen we straks nog ergens 130 rijden?

    Ja, volgens de plannen wel. De maximumsnelheid wordt overdag, dus op de drukste momenten van de dag, 100 kilometer per uur. Van 19.00 uur tot 06.00 uur wordt de maximumsnelheid dan op de plekken waar het nu ook al mag 120 of 130. Dat is dus niet overal. In sommige delen van het land, bijvoorbeeld in stedelijk gebied, is de maximumsnelheid nu al 24 uur per dag 100 of lager.

    Hoeveel langer ben je met 100 onderweg?

    Als je naar de cijfers kijkt, ben je op diverse wegen langer onderweg. Op sommige plekken kan je best lang achtereen 130 rijden, bijvoorbeeld op de A7 van Sneek naar Groningen. Dat is een afstand van ongeveer 70 kilometer. Met 130 kilometer per uur doe je daar 32 minuten over. Als je 100 rijdt, duurt de rit tien minuten langer.

    Maar deze cijfers zeggen niet zoveel. Eerder zei hoogleraar Dick de Waard (Rijksuniversiteit Groningen) al dat mensen de tijdwinst bij een hogere snelheid overschatten. In Nederland zijn de stukken waarop je continu 120 of 130 kunt rijden, beperkt. En door op- en afritten wordt het verkeer continu gestoord.

    Komen er door een lagere maximumsnelheid niet meer files en ongevallen?

    Als je puur objectief kijkt naar het verkeer, dan is dat niet de verwachting. "Je remweg is veel korter: als er iets gebeurt, dan sta je veel sneller stil", zegt verkeerspsycholoog Kirsten van Merwijk van XTNT. "Maar waar je zeker in een overgangsperiode mee te maken zal hebben, is dat mensen zich sneller zullen vervelen. Ze mochten eerst 130 op een bepaald stuk, en mogen dan nog maar 100. Dan kan het zijn dat ze toch even op hun telefoon kijken, omdat het langzamer gaat."

    Voor de verkeersveiligheid lijkt verlaging echter, zeker op termijn, een goed idee. Hard nodig ook, want de laatste jaren is het onveiliger geworden op de snelwegen. "Als je de snelheidslimiet omlaag doet, dan leidt dat over het algemeen ook tot minder variatie in de snelheid", legt Marjan Hagenzieker uit. Zij is hoogleraar Verkeersveiligheid aan de TU Delft. "Bij 130 zijn er nog best veel automobilisten die 100 rijden. Als iedereen ongeveer dezelfde snelheid rijdt, is de spreiding kleiner."

    Wat ook meespeelt is de enorme lappendeken aan maximumsnelheden in het land. "De limiet is op heel veel plekken variabel", zegt Hagenzieker. "Dat is verwarrend en leidt tot onrustig gedrag. Mensen twijfelen, kiezen de verkeerde snelheidslimiet. Ik kan me zo voorstellen dat een algemene lagere maximumsnelheid daarom ook goed is voor de doorstroming."

    En de boete?

    Wie zich niet kan inhouden en toch 130 blijft rijden waar je 100 mag, kan rekenen op een bekeuring van 234 euro. Het Openbaar Ministerie gaat op korte termijn bekijken welke mogelijkheden er zijn voor snelheidscontroles. Een woordvoerder benadrukt dat handhaving van de maximumsnelheid "altijd een belangrijk aandachtspunt" is.

    Of iedereen zich in het begin ook echt aan de maximumsnelheid gaat houden, is volgens verkeerspsycholoog Van Merwijk maar de vraag. "De maatregel zal weerstand oproepen bij weggebruikers. Men wordt beperkt in de snelheid, en wil het liefst gewoon zo hard mogelijk. Een maatregel die in de overgangsfase nodig is, is in dit geval handhaving."

    Door de maatregel moeten er snel nieuwe borden worden bijgemaakt:

    0:57 Volume 10%

    Zie video in oorspronkelijke artikel

    Flink aanpoten voor fabrikant verkeersborden

    BEKIJK OOK

    Deel dit artikel:

    Gewijzigd op 2019-11-13 01:18:57
    handtekeningafbeelding
  • zaterdag 02 november 2019 @ 00:43
    #38
    reactie op (#37) herman_dad

    Goedemorgen, KABINET TREKT MILJOENEN UIT VOOR 'STIKSTOF' PROBLEEM en redden van de 'bouw' bijvoorbeeld maar ook andere maatschappelijke takken als de landbouw? Het is prioriteit 1 - Rutte over stikstofcrisis: het is alle hens aan dek - nu voor het Kabinet, het 'klimaatprobleem'. Hebben de protestacties dan toch enig succes gehad?

    KLIMAATDOELEN WORDEN NIET GEHAALD?

    Kabinet neemt extra maatregelen om klimaatdoelen wél te halen

     GISTEREN, 13:21 IN POLITIEK 

    Minister Wiebes is optimistisch. Oppositiepartijen als GroenLinks en de Partij voor de Dieren vinden dat het kabinetsbeleid faalt.

    Rutte: ik leid het team, stikstofcrisis is al weken chefsache

     DONDERDAG, 16:12 IN POLITIEK 

    De premier reageert op het verwijt dat hij onzichtbaar is, terwijl het land wacht op oplossingen voor het stikstofprobleem.

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Reklame voor een goed doel: 

    https://l.facebook.com/Plakkenl.php?u=https%3A%2F%2Facties.kwf.nl%2Ffundraisers%2Fjo

    ====================================================================

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron) 

    NOS NIEUWS • POLITIEK • VANDAAG, 19:38

    500 miljoen extra voor stikstofmaatregelen

    Veel bouwprojecten hebben last van stikstof- en PFAS-maatregelen ANP

    Er komt 500 miljoen euro extra beschikbaar om de stikstofproblematiek aan te pakken. Het geld is volgens het kabinet bedoeld voor maatregelen die de neerslag van stikstof in natuurgebieden verlagen. Zo kan de natuur verder worden versterkt en komt er stikstofruimte voor andere initiatieven, zoals de bouw.

    Volgende week worden de eerste maatregelen bekendgemaakt. Bij de verdere uitwerking trekt het kabinet op met de provincies om per natuurgebied een besluit te nemen.

    "Ik wil benadrukken dat deze extra 500 miljoen euro niet het enige geld is dat nu beschikbaar is en beschikbaar gaat komen", zegt minister Schouten. "Zo is in het Klimaatakkoord al 100 miljoen euro gereserveerd voor de veehouderij rondom Natura 2000-gebieden en 100 miljoen euro voor de veenweideaanpak, en daarnaast kunnen ook extra middelen voor de woningmarkt worden ingezet."

    Verlagen maximumsnelheid

    Een van de maatregelen waarover wordt gedacht is het verlagen van de maximumsnelheid op de snelwegen naar 100 kilometer per uur. Volgens een interne notitie van het kabinet, die in handen is van RTL Nieuws, zou dit ruimte opleveren voor de bouw van 75.000 woningen volgend jaar.

    Over de maximumsnelheid zei Rutte eerder dat er "geen taboes" zijn in de coalitie. "Als die er al waren, dan zijn die nu weg."

    BEKIJK OOK

    Deel dit artikel:

     

      

    Gewijzigd op 2019-11-02 00:44:51
    handtekeningafbeelding
  • donderdag 31 oktober 2019 @ 00:48
    #37
    reactie op (#36) herman_dad

    Goedemorgen, VANDAAG PROTESTEERDE DE ´BOUW´ TEGEN STIKSTOFVERBODEN, waardoor ook de BOUWWERELD is getroffen en projecten stilliggen, zie ook de oudere berichten. Velen in de bouw vrezen dan ook voor hun baan en inkomen daarmede Bouwsector: duizenden banen staan op de tocht

    26 arrestaties na bouwprotest in Den Haag, concrete toezeggingen blijven uit

     18:42 IN BINNENLAND 

    Bouwers, hoveniers, baggeraars, loonwerkers en andere betogers demonstreerden tegen de strenge milieunormen, die hen het werken bemoeilijken.

    Commissie-Remkes komt met versneld stikstofrapport luchtvaart

     18:03 IN POLITIEK

    Het kabinet is op zoek naar alle stikstofmaatregelen die helpen, van de luchtvaart tot minder hard rijden. Maar niets is nog zeker.

    En nog deze Tweet over de 'oplossing' van FvD leider Baudet voor de 'klimaatcrisis', alles de schuld van de immigratie????? Dit zegt al genoeg en 'we say no more'...

     Hans Schraders @Guldenhof_Hans 17 u

    Hoe dom @thierrybaudet kan zijn. Met een #Nexit de boeren in vijf jaar tijd 5,5 mrd afhandig maken. De arbeidsimmigratie afschaffen en druk zetten op ons sociale stelsel. Dank u, meneer Baudet.

    Tweet citeren

     Jarno van Straaten @JarnovStraaten · 29 okt.

    Wat is dit voor Janmaatiaanse bruine wetgeving? #FvD #stikstofcrisis

     8 7 5

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Reklame voor een goed doel: 

    https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Facties.kwf.nl%2Ffundraisers%2Fjo

    ====================================================================

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron) 

    NIEUWSUUR • BINNENLAND •ECONOMIE • VANDAAG, 21:57

    EIB: duizenden banen minder in de bouw door stikstofcrisis

    ANP

    Voor het eerst sinds de economische crisis zal er volgend jaar waarschijnlijk sprake zijn van krimp van de bouwproductie. Oorzaak: de stikstofcrisis waardoor veel vergunningen niet worden verleend en bouwprojecten stilliggen of vertraging oplopen.

    "Er waren hoge economische groeiverwachtingen voor de bouw, maar dat slaat nu om naar lichte krimp", zegt Taco van Hoek, directeur van het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB). "De krimp is niet vergelijkbaar met de economische crisis, maar het is wel een opvallend snelle omslag."

    Het EIB onderzocht voor de komende jaren de effecten van de stikstofproblematiek op bouwprojecten. Veel projecten dichtbij natuurgebieden worden uitgesteld, waardoor in 2021 10.000 minder woningen worden opgeleverd. De hele bouwproductie is in 2020 en 2021 zo'n drie procent minder dan als er geen stikstofprobleem zou zijn geweest.

    Bovendien dreigt er een verlies van duizenden banen. De werkgelegenheid in de bouw is in 2020 en 2021 10.000 tot 12.000 voltijdsbanen minder dan als er geen stikstofprobleem was geweest. Doordat bouwprojecten later worden ingehaald, is er in 2022 en 2023 juist iets méér werk in de bouw dan zonder stikstofprobleem.

    Veel schade al een feit

    Een groot deel van de schade is al aangericht, aldus het EIB. Al sinds het voorjaar, toen de Raad van State oordeelde dat het Nederlandse stikstofbeleid niet deugt, worden geen vergunningen verleend aan projecten dichtbij Natura 2000-gebieden. Zelfs als de regering nu met een oplossing komt en de vergunningverlening weer op gang komt, is een groot deel van de economische schade al een feit.

    Het ironische is: de bouw wordt door de stikstofcrisis relatief hard geraakt, terwijl de sector maar een klein aandeel heeft in de problematiek. De bouw stoot vergeleken met landbouw en verkeer weinig stikstof uit, maar door de uitspraak van de Raad van State mag er rondom Natura 2000-gebieden helemaal geen stikstofneerslag bijkomen.

    Een oplossing voor de problemen bij de bouw zou dan ook een herinvoering van de drempelwaarde zijn, iets wat minister Carola Schouten vandaag zei te overwegen voor kleinere bouwprojecten. Daardoor zouden projecten waarbij de stikstofuitstoot onder een bepaalde waarde blijft, toch door mogen gaan. EIB-directeur Van Hoek: "Een beetje stikstof mogen uitstoten tijdens de bouw zou helpen voor projecten die wat verder van natuurgebieden liggen."

    PFAS

    Naast stikstof vormen ook de giftige PFAS-stoffen een probleem voor de bouw. Sinds 1 oktober geldt een strenge norm voor PFAS in bouwgrond, waardoor veel bouwprojecten stilliggen.

    Het EIB stelt dat de effecten hiervan nog te onzeker zijn om te kunnen berekenen, maar dat het sowieso gaat om flinke kostenverhogingen en vertragingen. Er wordt geschat dat tachtig procent van de grond PFAS bevat, en daarvoor is volgens het EIB nog geen directe oplossing. Stilgelegde projecten kunnen alleen doorgaan als de PFAS-norm wordt verhoogd van 0,1 mg per kilo grond naar 0,5 à 1 mg.

    In Nieuwsuur waren Taco van Hoek en staatssecretaris Stientje van Veldhoven te gast:

    18:25  Volume 10%

    Zie video in oorspronkelijke artikel

    Minder banen en huizen door stikstofproblemen

    BEKIJK OOK

    Deel dit artikel:

    Gewijzigd op 2019-10-31 03:57:47
    handtekeningafbeelding
  • dinsdag 29 oktober 2019 @ 01:06
    #36
    reactie op (#35) herman_dad

    Goedemorgen, MINISTER SCHOUTEN, LANDBOUW, ontkent dat ministerie en regering niets deden met en tegen de stikstofcrisis. Ook dit maatschappelijke grote probleem gaat verder weer. Binnenkort wéér protesten ook van andere maatschappelijke organisaties, bedrijven en instellingen die nu grote problemen hebben of nog gaan krijgen.  

    Bouwers komen woensdag met 'meer dan duizend' bouwvoertuigen naar Malieveld

     GISTEREN, 17:01 IN BINNENLAND, ECONOMIE

    Bouwondernemers, hoveniers en baggeraars protesteren tegen het stikstofbeleid van de overheid en de zogeheten PFAS-norm voor chemische stoffen.

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Reklame voor een goed doel: 

    https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Facties.kwf.nl%2Ffundraisers%2Fjo

    ====================================================================

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron) 

    NOS NIEUWS • POLITIEK • VANDAAG, 10:17

    Schouten: verwijt dat we niets deden met stikstofcrisis onterecht

    Vicepremier en minister van Landbouw Schouten (ChristenUnie) ANP

    Minister Schouten van Landbouw ontkent dat er op haar ministerie onvoldoende aandacht is geweest voor de juridische risico's van het stikstofbeleid. Zij zegt dit in een reactie op een reconstructie in deVolkskrant, waarin staat dat het ministerie allerlei waarschuwingen negeerde.

    De Volkskrant schrijft dat er in april 2018 al een kritische analyse van het stikstofbeleid lag van een ambtelijke werkgroep. Daarin stond dat het zelfs zo ver kon komen dat de overheid al uitgegeven vergunningen weer moest intrekken. De analyse werd niet gedeeld met Schouten.

    Schouten geeft toe dat zij dit rapport destijds inderdaad niet onder ogen heeft gekregen. Maar zij zegt dat de analyse wel "aan de basis van de verdere scenariovorming" heeft gelegen.

    Alle scenario's op tafel

    Het ministerie wist dat er sinds 2017 tweehonderd bezwaarschriften tegen stikstofvergunningen lagen bij de Raad van State. Schouten zegt vandaag dat er wel degelijk oog was voor een slechte uitkomst en "in bestuurlijke overleggen alle scenario's altijd op tafel hebben gelegen".

    Toen kwam op 7 november 2018 het oordeel van het Europees Hof over twee bezwaarprocedures van natuurbeschermers. Daarin stond onder meer dat het verstrekken van stikstofvergunningen in Nederland ten onrechte was gebaseerd op stikstofbeperkende maatregelen, die in de toekomst nog genomen moesten worden.

    Verbeteringen in de wetgeving

    De Volkskrant schrijft dat ten minste twee provincies toen alarm sloegen. Vanuit Overijssel kwam een kritische analyse dat de overheid veel te optimistisch was. Die analyse werd door ambtenaren geheim gehouden. Brabant vertrouwde het stikstofbeleid ook niet meer, maar ging toch overstag.

    Minister Schouten schrijft in haar reactie dat het ministerie en de provincies in gezamenlijk overleg besloten het oordeel van de Nederlandse rechter af te wachten. De overheid ging door met het verlenen van vergunningen op de oude manier. Ambtenaren zochten ondertussen naar verbeteringen in de wetgeving, voegt zij er aan toe.

    De stikstofcrisis, hoe heeft de politiek het zo ver laten komen?

    De stikstofcrisis is sinds kort een veelbesproken onderwerp. Maar het probleem is zo oud, dat je het een crisis in slow motion zou kunnen noemen. En politici hadden het kunnen zien aankomen. Of: ze zagen het aankomen en hoopten er maar het beste van. Lees hier verder...

    Minister Schouten zegt dat dat alle scenario's steeds overlegd zijn.

    1:37 Volume 10%

    Zie video in oorsprankelijke artikel

    Schouten: alle scenario's werden overlegd

    In mei 2019 kwam het tweede negatieve oordeel, dit keer van de Raad van State. Die bevestigde de lezing van het Europees Hof. De belofte dat een vergunningaanvrager stikstofmaatregelen gaat nemen, is geen gegarandeerde bescherming voor Natura 2000-gebieden, was het oordeel.

    Na deze uitspraak zijn alle vergunningsaanvragen van bijvoorbeeld boeren en de bouw in de ijskast beland omdat zij juridisch niet houdbaar zijn. Het kabinet moet de stikstofcrisis zien op te lossen.

    Schouten zegt in haar reactie dat er al die tijd wel degelijk rekening werd gehouden met deze negatieve scenario's. Maar "de meeste ambtelijke capaciteit" werd ingezet om de regelgeving te verbeteren.

    Evaluatie

    De minister schrijft verder dat het goed is "om te reflecteren op hoe zaken zijn verlopen". "Tegelijkertijd vind ik het belangrijk nu vooral ook vooruit te kijken en alle energie te richten op het werken aan een oplossing voor de stikstofproblematiek."

    Aan de Eerste en Tweede Kamer heeft Schouten al toegezegd met een beleidsreconstructie en een evaluatie te komen voor de zomer van 2020.

    BEKIJK OOK

    Deel dit artikel:

    handtekeningafbeelding
  • maandag 28 oktober 2019 @ 01:17
    #35
    reactie op (#34) herman_dad

    Goedemorgen, IN KADER - conceptakkoord -, 'KLIMAATAKKOORD' WORDEN DE OLIE EN GASOPBRENGSTEN van de NOORDZEE, verdeeld over de industrie, visserij en natuurorganisaties. Uiteraard zou dit laatste, het behoud van een overlevende natuur in het Nederlandse gedeelte van de Noordzee voorop moeten staan in algemeen maatschappelijk belang?!

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Reklame voor een goed doel: 

    https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Facties.kwf.nl%2Ffundraisers%2Fjo

    ====================================================================

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron) 

    NOS NIEUWS • ECONOMIE • GISTEREN, 16:48

    Industrie, visserij en natuurorganisaties verdelen Noordzee.

    NIEUWSUUR

    GESCHREVEN DOOR:

    1. Rob Koster Economieverslaggever

    De opbrengst van het boren naar aardgas in de Noordzee moet gebruikt worden voor het uitkopen van vissers, het verduurzamen van de viskottervloot en het beschermen van de natuur in de Noordzee. Dat is een van de resultaten uit het akkoord dat partijen in het Noordzee-overleg hebben bereikt. Het overleg was nodig omdat een groot deel van de Noordzee wordt volgebouwd met windmolens.

    Sinds een jaar overleggen vertegenwoordigers van de windmolenparkbouwers, de olie- en gasindustrie, natuur- en milieuorganisaties, de visserij en de rijksoverheid over het opnieuw verdelen van de Noordzee. Het conceptakkoord, dat in het bezit is van de NOS, ligt nu bij de verantwoordelijke ministers in het kabinet.

    1:01 Volume 10%

    Zie oorspronkelijke artikel

    Steeds drukker op ons deel van de Noordzee

    De visserij heeft niet alleen te maken met de aanleg van windmolenparken en natuurgebieden op zee waar ze niet meer kunnen vissen. Ook het Europese verbod op pulsvisserij en de zogeheten aanlandplicht maken het moeilijker om te investeren. Bovendien hebben veel oudere vissers geen opvolger en is het moeilijk om bemanning te vinden.

    In het akkoord wordt daarom gepleit voor een 'transitiefonds', waarmee vissers die willen stoppen uitgekocht kunnen worden. Vissers die door willen moeten geholpen worden met de investering in nieuwe, duurzamere schepen. Ook moet er onderzoek gedaan worden naar natuurvriendelijker manier van vissen zonder de zeebodem aan te tasten.

    NOS

    De gebieden waar gevist mag worden in de Noordzee verminderen niet alleen door de bouw van windmolenparken. Ter compensatie voor alle activiteiten die op de Noordzee plaatsvinden komen er beter beschermde natuurgebieden op zee. Op dit moment zijn er op zee net als op land al zogenoemde Natura 2000-gebieden aangewezen, maar die status stelt in de praktijk nog niet veel voor.

    De vissers moeten volgens het akkoord niet alleen geholpen, maar ook beter in de gaten gehouden worden. Zo moet er permanente videoregistratie komen aan boord van de kotters en ook de fysieke controle op zee moet uitgebreid worden.

    De mate waarin de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit nu controles uitvoert aan boord van de kotters, is onder de maat, volgens de partijen. Aanleiding voor deze passage is onder meer de recente publiciteit over vissers die veel meer motorvermogen gebruiken dan is toegestaan.

    Het Klimaatakkoord zal de komende decennia leiden tot een forse groei van windparken op de Noordzee. Dat wordt passen en meten.

    Jacques Wallage, voorzitter Noordzee-overleg

    Ook de discussie over gas speelt mee. Het klimaatakkoord en het aangekondigde afscheid van het gas ten spijt, is er voorlopig in Nederland nog veel gas nodig voor de industrie en de verwarming van onze huizen.

    Als gevolg van het dichtdraaien van de gaskraan in Groningen importeert Nederland inmiddels meer gas dan het exporteert. Gas oppompen uit de Noordzee is goedkoper en milieuvriendelijker dan gas uit Rusland importeren en maakt ons minder afhankelijk van dat land. De overheid stimuleert daarom gasboringen in de Noordzee met een verhoogde investeringsaftrek voor bedrijven.

    Jacques Wallage, voorzitter Noordzeeoverleg ANP

    In het Noordzee-akkoord blijft er ruimte voor gasboringen, ook tussen windmolens, als dat kan. Gasproductie op de Noordzee moet dan wel nog iets natuur- en klimaatvriendelijker. Zo moet het aantal helikoptervluchten naar de platforms omlaag en moeten de gasplatforms op elektriciteit gaan draaien.

    De opbrengsten van de gasproductie moeten dus gedeeltelijk naar het fonds om vissers uit te kopen en de overblijvers te helpen met het verduurzamen van de kottervloot.

    Alle partijen begrijpen dat de middelen die beschikbaar komen voor de transities op de Noordzee voor een fors deel aan de herstructurering van de visserij moeten worden besteed,"

    concept Noordzee-akkoord

    Tot nu toe hadden visserij en natuurorganisaties nauwelijks inspraak bij het bepalen van de precieze locaties voor windmolenparken. Dat moet in de toekomst anders volgens het akkoord. Partijen willen hiervoor een permanent Noordzee-overleg oprichten. In principe blijven de geplande locaties voor de bouw van windmolenparken tot 2030 overeind. De partijen willen wel onderzoek naar de eventuele verplaatsing van later geplande windparken.

    Gevechtsvliegtuigen versus windmolens

    Het gaat om de geplande gebieden Hollandse Kust (noordwest en zuidwest) en een deel van IJmuiden Ver (zie kaart) die verplaatst zouden moeten worden naar het gebied boven de Waddeneilanden. Dat zou belangrijke visgronden en natuurgebieden kunnen redden.

    De bouw van windmolenparken boven Vlieland komt wel in conflict met het oefengebied dat defensie hier nu heeft. Nederlandse en andere NAVO-gevechtsvliegtuigen oefenen boven zee en voeren schietoefeningen uit. Er wordt gekeken of defensie kan uitwijken, eventueel internationaal.

    VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen, Infrastructuur en Waterstaat ANP

    In welke mate de afspraken uit het conceptakkoord ook uitgevoerd worden is afhankelijk van het kabinet. Weliswaar stuurden de ministers Van Nieuwenhuizen (Waterstaat), Wiebes (Kimaat) en Schouten (Natuur en Visserij) een topambtenaar naar het Noordzee-overleg, maar dat betekent niet dat het kabinet tekent bij het kruisje.

    Nog niet duidelijk is of het kabinet voelt voor een fonds dat gefinancierd wordt uit aardgasopbrengsten uit de Noordzee en hoeveel geld hier voor beschikbaar komt.

    Hoewel iedereen beseft dat ministers veel aan hun hoofd hebben, wil ik u de teleurstelling niet onthouden dat we in het zicht van inhoudelijke overeenstemming het overleg nu niet kunnen afronden."

    Jacques Wallage in brief van 10 oktober aan minister Van Nieuwenhuizen

    Het was de bedoeling om het Noordzee-akkoord deze maand af te ronden, maar het kabinet is onder meer vanwege de stikstofcrisis- nog niet aan besluitvorming toegekomen. Tot verdriet van voorzitter Wallage. "Hoewel iedereen beseft dat ministers veel aan hun hoofd hebben, wil ik u de teleurstelling niet onthouden dat we in het zicht van inhoudelijke overeenstemming het overleg nu niet kunnen afronden", zo schrijft Wallage in zijn aanbiedingsbrief aan de minister.

    Naar verwachting wordt het Noordzee-akkoord nu begin december afgerond.

    BEKIJK OOK

    Deel dit artikel:

    handtekeningafbeelding
  • maandag 21 oktober 2019 @ 00:54
    #34
    reactie op (#33) herman_dad

    Goedemorgen, MEER PROTESTEN IN DEN HAAG OP KOMST DOOR o.a. Na boeren gaan ook bouwers, baggeraars en grondverzetters naar Den Haag  Het leidt tot meer onrust en onvrede in de samenleving, het ´stikstofbeleid´, klimaatverandering en de maatregelen door de regering die voor vele maatschappelijke groepen veel gevolgen inhouden, o.a. werkloosheid, finananciele achteruitgang enz. 

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Reklame voor een goed doel: 

    https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Facties.kwf.nl%2Ffundraisers%2Fjo

    ====================================================================

    Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron) 

    NOS NIEUWS • ECONOMIE • VANDAAG, 18:18

    Stikstofcrisis raakt veel meer bedrijven: 'Onze frustratie is enorm'.

    Binnenvaartschipper Kees Broere NOS

    Het uitblijven van een oplossing voor de stikstofcrisis is niet alleen slecht nieuws voor bouwbedrijven, waar tal van projecten stilliggen en volgens de bouwers 27.000 banen op het spel staan. In het kielzog van de bouw zitten namelijk nog veel meer bedrijven in onzekerheid, de toeleveranciers die afhankelijk zijn van bouwprojecten.

    Bij een stikstofmeldpunt van werkgeversorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland meldden zich de afgelopen periode circa 200 bedrijven. Het gaat dan om bouwers, maar ook om bijvoorbeeld ingenieursbureaus, onderaannemers en binnenvaartschippers.

    "Begin van het jaar was het zo druk dat we ons afvroegen af hoe we het allemaal voor elkaar moesten krijgen", vertelt Kees Broere, een binnenvaartschipper die zand vervoert. Dat is een belangrijke grondstof voor de bouw. In de zomer is het volgens Broere vervolgens helemaal omgeslagen.

    De zorgen over de stikstofcrisis leven veel breder dan alleen bij bouwbedrijven:

    1:30 Volume 10%

    Zie oorspronkelijke artikel

    Ook bouw en scheepvaart merken gevolgen stikstofproblematiek

    Dat er voor de zomer een poos veel werk was, scheelt nu een hoop. Er was tijd om buffers op te bouwen. "Maar dit moet niet te lang duren", zegt de schipper. Iets anders dan zand vervoeren is geen optie. Broere heeft een schip dat alleen voor het varen met zand geschikt is. Dat geldt voor veel meer binnenvaartschippers.

    De problemen zijn groter bij een binnenvaartonderneming, die niet bij naam genoemd wil worden uit angst opdrachtgevers voor het hoofd te stoten. Het gaat om een jong bedrijf dat begin dit jaar geld leende om een schip te kopen. Een financiële buffer is er niet en er wordt nu te weinig gevaren om die lening te kunnen dragen. "Het bestaan van meerdere gezinnen staat op het spel. Onze frustratie is enorm", zegt een van de betrokken schippers.

    Ook transportsector geraakt

    Ook transporteurs hebben flink last, zegt een woordvoerder van Transport en Logistiek Nederland. "Ongeveer 30 procent van alle transport in Nederland heeft te maken met de bouw."

    Dan gaat het vooral om het afleveren van bouwmaterialen. Daarbij worden deze vervoerders bij het uit- of afstellen van infrastructuurprojecten zoals een wegverbreding dubbel geraakt. "Eerst omdat de bouw of verbreding van de weg niet doorgaat. En het feit dat die weg niet verbreed wordt, betekent vervolgens dat vervoerders ook nog meer in de file staan", zegt de woordvoerder.

    De werkgevers willen binnen een maand op z'n minst een tijdelijke oplossing van het kabinet. Gehoopt wordt op invoering van een zogenaamde drempelwaarde voor de stikstofuitstoot. Volgens VNO-NCW kunnen daarmee projecten die geen of nauwelijks stikstof uitstoten, snel weer worden opgestart. Tenminste, als de stikstofuitstoot onder die drempelwaarde ligt.

    BEKIJK OOK

    Deel dit artikel:

    handtekeningafbeelding